نیویورک‌‎تایمز: تاکتیک ترور اسرائیل حماس را از پای درنمی‌آورد

تحلیلگران می‌گویند، ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) توسط رژیم صهیونیستی و ادعای این رژیم مبنی بر به شهادت رسیدن «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس ممکن است یک «پسرفت موقت باشد اما مانع تداوم تمام‌وکمال فعالیت‌های آن نمی‌شود».

طبق اعلام سپاه پاسداران، شهید هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده بود، با اصابت یک پرتابه کوتاه‌برد به محل اسکان او در تهران به شهادت رسید.

رژیم صهیونیستی مسئولیت این ترور را نپذیرفته اما حماس و سپاه پاسداران تایید کرده‌اند این اقدام تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکا انجام شده است.

حماس، نه‌تنها دوام خواهد آورد، بلکه ممکن است از نظر سیاسی قوی‌تر نیز ظاهر شود

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در این باره نوشت: پیشینه حماس و روند شکل‌گیری گروه‌های فلسطینی طی چند دهه نشان می‌دهد که حماس، نه‌تنها دوام خواهد آورد، بلکه ممکن است از نظر سیاسی قوی‌تر نیز ظاهر شود.

تحلیلگران و ناظران منطقه‌ای که با مقامات حماس در تماس هستند، ترورهای اخیر را یک پیروزی کوتاه‌مدت برای رژیم صهیونیستی دانسته‌اند که بهای آن از دست دادن موفقیت راهبردی بلندمدت است.

«طهانی مصطفی» تحلیلگر ارشد امور فلسطین در گروه بین‌المللی بحران در این‌باره می‌گوید: «این موضوع به گسستی که اسرائیل به دنبال ایجاد آن بود، یعنی چیزی که مردم را هراسان کند و احساس شکست به آن‌ها بدهد، تاثیر عکس خواهد داشت. اسرائیل برگ برنده را به دست آن‌ها داده است».

در ادامه این مطلب با اشاره به خسارات و تلفات گسترده حملات رژیم صهیونیستی در میان اماکن و جمعیت غیرنظامیان در غزه، آمده است که حماس، به رغم این‌ها، فعال است و رزمندگان جدیدی را جذب می‌کند. این رزمندگان در غزه در مناطقی ظاهر شده‌اند که اسرائیل ماه‌ها پیش، این مناطق را «پاکسازی» کرده بود.

وقتی یک طرف مذاکره را ترور می کنید، دیگر مذاکره اهمیتی ندارد

«خالد الگیندی» کارشناس امور فلسطین در «اندیشکده خاورمیانه» در واشنگتن با اشاره به ترور شهید هنیه گفت که «وقتی او را می‌کشید، پیامش این است که مذاکرات اهمیتی ندارد.»

این موضوع به گسستی که رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد آن بود، یعنی چیزی که مردم را هراسان کند و احساس شکست به آن‌ها بدهد، تاثیر عکس خواهد داشت. اسرائیل برگ برنده را به دست آن‌ها داده است

در واکنش‌های بین‌المللی به ترور هنیه توسط رژیم صهیونیستی به تاثیر مخرب این اقدام بر تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در جنگ غزه اشاره شده است که نگرانی‌های زیادی را درباره تداوم این جنگ و وضعیت انسانی در غزه برانگیخته است.

تاکنون، بیش از ۳۹ هزار نفر از شهروندان فلسطینی طی حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. افزون بر این، در شرایطی که روند تحویل کمک‌های انسانی به غزه به دلیل تبدیل شدن گذرگاه‌های مرزی به منطقه جنگی به شدت کند شده و کمبود شدید مواد غذایی، آب سالم و تجهیزات پزشکی وجود دارد، ۸۵ درصد از جمعیت غزه آواره شده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل، بیش از ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی غزه طی حملات رژیم صهیونیستی ویران شده‌ و محله‌های مسکونی بزرگی به کلی ویران شده‌اند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به انتقاداتی که نسبت به تاکتیک ترور رژیم صهیونیستی مطرح است، نوشت: چندین دهه کارزار ترور اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و رقبای منطقه‌ای محل بحث بوده است؛ منتقدات بارها استدلال کرده‌اند که این تاکتیک تنها فضایی برای ظهور احزاب و رهبران جدید به عنوان دشمنان اصلی اسرائیل شده است که معمولا نیز نیروهای سرسخت‌تری جایگزین آن‌ها می‌شوند.

حماس با ترور رهبران خود از مسیر خارج نشد

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۰ «ودیع حداد» فرمانده نظامی جبهه مردمی آزادی فلسطین را ترور کرد که منجر به فروپاشی این گروه شد. یک دهه بعد، یک جایگزین فلسطینی دیگر برای آن پیدا شد؛ «گروه فتح» به ریاست «یاسر عرفات» جایگزین آن شد. رژیم صهیونیستی «خالد الوزیر» فرمانده نظامی محبوب این گروه را به شهادت رساند اما نتوانست این گروه را به کلی، فلج کند.

حماس که در سال ۱۹۸۷ ظهور کرد، پیشینه گروه‌های فلسطینی را به دقت و به امید پرهیز از سرنوشت آنان مورد مطالعه قرار داده است.

چندین مورد ترور از رهبران آن، از جمله بنیانگذاران این جنبش توسط سوی رژیم صهیونیستی نتوانست این گروه را از مسیر خود خارج کند

از اوایل سال‌های ۲۰۰۰ به بعد، حماس به گروهی تبدیل شد که در حالی که توانمندی‌های نظامی دیگر گروه‌های فلسطینی در حال رنگ باختن بود، قادر به مقاومت مسلحانه در قبال اشغال رژیم صهیونیستی بود.

با آغاز مذاکرات صلح در همان سال‌ها، حماس قدرت بیشتری پیدا کرد. چندین مورد ترور از رهبران آن، از جمله بنیانگذاران این جنبش توسط سوی رژیم صهیونیستی نتوانست این گروه را از مسیر خود خارج کند.

در ادامه این مطلب آمده است: داستان زندگی هنیه درس متفاوتی درباره پیامدهای ناخواسته برخی از اقدامات رژیم صهیونیستی برای کاهش توان حماس به ما می‌دهد. او از ۴۰۰ فلسطینی اخراج‌شده از غزه به جنوب لبنان توسط اسرائیل بود. چهره‌هایی مانند هنیه به جای به حاشیه رانده شدن، محبوبیت بیشتر و نفوذ منطقه‌ای گسترده‌تری یافتند.

طهانی مصطفی، تحلیلگری که پیشتر به او اشاره شد، می‌گوید که شاید مهم‌ترین اصل دوام حماس متکی نبودن بیش از حد به حمایت فیزیکی از جانب حامیان خارجی آن است. از نظر او، این ویژگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین موجب شد که رژیم صهیونیستی بتواند فعالیت آن را در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، مختل کند.

تکیه بر توان فلسطینی، عامل اصلی ماندگاری مقاومت

نیویورک‌تایمز نوشت: حماس تاکنون، این اتکا به خود را حتی در میان سخت‌ترین محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی حفظ کرده است. نیروهای حماس مهندسانی را دارند که می‌دانند چطور از هر چیزی استفاده مفید کنند.

این تحلیلگر درباره میزان حمایت‌هایی که حماس دریافت می‌کند، گفت: آن‌ها از نظر مالی و آموزشی حمایت خارجی زیادی دریافت می‌کنند اما از نظر لجستیکی، بیشتر آن بومی است. به همین دلیل است که اکنون، با گذشت تقریبا ۱۰ ماه از جنگ غزه، شاهد تضعیف مقاومت آن‌ها نبوده‌ایم.

تا زمانی که اشغال باشد، فلسطینی‌ها به مبارزه ادامه خواهند داد، چه حماس در کار باشد، چه نباشد«اکرم عطاالله» تحلیلگر سیاسی روزنامه الایام می گوید که «تا زمانی که اشغال باشد، فلسطینی‌ها به مبارزه ادامه خواهند داد، چه حماس در کار باشد، چه نباشد.»

رهبران و مقامات محور مقاومت تاکید کرده‌اند که اقدامات رژیم صهیونیستی، از جمله ترور شهید هنیه، تنها موجب عزم بیشتر نیروهای مقاومت و اتحاد آن‌ها برای مبارزه و مقاومت در قبال سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی خواهد شد و برخلاف تصور این رژیم، منجبر به تضعیف آن نمی‌شود.