از سوخت جدید برای پرتاب ماهواره استفاده شد

کره شمالی امروز سه‌شنبه اعلام کرد که آخرین تلاشش برای پرتاب یک ماهواره شناسایی نظامی در مرحله اول موشک که دارای یک «موتور اکسیژن مایع و نفت» جدید بود، شکست خورد.

خبرگزاری کره شمالی امروز سه‌شنبه نوشت: تجزیه و تحلیل اولیه نشان داد که علت شکست پروژه مربوط به موتور موشک با سوخت مایع جدید توسعه یافته است، اما سایر علل احتمالی در حال بررسی است.

اگرچه رسانه دولتی کره شمالی نامی از موشک نبرده یا عکس‌های آن را منتشر نکرده است اما تحلیلگران گفتند که این موشک به احتمال زیاد با موشک چولیما-۱ (Chollima-۱) استفاده شده در پرتاب موفقیت آمیز ماهواره در نوامبر ۲۰۲۳ متفاوت است. چولیما-۱ از سوخت‌های هایپرگالیک استفاده می‌کند؛ موادی که می‌توانند در دمای اتاق ذخیره شوند اما به محض تماس با یکدیگر مشتعل می‌شوند و این مساله نیاز به رسیدگی دقیق دارند.

مقامات آمریکایی و تحلیلگران مستقل گفتند که به نظر می رسد چولیما-۱ بر اساس سیستم‌های توسعه یافته برای موشک‌های بالستیک قاره پیمای کره شمالی با کلاهک هسته‌ای ساخته شده است، که معمولاً به دلیل دمای پایین مورد نیاز برای ذخیره سازی آن از اکسیژن مایع استفاده نمی‌کنند.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام ارشد دفاعی کره جنوبی مدعی است که کارشناسان روسی برای کمک به برنامه موشکی و ماهواره‌ای به کره شمالی سفر کرده‌اند.

شین جونگ وو، محقق ارشد در انجمن دفاع و امنیت کره، گفت که اگر روسیه به طراحی موشک یا ماهواره جدید کمک کند، کره شمالی نیز به احتمال زیاد در آینده به قطعات روسی نیاز خواهد داشت و این همکاری‌ها را عمیق‌تر خواهد کرد.

از سوخت جدید برای پرتاب ماهواره استفاده شد

کره جنوبی روز سه‌شنبه ویدئویی منتشر کرد که به گفته ارتش این کشور لحظه پرتاب شکست خورده ماهواره کره شمالی را نشان می‌دهد.

ویدئوی سیاه و سفید یک دقیقه‌ای که توسط ستاد مشترک جمهوری کره (JCS) ارائه شده بود، انفجاری در آسمان و به دنبال آن نور شدید را نشان داد.

ستاد مشترک این کشور اعلام کرد که این فیلم توسط یک دستگاه مشاهده در یک کشتی گشت کره جنوبی فیلمبرداری شده است.

فیلمی که روز دوشنبه توسط شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن از شهر مرزی داندونگ چین منتشر شد، گوی شعله‌وری را نشان داد که به گفته مقامات احتمالاً سوخت در حال انفجار بوده است.

هرچند سناریو ساقط شدن ماهواره از سوی کره شمالی یا هیچ طرف دیگری مطرح نشده بود، روز دوشنبه یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه ژاپن در یک نشست خبری گفت: ژاپن تلاشی برای سرنگونی پرتابه نکرد و پس از پرتاب هیچ خسارتی گزارش نشده است.

این پرتاب ساعاتی پس از پایان نشست سه جانبه کم سابقه میان چین، کره جنوبی و ژاپن در سئول انجام شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد نوشت: بسیار غیرعادی است زمانی که چین، متحد اصلی و خط لوله اقتصادی کره شمالی درگیر دیپلماسی سطح بالا در منطقه است، پیونگ‌یانگ دست به اقدامات تحریک آمیز بزند.