بیانیه پکن امید ارزشمندی برای مردم فلسطینی فراهم آورده‌ است

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چیCMG مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هنگام ارائه جزییات «بیانیه پکن درباره اختتام تجزیه و تقویت وحدت ملی فلسطین» که پیشتر در پکن بین گروه های فلسطینی امضاء شده بود، گفت: گروه های فلسطینی در این بیانیه با وحدت ملی در چارچوب تشکیلات خودگردان به عنوان یگانه نماینده قانونی ملت فلسطین در سطح جهان، موافقت کردند.

مائو نینگ در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره امضاء «بیانیه پکن درباره اختتام تجزیه و تقویت وحدت ملی فلسطین» که در مراسم اختتامیه گفتگوی آشتی داخلی گروه های فلسطین در پکن میان این گروه ها امضاء شد، گفت: به دعوت چین، 14 گروه فلسطینی نمایندگان بلندپایه خود را برای شرکت در این گفتگو که 21 تا 23 جولای در پکن برگزار شد، اعزام کردند. وانگ یی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر خارجه چین در مراسم اختتامیه شرکت و سخنرانی کرده و گروه های فلسطینی حاضر نیز «بیانیه پکن درباره اختتام تجزیه و تقویت وحدت ملی فلسطین» را امضاء کردند.

این اولین بار است که  14 گروه فلسطینی در پکن برای گفتگوی آشتی گردهم آمده و امید گرانبهایی برای مردم رنج دیده فلسطین فراهم آورده اند.

«بیانیه پکن» از تلاش‌های صادقانه چین برای حمایت از حقوق مردم فلسطین، پایان دادن به تجزیه و متحد کردن مواضع بین گروههای مختلف فلسطین قدردانی می‌کند. این بیانیه بر این باور است که باید به میزبانی سازمان ملل متحد ، نشست بین المللی با حضور گسترده تر نمایندگان منطقه و جهان برگزار شود؛ گفت‌وگوی پکن روحیه مثبت و سازنده  نشان داده است و گروه ها نیز به این توافق رسیده اند که  در چارچوب ساف به عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، وحدت ملی با حضور همه طرفها تحقق یابد.

همانطور که وانگ یی وزیر امور خارجه در سخنرانی خود گفت، مهمترین اجماع این گفت و گو دستیابی به آشتی و اتحاد بزرگ بین تمام چهارده جناح سیاسی فلسطین است. دست آورد اصلی آن این است که روشن شود که سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است. برجسته ترین نکته این است که همه گروهها درخصوص ایجاد یک دولت آشتی ملی موقت  پس از جنگ غزه به توافق رسیده اند. شدیدترین  درخواست این است که  بر اساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل باید تاسیس کشور فلسطین مستقل تحقق یابد.

وزیر امور خارجه چین در سخنرانی خود یک ابتکار چینی سه مرحله ای را در پاسخ به معضل کنونی درگیری غزه پیشنهاد کرد. اولین گام، ترویج آتش بس جامع و پایدار در نوار غزه در اسرع وقت و تضمین دسترسی آسان به کمک های بشردوستانه و امداد.

 گام دوم، حمایت از اصل « مدیریت فلسطین توسط فلسطینی‌ها » و همکاری برای پیشبرد مدیریت غزه پس از جنگ.

 گام سوم، ترویج فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل و شروع اجرای «راه حل دو دولتی» است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: این «سه مرحله» به هم پیوسته و ضروری هستند. چین و فلسطین برادران و شرکای خوبی هستند که به یکدیگر اعتماد دارند. چین صمیمانه امیدوار است که جناح های مختلف فلسطینی به وحدت و اتحاد ملت فلسطین و ایجاد یک کشور مستقل در زمان اولیه بر اساس آشتی داخلی پی ببرند. ما به تلاش های بی وقفه برای این منظور همراه با طرف های مربوطه ادامه خواهیم داد.