احتمال از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه

آتش بس شکننده میان اسرائیل و حماس در غزه با توجه به اینکه هیچ یک از طرفین به صورت مستقیم با یکدیگر در تماس نیستند و هر کدام به دنبال نابودی دیگری است، به طرز شگفت آوری پایدار بوده است. براساس گزارش ها تاکنون ۵۸ اسیر در نتیجه این آتش بس آزاد شده اند.

 

اما سوال این است که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و آیا شرایط جاری امکان بازگشت تعداد بیشتری از اسرا و ورود کامیون‌های بیشتری از کمک‌های انسان دوستانه به غزه را فراهم می کند؟

سی‌ان‌ان می افزاید: همزمان با ساعات پایانی مهلت چهار روزه آتش‌بس موقت، امیدها برای تداوم این وضعیت افزایش یافته است. در این میان حماس در تلاش است تا به ازای آزادی هر ۱۰ اسیر بر تعداد روزهای آتش‌بس بیفزاید و آمریکا هم در سوی دیگر با همکاری قطر به دنبال تمدید وضعیت جاری است تا از این مسیر اسرای بیشتری آزاد گردند.

سی‌ان‌ان استدلال می کند که اسرائیل و حماس دلایل محکمی برای ادامه آتش بس دارند؛ چراکه از یک سو بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تحت فشار شدید خانواده‌ های اسرا قرار دارد و در سوی دیگر هم حماس با توقف حملات هوایی و عملیات زمینی رژیم صهیونیستی می تواند با سازماندهی دوباره، خود را برای حملات آتی اسرائیل آماده کند.

این شبکه خبری یادآور می شود: در این میان جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با هدف تعدیل واکنش‌های سیاسی داخلی به ویژه میان جوانان بر آتش‌بس با هدف آزادسازی گروگان‌های بیشتر و همچنین ارسال کمک های بشردوستانه به غزه پافشاری می کند.

احتمال از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه

اما چرا امکان پایان آتش‌بس در غزه وجود دارد؟

نویسنده این مطلب با بیان اینکه اهداف استراتژیک اسرائیل و حماس ممکن است در کوتاه‌مدت تغییر کند، استدلال کرده است که آتش بس در نوار غزه شاید بدون مشخص شدن سرنوشت سایر اسرا پایان یابد.

از نقطه نظر نویسنده، باتوجه به آنکه مشخص نیست بایدن در مکالمه تلفنی دیروز یکشنبه با نتانیاهو چه میزان وی را تحت فشار قرار داده تا آتش بس موقت کنونی را تمدید کند. و اینکه اگر وضعیت جاری پایان یابد، آیا آمریکا به همان اندازه قبل از حق اسرائیل برای هدف حمله به غزه دفاع خواهد کرد یا خیر، امکان از سرگیری حملات پس از این مهلت چهار روزه وجود دارد.

بن هاجز ژنرال بازنشسته آمریکایی دیروز یکشنبه در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: چنانچه اسرای آمریکایی آزاد نشوند، واشنگتن تمرکز بر این موضوع را افزایش داده و فشار بر اسرائیل را بیشتر می کند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: از سرگیری حملات به غزه، باعث تضعیف حمایت متزلزل بین المللی از اسرائیل می شود.

این شبکه خبری در بخش دیگری از مطلب خود یادآور شده است: بایدن هم به دلیل خودداری از درخواست برای آتش بس که سبب ایجاد دو دستگی در حزب خود شده تحت فشار دموکرات های بسیاری قرار دارد.

علاوه بر این، بسیاری از رای دهندگان جوان و ترقی خواه نیز که نقش پر رنگی در پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ ایفا کرده بودند، در حال حاضر منتقد موضع رئیس جمهوری ایالات متحده هستند. ضمن آنکه جامعه اعراب حاضر در آمریکا هم که در سال ۲۰۲۰ حامی بایدن بود، نسبت به سیاست وی در قبال غزه خشمگین هستند.

نویسنده در پایان نتیجه گیری کرده است: راهبردهای سیاسی در اسرائیل، ایالات متحده و سایر کشورها، وضعیت منطقه پس از جنگ را مدنظر قرار نداده است. هرچند بایدن بر حمایت از راه حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید دارد و آیزاک هرتزوگ رئیس‌ رژیم صهیونیستی از ایده ائتلاف بین‌المللی برای کنترل غزه پس از جنگ سخن می گوید. اما در هرصورت هر دو راه حل در حال حاضر در دسترس نیستند و به همین دلیل مشخص نیست که جنگ چه زمان متوقف می شود و آیا سایر اسرا آزاد می شوند یا خیر.