واشنگتن آماده ارسال جنگنده بیشتر به خاورمیانه

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه به وقت محلی نوشت که یک مقام نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در حال اتخاذ «اقدامات ضروری» برای افزایش آمادگی رزمی و محافظت از نیروهای آمریکایی و متحدان در برابر هرگونه تهدید از سوی ایران یا شبه نظامیان تحت حمایت ایران هستند.

بر اساس این گزارش، تعداد هواپیماهایی که باید ارسال شوند همچنان در دست بررسی است و نیاز به تاییدیه های نهایی از سوی مقامات ارشد آمریکا از جمله لوید آستین وزیر دفاع آمریکا دارد.

مقامات آمریکایی افزودند که آنها به دنبال تنظیم واکنش آمریکا جهت ارسال انواع هواپیماهای مناسب در اسرع وقت برای کمک به دفاع از اسرائیل بدون تشدید درگیری هستند.

بر اساس این گزارش، هر نیروی هوایی اضافی می تواند بسیار مهم باشد. ایران در حمله ای بزرگ در ماه آوریل بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را علیه اسرائیل شلیک کرد، اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها موفق شدند و خسارات جزئی به بار آوردند. جنگنده های نیروی هوایی آمریکا مستقر در اردن و عربستان سعودی با جنگنده های نیروی هوایی فرانسه، اردن و انگلیس به صورت هماهنگ بیش از ۸۰ پهپاد را سرنگون کردند.

ایران آن حمله را پیشاپیش اعلام کرد و به پنتاگون زمان کافی داد تا جنگنده و کشتی‌های نیروی دریایی اضافی را مستقر کند، در حالی که فرماندهان آمریکایی در حال مذاکره برای دسترسی به حریم هوایی برای جنگنده ها بودند و پدافند های آمریکا روی زمین را برای کمک به دفاع از اسرائیل آماده کردند.

به گفته مقامات، مشخص نیست که در این دور احتمالی حملات، اسرائیل و متحدانش زمان زیادی برای آماده شدن برای خواهند داشت یا خیر.