تعهد چین به گشایش گسترده‌تر برای تقویت رشد اقتصادی جهان

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG، چین، یکی از کمک‌کننده‌های مهم به رشد اقتصاد جهانی، طی نشستی کلیدی بار دیگر بر تعهد خود به گشایش تاکید کرد؛ اقدامی که پیش بینی می‌شود اطمینان و فرصت‌های بسیار مورد نیاز را برای جهانی که سال‌ها با رشد کُند حرکت کرده، فراهم کند.

طرح تجدیدشده چین برای گشایش، بخشی از مجموعه فراگیر اصلاحات است که در سندی که پس از سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که از 15 تا 18 جولای (25 تا 28 تیر) برگزار گشت، منتشر شد.

چین به تقویت یک محیط تجاری درجه یک، حفاظت از حقوق و منافع سرمایه گذاران خارجی، باز کردن هر چه بیشتر کالاها، خدمات، سرمایه و بازارهای کار خود به روی جهان و توسعه یک شبکه جهانی از مناطق تجارت آزاد با استاندارد بالا، متعهد شده است.

تلاش‌های چین برای آزادسازی تجارت و تسهیل سرمایه‌ گذاری در میانه روند رو به رشد حمایت ‌گرایی تجاری و «جدا شدن و قطع زنجیره‌های صنعتی و عرضه» توسط برخی کشورها، فوق العاده ضروری شده است.

اقتصاد جهانی اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های شتاب احیای ضعیف در کنار یک چشم انداز ژئوپلتیکی پیچیده و غیرقابل پیش بینی است. نتیجتا سرمایه بین‌المللی به شکلی روافزون به دنبال ایمنی و محافظت مقابل ریسک‌هاست.

گزارش «رصد روندهای سرمایه گذاری جهانی» که توسط «کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری سازمان ملل» در ماه ژانویه منتشر شد، نشان داد که جریان سرمایه گذاری مستقیم جهانی (FDI)، به استثناء اقتصادهای کانالی خاص، طی سال گذشته میلادی 18 درصد افت داشته‌ است.

کشورها تحت چنین شرایطی ممکن است وسوسه شوند که حمایت گرایی را اجرا نمایند و موضع درونگراتری اتخاذ کنند. حفظ یک رویکرد باز هم به شجاعت و هم به دوراندیشی نیاز دارد.

چین به عنوان یک ذینفع در گشایش و ادغام با اقتصاد جهانی بر این باور است که اصلاحات و گشایش همچنان «ابزارهای ضروری» برای گسترش دستاوردهای توسعه آن کشور است.

چین علاوه بر پیشبرد توسعه خود، متعهد شده گشایش خود را تسریع کند و فرصت‌های توسعه‌اش را با جهان به اشتراک بگذارد تا در کنار هم، پایدارتر توسعه تحقق یابد.

بازار عظیم بیش از 1.4 میلیارد نفری چین یک فرصت فوق العاده برای جهان محسوب می‌شود. این کشور قصد دارد به وسیله استفاده از توان این بازار گسترده، ظرفیت گشایش خود را تقویت کند و همکاری بین‌المللی‌اش را توسعه دهد.

این به آن معناست که چین فعالانه درهای خود را به سوی جهان خارج بازتر خواهد کرد و بازار چین به یک بازار جهانی تبدیل می‌شود.

مهمتر اینکه، چین از تسهیل بازگشایی کالاها و عوامل به سمت تقویت تضمین‌های نهادی برای گشایش بیشتر پیش می‌رود. در حالی که این رویکرد ممکن است در کوتاه مدت هزینه‌های سازگاری را به همراه داشته باشد، اما انعطاف پذیری تجاری کشور را در بلندمدت تقویت و آن را بیشتر با رویه‌های جهانی هماهنگ می‌کند.

هانگونه که در سند سیاستگذاری نشست اخیر حزب آمده، چین قوانین اقتصادی و تجاری داخلی خود را با استانداردهای بین‌المللی بالا هماهنگ خواهد کرد.

این شامل هماهنگ کردن مقررات و استانداردها در حوزه‌هایی مثل حمایت از حقوق مالکیت، یارانه‌های صنعتی، استانداردهای زیست محیطی، حفاظت از نیروی کار، تدارکات دولتی، تجارت الکترونیک و بخش مالی است.

ترتیبات سیاستی چین برای تشویق سرمایه گذاری خارجی هم خاص و هم قاطعانه هستند. این شامل کاهش فهرست منفی سرمایه گذاری خارجی، حذف محدودیت‌های دسترسی بازار در تولید و توسعه فهرست صنایع تشویق شده برای سرمایه گذاری خارجی است. این تدابیر به تقاضای بازار پاسخ می‌دهد و نشان دهنده تعهد سیاستگذاران به بهبود حکمرانی اقتصادی است.

چین علی‌رغم نابسامانی‌های جهانی، همچنان یک مقصد داغ برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار خارجی است. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های با سرمایه خارجی جدیدالتاسیس در چین طی سال گذشته 39.7 درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش «شاخص اعتماد سرمایه گذاری مستقیم خارجی کِرنی 2024» که  انتظارات سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سه سال آینده را نشان می‌دهد، رتبه جهانی چین از هفتم به سوم  ارتفا یافت.

تلاش‌های مستمر چین برای ترویج گشایش و تجارت آزاد در سطح جهانی نتایجی مثبت به بار آورده است. «ابتکار کمربند و جاده» مشارکت سه چهارم کشورهای جهان را در پی داشته و به شکلی قابل توجه تجارت و سرمایه گذاری بین‌المللی را تقویت کرده است.

در آینده، تعهد چین به توسعه گشایش با استانداردهای بالا همچنان ادامه خواهد داشد، چرا که عزم این کشور برای به اشتراک گذاشتن فرصت‌های توسعه در سطح جهانی است. این تعهد به شکلی مستمر به اقتصاد چین پویایی و نشاط تازه می‌بخشد و در عین حال فرصت‌هایی نو را برای جهان به ارمغان می‌آورد.