نقش پسر نتانیاهو در فساد وزارت امور خارجه اسرائیل

Ynet اعلام کرد بازرسان واحد تحقیقات در جرائم کلاهبرداری با حضور در مقر وزارت امور خارجه در قدس، دفاتر را مورد بازرسی قرار داده و اسنادی را در چارچوب تحقیقات درمورد اتهام صدور گذرنامه دیپلماتیک برای افرادی که حق داشتن این پاسپورت را نداشته‌اند، مصادره کردند.

به گفته پلیس، واحد تحقیقات جرائم کلاهبرداری از چند هفته پیش تحقیقات محرمانه‌ای را مبنی بر صدور گذرنامه دیپلماتیک برای افرادی که حق دریافت گذرنامه دیپلماتیک را ندارند، آغاز کرده است.

کارگران وزارت امور خارجه اسرائیل گفتند: «اینجا یک شوک کامل وجود دارد، فساد بزرگی در رسیدگی به گذرنامه‌ها وجود دارد… مداخلات سیاسی و فشارهایی برای ارائه گذرنامه به افرادی که در آزمون‌ها قبول نمی‌شوند، وجود دارد.»

این وب‌سایت اسرائیلی گزارش داد زمانی که الی کوهن وزیر امور خارجه (وزیر انرژی فعلی) بود، هشداری درباره صدور گذرنامه دیپلماتیک برای یائیر نتانیاهو، پسر نخست‌وزیر دریافت کرد چر که این امر، سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد چون دلیل برای دادن این گذرگاه به یائیر نتانیاهو وجود ندارد، اما کوهن که در آن زمان تازه وارد وزارت امور خارجه شده بود، پافشاری کرد و دستور صدور گذرنامه دیپلماتیک را صادر کرد.

در ماه مه، جنبش آزادی اطلاعات، فهرستی از اسرائیلی‌هایی که پاسپورت‌های دیپلماتیک دارند، منتشر کرد. این فهرست تنها بخشی از این موارد است که وزارت امور خارجه پس از ماه‌ها اصرار بر کتمان، آن را ارائه کرد، هرچند دادگاه در پی دادخواست این جنبش، حکم به انتشار اطلاعات داده است.

برخی از افرادی که گذرنامه دیپلماتیک دریافت کردند عبارتند از یائیر و آونر نتانیاهو، رئیس شورای ییشع، یسرائیل گانتز، رئیس مرکز شوراهای منطقه‌ای شای الحاج، شهردار دیمونا، بنی بیتون، رئیس مرکز حکومت محلی هایم بیبس، شهردار شهر تل آویو ران هولدای، و شهردار قدس موشه شیر.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل پیشتر گزارش داده بود یائیر در آمریکا تحت حفاظت فیزیکی قرار دارد.

در آن گزارش تصریح شده بود سکونت یائیر در یک آپارتمان گران‌قیمت در شهر میامی با حضور دو محافظ از یگان ۷۳۰ شین‌بت حدود ۵۵۰۰۰ دلار در ماه هزینه دارد.

این در حالی است که یائیر نتانیاهو در فضای مجازی یکی از طرفداران سرسخت سیاست‌های پدرش است و با لحنی تند به مخالفان او حمله می‌کند.