ضعف سرمایه‌گذاری و رکود صادرات در اسرائیل

 رای الیوم در مطلبی با اشاره به اقتصاد فروپاشیده رژیم صهیونیستی به علت جنگ در نوار غزه نوشت که اینکه اقتصاد این رژیم تا حدود زیادی به کمک های بی پایان آمریکا وابسته است، مسلم و روشن است.

این رسانه افزود: از زمان شروع جنگ غزه تاکنون کمک های واشنگتن به رژیم اسرائیل به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسیده، با این حال اقتصاد این رژیم به سمت رکود پیش می‌رود و سئوال اینجاست که حمایت پولی و مالی واشنگتن از اسرائیل تا چه زمان ادامه دارد؟ به ویژه اینکه این پول از جیب مالیات دهندگان آمریکایی داده می‌شود.

رای الیوم ادامه داد: «راکویت روسک عمیناح» کارشناس اقتصادی رژیم صهیونیستی چندی قبل فاش کرد که جنگ نوار غزه بیش از ۶۷.۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشته و وزیر جنگ این رژیم خواهان افزایش سالانه حداقل ۲۰ میلیارد شیکل(واحد پول رژیم صهیونیستی) است. این کارشناس اسرائیلی کسری بودجه این رژیم را بزرگتر از پیش بینی دانست، زیرا از نگاه او، هزینه های مربوط به آوارگان و زخمی شدگان و نیازهای دیگر اقتصادی به حساب نیاورده شده است.

از سوی دیگر، «یعقوب فرنکل» تحلیلگر اقتصادی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: ماموریت کنونی مقابله با کسری بودجه است. اوایل سال ۲۰۲۳ کسری بودجه نداشتیم، اما از همان زمان اوضاع بحرانی شده تا کسری در اواخر جولای(خردادماه) به ۸.۱ درصد، یعنی معادل ۱۵۵ میلیارد شیکل برسد.

«رونین مناحیم» اقتصاددان بزرگ رژیم صهیونیستی نیز به تاثیر شدید جنگ در نوار غزه بر اقتصاد این رژیم اشاره و اضافه کرد: کارگر حرفه ای پیدا نمی شود و تعداد مشاغل خالی رو به افزایش و این بر اقتصاد تاثیرگذار است.

«یوناتان کاتز» اقتصاددان برجسته دیگر رژیم صهیونیستی نیز از ضعف سرمایه گذاری و رکود صادرات این رژیم در سایه جنگ غزه خبر داد و گفت: همچنان سرمایه گذاری به ویژه در بخش ساخت و ساز پایین است و علت آن نیز کمبود کارگران فلسطینی است. علاوه بر این، ما در شمال و جنوب شاهد تعطیلی فعالیت‌های کشاورزی و تجاری هستیم که این بر رشد اقتصادی ما تاثیرگذار است.

همزمان، «عمیت دولیو» فعال حوزه محیط زیست رژیم صهیونیستی به تاثیر آتش سوزی در شمال فلسطین اشغالی ناشی از حملات حزب الله اشاره کرد که به بخش وسیعی از سرزمین های اشغالی آسیب زده است.

رای الیوم نوشت: طبق آمارهای ارائه شده از سوی صهیونیست‌ها، حجم مناطق سوخته شده از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۲۰۰ درصد از شش سال گذشته بیشتر است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی آتش سوزی را ناشی از شلیک ۶۵۰۰ موشک از لبنان طی ۱۰ ماه گذشته دانست که ۷۹۰ مورد آتش سوزی ایجاد کرده و نیروهای آتش نشانی مجبور به مقابله با آتش شده‌اند.

 از زمان آغاز جنگ در نوار غزه هریک از گروه‌های محور مقاومت در منطقه به شکلی از رزمندگان و ملت فلسطین حمایت کرده و در این میان نقش نیروهای مسلح یمن با مختل کردن صادرات و واردات رژیم صهیونیستی و حزب‌الله با درگیر کردن بخش قابل توجهی از نیروهای ارتش این رژیم برجسته‌تر بوده است.

«گیدئون گیلبرت» رئیس بندر اشغالی ام‌الرشراش (ایلات) پیش از این اذعان کرده بود که این بندر در حال ورشکستگی است و فقط یک کشتی در ماه های اخیر به ایلات وارد شده است.

وی همچنین گفت: یمنی‌ها با عملیات‌هایی که انجام دادند، راه ورود و دسترسی به ایلات را بسته‌اند.

در همین حال، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از «شائول اشنایدر» رئیس هیئت مدیره بندر اشغالی «اشدود» اعلام کردند: اگر جبهه‌ای در شمال باز و جنگ تشدید شود، همه بنادر اسرائیل به جز بندر اشدود، از کار خواهد افتاد.

گیلبرت پیشتر نیز در گزارش هفت جولای (۱۷ تیر) خود به کمیته اقتصادی کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی، اعلام کرده بود که بندر ایلات در هشت ماه گذشته، فعالیتی نداشته و در نتیجه درآمدی نیز کسب نکرده است.

براساس این گزارش، تبادل بار در بندر ایلات به میزان ۸۵ درصد کاهش داشته که این موضوع باعث شده تا مسئولان بندر برای تامین هزینه های نگهداری از تاسیسات، از کابینه درخواست کمک مالی کنند.