عملکرد اقتصادی بایدن بهتر بود یا ترامپ؟

 اولین مناظره جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴، مجددا توجهات را به سوابق اقتصادی در دوران ریاست جمهوری این دو نفر معطوف کرد.

در جریان مناظره اول که پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بر سر اقتصاد با هم درگیر شدند و بایدن مدعی نظارت بر بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید ۱۹ شد و ترامپ مدعی شد که بر «بزرگ‌ترین اقتصاد در تاریخ آمریکا» ریاست کرده است.

بایدن و ترامپ هر دو می‌توانند به عملکرد قوی در بخش‌های خاصی از اقتصاد اشاره کنند، اما نظرسنجی‌ها همواره نشان می‌دهند که رای‌دهندگان به توانایی جمهوری‌خواهان برای رسیدگی به مسائل اقتصادی و هزینه‌های زندگی، اعتماد بیشتری دارند.

در نظرسنجی ABC News/Ipsos که ماه گذشته منتشر شد، ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان اظهار کردند که به ترامپ در اقتصاد اعتماد دارند، در حالی که این رقم برای بایدن، ۳۲ درصد بود. در زمینه تورم، ترامپ با ۴۴ درصد در برابر ۳۰ درصد بایدن، برتری داشت.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که مردم آمریکایی، اقتصاد را به‌عنوان اولویت اصلی خود می‌دانند، یعنی زنده ماندن یا نابودی امیدهای بایدن برای انتخاب مجدد، به توانایی او در ارسال پیام اقتصادی مثبت، بستگی خواهد داشت.

شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی عملکرد اقتصادی ترامپ و بایدن در چهار حوزه مهم پرداخته است.

رشد اقتصادی

هر دو دولت بایدن و ترامپ، دوره‌های رشد اقتصادی قوی را تجربه کردند. از زمان روی کار آمدن بایدن، تولید ناخالص داخلی با احتساب تورم، ۸.۴ درصد افزایش یافته است.

در دوران ترامپ، تولید ناخالص داخلی ۶.۸ درصد رشد کرد اما این عملکرد، شامل افت فعالیت‌های اقتصادی است که در سال اول شیوع کرونا روی داد.

بر اساس گزارش اداره آمار کار آمریکا، میانگین قیمت هر گالن (۳.۸ لیتر) بنزین، از ۲.۳۳ دلار در ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۳.۷۶ دلار در ماه مه سال جاری افزایش یافته است.

قیمت یک قرص نان در همین مدت، از ۱.۵۵ دلار، به ۱.۹۷ دلار افزایش یافت، در حالی که قیمت ۱۲ عدد تخم مرغ، از ۱.۴۷ دلار، به ۲.۷۰ دلار افزایش یافت. در دوره مشابه در دوران ریاست جمهوری ترامپ، قیمت‌ها تنها حدود پنج درصد افزایش داشت.

عملکرد اقتصادی بایدن بهتر بود یا ترامپ؟

در حالی که تورم از زمان صعود به اوج ۹.۱ درصد در اواسط سال ۲۰۲۲، کاهش چشمگیری یافته است، اما همچنان بالاست. شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته، ۳.۳ درصد بود که بسیار بالاتر از سقف ۲ درصد مورد نظر فدرال رزرو آمریکا بود.

اشتغال

بایدن و ترامپ می‌توانند ادعا کنند که بازارهای کار در دوران آنها قوی بوده‌اند.

نرخ بیکاری در ژانویه سال گذشته، به ۳.۴ درصد کاهش یافت که کمترین میزان در ۵۳ سال گذشته بود و از آن زمان به بعد، به جز یک ماه، زیر چهار درصد باقی مانده است.

بدون در نظر گرفتن سال ۲۰۲۰، نرخ بیکاری در دوران ترامپ هم پایین بود و در اواخر سال ۲۰۱۹، به ۳.۵ درصد رسید.

در دوران بایدن، اقتصاد آمریکا حدود ۱۵.۷ میلیون شغل ایجاد کرد. در مقابل، ترامپ با حدود سه میلیون شغل کمتر، کاخ سفید را ترک کرد. با این حال، این رقم تحت تاثیر شیوع همه گیری کووید ۱۹ بود. با این حال، حتی قبل از همه‌گیری، اشتغالزایی در دوره دولت ترامپ، با سرعت کمتری نسبت به دوران بایدن رشد کرد.

دستمزدها

در حالی که بایدن و ترامپ هر دو بر روی کاغذ، رشد دستمزدها را در دوران خود ثبت کردند، کارگران آمریکایی به دلیل تورم شاهد کاهش درآمدهای واقعی خود در دوره بایدن بودند.

در دوران ترامپ، رشد دستمزد بالاتر از تورم ماند و باعث افزایش اندک درآمد کارگران شد.

از مارس سال ۲۰۲۱، قیمت‌های مصرف کننده دچار واگرایی از درآمدها  شدند و این روند تنها در در اوایل سال ۲۰۲۳ معکوس شد.

تحلیل FactCheck.org با استناد به داده‌های اداره آمار کار آمریکا نشان می‌دهد در نتیجه، متوسط ‌دستمزدهای هفتگی واقعی بین آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن تا سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۲.۱۴ درصد کاهش یافته است.

خبر مثبت برای کارگران آمریکا این است که دستمزدها دوباره رو به رشد گذاشته است.

در ماه مه، دستمزدهای واقعی در مقایسه با سال گذشته، ۰.۵ درصد افزایش یافت، اما هنوز به سطح خود در ابتدای دوره ریاست جمهوری بایدن بهبود نیافته اند.

بانک فدرال رزرو آتلانتا در تحلیلی در روز پنجشنبه اعلام کرد در حالی که رشد دستمزدهای واقعی، در ماه‌های اخیر اندکی مثبت شده، اما همچنان پایین‌تر از زمان آغاز افزایش تورم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ مانده است.