در غزه انسانیت نمانده است

 وسام روز، معاون اول مدیر منطقه‌ای آژانس امداد و کار فلسطین (آنروا) و لوئیز واتردریج ، سخنگوی این آژانس در نوار غزه هر دو نسبت به وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه هشدار دادند.

بر اساس گزارش القدس العربی، واتردریج گفت: صد‌ها هزار نفر هر روز مجبور به جابجایی هستند.  اکثر مردم به زور حرکت می‌کنند. در حال حاضر دسترسی به هر نوع وسیله نقلیه برای جابجایی بسیار محدود است. مردم نمی‌دانند کجا بروند.

واتردریج غزه را مزرعه مرگ خواند و تاکید کرد که کلمه‌ای مناسبتر از آنچه که گفت برای اتفاقاتی که در غزه می‌افتد ندارد. او افزود: آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد برای ساکنان تحقیرآمیز است. وقتی با مردم صحبت می‌کنیم به شما می‌گویند که منتظر مرگ هستند و امیدی ندارند. چقدر سخت است وقتی آن را از زبان افرادی می‌شنوید که نمی‌توانند حرکت کنند یا نمی‌دانند کجا بروند و تنها آرامشی که به دنبال آن هستند این است که در کنار خانواده بمانند و کنار هم بخوابند تا وقتی مرگ فرا رسید با هم بمیرند. 

وسام روز در ادامه صحبت‌های او اضافه کرد: جنگ معمولا با اهریمن سازی و غیرانسانی کردن دشمنان همراه است. امروز در اینجا چیزی جز توهین، اهریمن سازی، تحقیر، ترس و خشونتی که همه جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نمی‌بینیم، در غزه انسانیتی نمانده است.

این مقام آنروا تاکید کرد: اکنون کودکانی در حال بازی هستند و ما صدای آنها را می‌شنویم که خیلی از آنها جوان هستند و نمی‌فهمند که چه خبر است، اما ما از رنج والدین و پدربزرگ و مادربزرگ آنها و اینکه این موضوع چگونه بر کار ما در آنروا تأثیر می‌گذارد، آگاه هستیم. این بلا‌های روزمره با آوارگی و وحشت همراه با کشتار به یک امر عادی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در منطقه بشردوستانه اعلام شده توسط اسرائیل در خان یونس و المواصی، به دلیل تعداد زیاد آوارگان، به سختی می‌توان زمین را دید، این منطقه بیش از حد شلوغ است و مشکل عقرب، پشه، موش و مار نیز بر همه سختی‌های دیگر افزوده شده است.