نقش بازیگران خارجی در انتخابات ۲۰۲۴

 مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا طی گزارشی در مورد آخرین تلاش‌ها برای شکل دادن به افکار عمومی ایالات متحده پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، مدعی شدند که کرملین از آمریکایی‌های ناآگاه و شرکت‌های روابط عمومی تجاری در روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده می‌کند.

این هشدار پس از چند هفته پر فراز و نشیب در سیاست واشنگتن علیه چین و روسیه صادر می شود که آنها را مجبور به تجدید نظر در برخی تبلیغاتی سیاسی کرده است. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در عین حال اعلام کرده‌اند که باوجود این تغییر سیاست، پکن و مسکو هیچ اراده‌ای برای تغییر تبلیغات سیاسی علیه دموکراسی آمریکایی نشان نمی‌دهند.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا گفت: مردم ما باید بدانند محتوایی که به صورت آنلاین و به ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌خوانند، می‌تواند تبلیغات خارجی باشد، حتی اگر منشا آنها به نظر از آمریکا باشد.

این مقامات، روسیه را همچنان بزرگترین تهدید در مورد نشر اطلاعات نادرست انتخاباتی دانسته و مدعی شدند که چین نیز همین مسیر را اما با احتیاط بیشتر پیش می‌برد.

براساس ادعای مقامات آمریکایی، گروه‌های مرتبط با کرملین به طور فزاینده‌ای شرکت‌های بازاریابی و ارتباطات حاضر در روسیه را برای انجام برخی کارهای تبلیغات دیجیتال استخدام می‌کنند. این مقامات همچنین با اشاره به تحریم دو شرکت روسی در همین راستا، محتوای کار آنها را انتشار اطلاعات نادرست از طریق ایجاد وب‌سایت و پروفایل در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند. به ادعای این مقامات اطلاعات نادرست می‌تواند بر نامزدها یا رای‌دهی و موضوعاتی مانند مهاجرت، جنایت یا جنگ در غزه متمرکز شود.

در ادامه این ادعاها آمده است که هدف نهایی از نشر اطلاعات نادرست بازنشر آنها توسط جامعه آمریکا است و حتی در مواقعی شرکت‌های فناوری آمریکایی و رسانه ها پیام‌های کرملین را تقویت و طوطی‌وار تکرار می کنند.

ماه گذشته، سناتور مارک وارنر رئیس کمیته اطلاعات سنا، نسبت به آسیب پذیری بیشتر آمریکا در مقایسه با سال ۲۰۲۰ ابراز نگرانی کرد و دیروز نیز تاکید نمود که هشدار مقامات اطلاعاتی نشان می‌دهد انتخابات آمریکا در تیررس بازیگران بد سراسر جهان است.

وی افزود: مقامات اطلاعاتی به ویژه نگرانی‌های بسیاری در مورد تمرکز بازیگران خارجی از جمله روسیه بر آمریکایی‌های بی اطلاعی دارند که ناآگاهانه در حال ترویج نشر اطلاعات نادرست با منشا کرملین هستند.

آژانس های اطلاعاتی نیز اعلام کرده اند که تاکنون در چرخه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲، تعداد اخطارهایی که به نامزدهای سیاسی، رهبران دولت، دفاتر انتخاباتی و غیره داده‌اند دو برابر بیشر بوده است.

این مقامات اگرچه جزئیاتی در مورد تعداد اخطارها و یا کسانی که آنها را دریافت کرده، ارائه نمی‌دهند، اما افزایش قابل توجه اخطارها را نشانگر علاقه شدید دشمنان آمریکا به رقابت‌های ریاست جمهوری و همچنین بهبود تلاش‌های واشنگتن برای شناسایی و هشدار نسبت به چنین تهدیداتی می دانند.

آسوشیتدپرس نیز در پایان با اشاره به تلاش برای ترور دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و بازتاب آن در رسانه‌های روسیه، مدعی است که رسانه های این کشور در حال نشر اطلاعات نادرست و مرتبط دانستن این ترور نافرجام به دموکرات‌ها و یا دولت اوکراین هستند.

آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال »شورای آتلانتیک» (یک اتاق فکر آمریکایی) که نشر اطلاعات نادرست از سوی روسیه را دنبال می‌کند، در همین زمینه مدعی است: «رسانه های مرتبط با روسیه به دنبال این بودند که تلاش برای ترور ترامپ را با ادامه جنگ با اوکراین مرتبط کنند».