درباره محل استقرار نیرو‌های آمریکایی چه می‌دانیم؟

 نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه طی هفته‌های اخیر بار‌ها هدف حمله قرار گرفته‌اند، از جمله حمله موشکی اخیر به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق که براساس گزارش‌ها، شماری از نظامیان و پیمانکاران آمریکایی درپی آن زخمی شدند.

حملات مجدد که در ماه جولای آغاز شد، نشانگر ازسرگیری جنگ سطح پایین بین آمریکا و نیرو‌های مقاومت در منطقه است که پیش‌تر فروکش کرده بود.

سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام)، گفت: می‌توانیم تایید کنیم که حمله موشکی مشکوکی علیه نیرو‌های آمریکا و نیرو‌های ائتلاف در پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق صورت گرفته است و نیرو‌های پایگاه در حال انجام ارزیابی خسارت پس از حمله هستند.

پایگاه‌های آمریکا در تیررس

حمله اخیر پرسش‌های جدیدی را در مورد آسیب‌پذیری پایگاه‌های آمریکا در منطقه ایجاد می‌کند. از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، حملات به این پایگاه‌ها دستکم ۱۴۵ نظامی آمریکایی را در پایگاه‌های منطقه هدف قرار داده است. نیرو‌های آمریکا و متحدانش در طول جنگ غزه بیش از ۱۷۰ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند: ۱۰۲ بار در سوریه، ۷۰ بار در عراق و یک بار در اردن.

از آنجایی که رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر جنگ غزه را گسترش داده، حملات به پایگاه‌های آمریکایی در سراسر منطقه ازسرگرفته شده است.

سنتکام با ذکر دلایل متعدد، از جمله عدم تمایل شرکا به اعتراف به حضور نیرو‌های آمریکایی در کشورهایشان، از اظهارنظر در مورد مکان پایگاه‌های خود خودداری می‌کند.

تعداد پایگاه‌های آمریکا در منطقه

پایگاه اینترسپت پیشتر تحقیقات خود را آغاز کرده و فهرستی از بیش از ۶۰ پایگاه، پادگان یا تاسیسات مشترک خارجی آمریکا را در خاورمیانه تهیه کرد؛ این سایت‌ها از پایگاه‌های کوچک جنگی گرفته تا پایگاه‌های هوایی عظیم در بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، اراضی اشغالی، لبنان، عمان، قطر، عربستان، سوریه، امارات و یمن را شامل می‌شود.

دستکم ۱۴ مورد از این پایگاه‌ها در سال‌های اخیر مورد حمله قرار گرفته‌اند؛ تنها از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۶ مهر ۱۴۰۲)، ترکیبی از پهپاد‌های تهاجمی یک‌طرفه، راکت‌ها، خمپاره‌ها و موشک‌های بالستیک دوربرد منجر به کشته و یا زخمی شدن دستکم ۱۴۵ آمریکایی -سربازان و پیمانکاران- در پایگاه‌های منطقه‌ای شده است.

حضور نامحدود نظامی آمریکا در عراق، سوریه و اطراف منطقه، برای مردم آمریکا ارزش راهبردی واقعی تقریبا صفر دارد، اما نخبگان امنیت ملی واشنگتن‌دی‌سی هنوز فکر می‌کنند که این خطر ارزش آن را دارد.

ادامه محرمانگی درباره پایگاه‌های آمریکایی

آمریکا به‌طور مرتب حفظ محرمانگی در مورد پایگاه‌ها را با این ادعا که «برای محافظت از نیرو‌های خود و حفظ امنیت عملیاتی، ما مکان‌های پایگاه‌های آمریکا را تایید نخواهیم کرد»، ادامه داده است.

فوربک، یک پیمانکار خصوصی از گروه ردگیت که برای سنتکام کار می‌کند، از ارائه حتی تعدادی از پایگاه‌های آمریکا در منطقه خودداری کرد؛ او با ادعای امنیت عملیاتی، گفت: نمی‌توانم چنین چیزی را ارائه کنم، زیرا ارائه یک آمار ساده از پایگاه‌ها چگونه می‌تواند پرسنل آمریکایی را به خطر بیندازد.

دروغ‌های مقام‌های آمریکایی و محرمانه بودن پایگاه‌های خاورمیانه به پنتاگون این امکان را داده که از پاسخگویی در چندین جبهه مختلف دوری کند؛ برای مثال، پایگاه‌های آمریکا در منطقه به مکان‌هایی برای منبع آماده سلاح، مهمات و تجهیزات برای شبه‌نظامیان تبدیل شده‌اند.

برای مثال، بررسی‌های اینترسپت نشان می‌دهد که پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه با سرقت نظام‌مند تجهیزات نظامی از سوی شبه‌نظامیان مواجه هستند.

اسناد انحصاری به‌دست‌آمده از سوی اینترسپت نشان می‌دهد که «سلاح‌ها و تجهیزات حساس متعدد» - از جمله سیستم‌های پرتاب موشک هدایت‌شونده، پهپادها، نارنجک‌های انفجاری ۴۰ میلی‌متری، گلوله‌ها، ابزار‌ها و تجهیزات تخصصی توپخانه صحرایی- بدون اظهارنظر یا اعلامیه به سرقت رفته‌اند.

براساس اطلاعات وزارت دفاع یا اطلاعات منبع باز معتبر، ۶۴ پایگاه خاورمیانه شناسایی شده از سوی اینترسپت در سال‌های اخیر فعال بوده‌اند، اما بدون تایید پنتاگون، نمی‌توان دانست که آیا همه امروز فعال هستند یا خیر.

آنچه واضح است، استقرار قابل توجه نیرو‌های آمریکایی در منطقه است.

براساس آمار پنتاگون، با وجود خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و عقب‌نشینی نیرو‌های نظامی این کشور از عراق، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰ هزار سرباز آمریکایی در خاورمیانه مستقر بودند.