تشریح جزییات دور چهارم فعالیتهای دیپلماتیک چین برای میانجیگری در بحران اوکراین

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG لی هوی، نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا, در پکن با حضور در جمعی از دیپلماتهای خارجی و همین طور خبرنگاران چینی و خارجی، جزییات دور چهارم فعالیتهای دیپلماتیک خود برای میانجیگری در بحران اوکراین را تشریح کرد.

در بازه زمانی 28 ژوئیه تا 7 اوت، لی هوی از برزیل، آفریقای جنوبی و اندونزی بازدید کرد تا پیرامون اوضاع کنونی بحران اوکراین و مذاکرات صلح و چگونگی یافتن راه های کاهش تنش و فراهم کردن زمینه ازسرگیری مذاکرات صلح، با مقاماتی از کشورهای مهم «جنوب جهانی» بحث و تبادل نظر کند.

در سفرهای مذکور، طرف های مختلف ایده های سازنده خود را در مورد روند صلح مطرح کردند که ارتباطات میان آنها در راستای پرداختن به این ایده ها نیز هنوز ادامه دارد. آنها همچنین با «سه عنصر کلیدی» کنفرانس بین المللی صلح که توسط چین مطرح شده، موافقت کرده‌اند و ضمن تشویق تعداد بیشتری از کشورها برای کمک به ایجاد شرایط مفید و ازسرگیری گفتگوها و مذاکرات مستقیم اظهار داشتند که نیروهای بیشتری باید به تلاشهای کنونی برای پیشبرد حل عادلانه بحران اوکراین بپیوندند.

«لی» گفت که همه کشورها نگرانی خود از خطر گسترش درگیری را ابراز کردند و همچنین به دلایل اساسی ادامه بحران توجه نشان دادند.

او توضیح داد: طرف های مختلف نگران آن هستند که برچیده شدن تدریجی محدودیتهای استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه و هیاهوهای نیروهای فوق تندرو در برخی کشورها برای دامن زدن به جنگ ممکن است تقابل روسیه و اوکراین را تشدید کند.

او با اشاره به ثابت شدن صحت این نگرانی با تحولات اخیر در میدان نبرد گفت، همه طرف ها بر آنند که ادامه جنگ روسیه و اوکراین فقط به اراده روسیه و اوکراین بستگی ندارد بلکه در گرو مداخله سیستم های جنگجوی جهانی نیز هست که مجتمع های نظامی-صنعتی نماینده اصلی آنها هستند.

این فرستاده چینی با تاکید بر موافقت طرف ها با موضع چین در بحران اوکراین گفت، آنها معتقدند برخی کشورها با استفاده از این بحران به عنوان فرصتی برای تقویت روابط خود با متحدانشان مشترکا تلاش کرده اند تا مسوولیت ادامه جنگ را به گردن چین بیاندازند و کشورهای دارای روابط تجاری عادی با روسیه را تحریم کرده اند که همه این اقدامات به منظور برآورده کردن نیازهای خودخواهانه آنها و گمراه کردن افکار عمومی و پخش اطلاعات نادرست انجام شده و برای جامعه جهانی غیرقابل قبول است.

این مقام چینی تأکید کرد که وضعیت اوکراین اخیراً پیچیده‌تر شده است، اما هرچه شرایط دشوارتر شود باید امید خود به صلح را بیشتر کنیم.

او اظهار کرد چین به تلاشهای میانجیگرانه خود به منظور ازسرگیری مذاکرات ادامه خواهد داد.