آیا اسرائیل هنوز از خطوط قرمز بایدن عبور نکرده است؟

 تعریف بایدن از مرگ و ویرانی گسترده در غزه متاثر از سیاست داخلی و همچنین حمایت وی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است و خط قرمز وی برای دیگران به وضوح مشخص است.

این شبکه خبری می نویسد: بیش از دو هفته است که بایدن خط قرمز جدیدی را برای نتانیاهو ترسیم کرد و وی را از حمله به رفح بازداشت.

رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: «اگر آنها به رفح بروند، من تسلیحاتی به آنها نمی دهم».

پس از این مصاحبه، بسیاری سخنان رئیس جمهوری آمریکا را اینگونه تفسیر کردند که وی دیگر فریب نتانیاهو را نمی خورد.

اما پس از آنکه سربازان اسرائیلی وارد رفح شدند و از ورود به مرکز شهر خودداری کردند، بایدن اعلام کرد که آنها از خطوط قرمز واشنگتن عبور نکرده اند.

نیروهای اسرائیلی در همان ابتدا حمله به رفح، گذرگاه مرزی را تصرف کردند و با قطع نقطه حمل و نقل کلیدی به مصر، امکان دریافت کمک‌ها و خروج مجروحان را از بین بردند. از آن زمان نیز حملات اسرائیل هر روز ادامه داشته است، اما کاخ سفید آن را اینگونه تفسیر نمی کند.

اسکای نیوز در ادامه با کنایه به موضع دولت بایدن می‌نویسد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته ضمن تاکید بر خطوط قرمزی که به نظر می ‎رسد انعطاف زیادی داشته باشد، گفت که هیچ فرمول محاسباتی برای بررسی زمان عبور از خطوط قرمز وجود ندارد.

وی سپس اضافه کرد: ما در رفح به دنبال آن هستیم که بدانیم آیا این عملیات کشته و ویرانی زیادی دارد یا متناسب و با دقت مدیریت می شود.

اظهارات مقامات واشنگتن در حالی است که ده ها فلسطینی در حمله یکشنبه شب اسرائیل به اردوگاه آوارگان نه تنها کشته، بلکه زنده زنده سوزانده شدند، سرهاشان بریده شد و یا معلول شدند.

[اسکای نیوز: فاجعه انسانی در رفح؛ اسرائیل هنوز از خطوط قرمز بایدن عبور نکرده است؟]

بشرا خالدی از اعضای سازمان امدادرسان آکسفام در مورد این فاجعه انسانی گفت: دیگر حرفی نیست. ما تصاویری از کودکان را دیدیم که تکه تکه شده و سوخته اند.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی همواره در واکنش به تلفات غیرنظامیان غزه یا آن را «اشتباه» دانسته اند و یا نتیجه جنگ و تقصیر حماس تلقی کردند.

آیا اسرائیل هنوز از خطوط قرمز بایدن عبور نکرده است؟

به نوشته این شبکه خبری، دولت نتانیاهو و حامیانش، اغلب کشتار غیرنظامیان را هزینه متناسب یا قابل قبول بیرون کردن فرماندهان حماس می دانند. این توجیه به رغم انتقادهای شدید نهادهای بین المللی و مقامات حقوقی اغلب از سوی حامیان اسرائیل، دفاع از خود تلقی شده است.

نتانیاهو این بار در رفح هم ضمن توجیه فاجعه انسانی، با اعلام کشته شدن دو فرمانده حماس، یک اشتباه فنی را دلیل کشته شدن بیش از ۴۰ غیرنظامی در حمله به اردوگاه آوارگان فلسطینی اعلام کرد.

نویسنده سپس در ادامه با رجوع به مولفه‌های مطرح شده از سوی سالیوان برای تعیین خط قرمز، نوشت: «دقیق و متناسب. مرگ و ویرانی بسیار. بدون شک مرگ و ویرانی هولناکی در یکشنبه شب رخ داد».

نگارنده سپس با طعنه خطاب به بایدن آورده است: خوب رئیس جمهوری بایدن این بار باید مهارت بیشتری در سخنانش بکار برد تا به این نتیجه برسد آنچه در رفح اتفاق افتاد متناسب بود یا دقیق. گمان می کنم بگوید از خط قرمزش رد نشده است. وی ثابت خواهد کرد که این حمله، هر چند ویرانگر نیروی زمینی اسرائیل، خطوط قرمز وی را رد نکرده است.

اسکای نیوز در ادامه دلیل اینگونه موضع گیری بایدن را ضرورت تداوم تهدیدها از سوی آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل می داند. در غیر اینصورت چند ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) آمریکا، با مخالفت گسترده کنگره و حامیان کلیدی خود رو به رو می شود.

این شبکه در پایان یادآور شده است که باوجود اظهارات مقامات ایالات متحده در خصوص حساس بودن به تلفات غیرنظامیان در غزه، کنگره این کشور به زودی پذیرای نتانیاهو برای سخنرانی در یک نشست مشترک خواهد بود.