چین نقش کلیدی در مقابله با چالش های جهانی ایفا می کند

هر سال تیم‌های صندوق بین‌المللی پول از چین و دیگر کشورها بازدید می‌کنند تا داده‌های اقتصادی و مالی جمع‌آوری کرده و درباره تحولات و سیاست‌های اقتصادی با  مقامات این کشورها گفت و گو کنند. دراین باره به تازگی، صندوق بین‌المللی پول 2 اوت گزارش نهایی ارزیابی عملکرد اقتصادی و سیاستهای کلان چین در سال 2024 را منتشر کرد.در 2 اوت منتشر کرد. (صندوق بین المللی پول هر سال ارزیابی های سالانه را در مورد عملکرد اقتصادی و سیاست های کلان کشورهای عضو بر اساس ماده 4 اساسنامه این نهاد انجام می دهد)

در گزارش  آمده است که چین نقش سازنده و پیشرو فزاینده ای در حل مشکل بدهی جهانی و ترویج تحول سبز ایفا کرده است. با وجود آنکه صنعت املاک چین مشکلات را به طور مداوم تجربه کرده اما اقتصاد چین انعطاف پذیر است. در این گزارش اشاره شده است که تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن 5.2 درصد و این نرخ در نیمه اول سال 2024 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود، پیش بینی می کند که رشد اقتصادی چین در سال 2024، 5 درصد خواهد بود و در سال 2025 به 4.5 درصد خواهد رسید که هر دو، 0.4 درصد نسبت به مقادیر پیش بینی شده در آوریل سال جاری بیشتر است.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول فعالانه خاطرنشان کردند که چین نقشی کلیدی در برخورد با چالش‌های جهانی ایفا کرده و از نقش سازنده چین در حمایت از بازسازی بدهی‌های دولتی کشورهای کم‌درآمد و شکننده و برخورد با بحران آب‌وهوایی جهانی استقبال کردند. آنها همچنین بر نقش مهم چین در همکاری نزدیک با شرکای بین المللی و تقویت سیستم تجاری چندجانبه تاکید کردند.