نگرانی از تجدید نظر دولت بایدن در اتحاد با اسرائیل

غلبه تدریجی راستگرایان در ترکیب دولت رژیم صهیونیستی ، در میان حامیان سنتی این گروه نگرانی فزاینده ای از احتمال بازنگری دولت آمریکا در سیاست خارجی خود به‌عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل به وجود آورده است.

این گزارش می افزاید: این نگرانی بتازگی با هشدارهایی همراه شده اما با توجه به غلبه راستگرایان افراطی بر دولت جدید اسرائیل و زیر سوال رفتن جدی آینده دموکراسی (که مورد ادعای صهیونیست‌هاست) در داخل سرزمین‌های اشغالی، ناظران حس می کنند ممکن است این بار وضعیت متفاوتی رقم بخورد.

یادآوری می‌شود که طرح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تضعیف دادگاه عالی، اعتراضات سراسری و بحران فزاینده قانون اساسی را برانگیخته است.

انتفاضه سوم

افزایش تنش‌ها در کرانه باختری از جمله حملات تقریباً روزانه اسرائیل، تجاوزهای شهرک‌نشینان یهودی و عملیات مقاومت فلسطین، موجب شده رییس سازمان سیا نسبت به خطر آغاز قریب الوقوع انتفاضه سوم هشدار دهد.

این شبکه آمریکایی افزود: جامعه جهانی از به قدرت رسیدن برخی چهره های راست افراطی، از جمله وزیری که به تازگی از اسرائیل خواسته بود تا یک روستای فلسطینی را محو کند، به شدت نگران شده است.

بر اساس این گزارش، برای دولت بایدن که بارها نگرانی خود را از از این رویکرد بیان کرده، اکنون این پرسش مطرح شده که آیا این امر مستلزم تغییر در سیاست خارجی امریکا در قبال کشوری است که به شدت به کمک، همکاری نظامی و حمایت سیاسی بین‌المللی از واشنگتن متکی است یا خیر؟

این شبکه به نقل از دانیل کورتزر سفیر آمریکا در اسرائیل در دوره جورج دبلیو بوش، گفت: "ایالات متحده باید نگرانی خود را در اتخاذ اقدام‌های عملی نشان دهد."

نگرانی از تجدید نظر دولت بایدن در اتحاد با اسرائیل

وی افزود: "ایالات متحده باید توقف برنامه های دوجانبه با اسرائیل - غیراز کمک های امنیتی - و حمایت از قطعنامه های انتقادی شورای امنیت از اسرائیل را که آمریکا همیشه مانع تصویب آنها شده را بررسی کند؛ شاید زمان ارسال این نوع سیگنال‌ها به اسراییل فرا رسیده باشد."

هفته گذشته، کورتزر به حدود ۱۵۰ سفیر سابق، خاخام و رهبران سازمان های یهودی پیوست که نامه ای را در مخالفت با سفر این هفته بزالل اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل به ایالات متحده امضا کردند.

در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اسموتریچ در مورد پاکسازی روستای فلسطینی حواره را "نفرت انگیز"، خوانده بود، سخنگوی اسموتریچ روز پنجشنبه به رسانه های اسرائیلی فاش کرد که وی ویزا برای ورود به واشنگتن را دریافت کرده است.

این شبکه اشاره کرد که به نظر می رسد دولت بایدن دیداری با اسموتریچ نخواهد داشت. به علاوه به نقل از یک مقام در شورای امنیت ملی اعلام کرد هیچ مقام رسمی در دولت آمریکا قصد ملاقات با اسموتریچ را ندارد.

براساس این گزارش در واقع، به قدرت رسیدن راست افراطی در اسرائیل، دینامیک‌های سیاسی در ایالات متحده را تغییر داده است. انتقاد از اسرائیل که زمانی به دموکرات‌های چپ‌گرا و گروه‌های حقوق بشر محدود می‌شد اکنون به دموکرات‌های میانه‌رو و سازمان‌های یهودی آمریکایی نیز رسیده است.

بیش از ۹۰ نماینده دموکرات کنگره به رهبری رزا دلاورو نماینده کنتیکت، پیامی به بایدن فرستاده و از او خواستند از "همه ابزارهای دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از آسیب بیشتر دولت فعلی اسرائیل به نهادهای دموکراتیک کشور و تضعیف امکان نجات راه حل دو کشور در سرزمینهای اشغالی، استفاده کند."

در اواخر سال گذشته، نیز گروهی متشکل از بیش از ۳۰۰ خاخام نامه ای سرگشاده منتشر و در آن اعلام کردند که به اعضای ائتلاف حاکم نتانیاهو اجازه سخنرانی را در کنیسه های خود نمی دهند.

راه حل دو کشوری

شبکه ان بی سی همچنین می‌گوید: مشکل دولت بایدن، عقب‌نشینی دولت اسرائیل از حمایت از گفتمان راه‌حل دو کشوری و در نهایت ایجاد یک کشور فلسطینی مستقل است.

ایالات متحده ده‌ها سال است که با تمسک به این استدلال که بهترین راه حل برای مخاصمه فلسطین و اسرائیل، مذاکره است، از رژیم صهونیستی دفاع کرده و سال‌ها اشغالگری سرزمینهای فلسطینی را نادیده گرفته است.

تازه ترین نمونه واضح از تاثیر منفی بحران های متعدد اسرائیل بر ایالات متحده، سفر نیمه کاره لوید آستین وزیر دفاع آمریکا بود که این هفته پس از مواجه شدن با تهدید معترضان به اصلاحات قضایی به بستن مسیر ترددش در تل آویو، ناگزیر شد سفر خود به سرزمین های اشغالی را کوتاه و جلسات خود را نیمه کاره رها کند.

این شبکه می افزاید: اوستن در دیدار با همتای اسرائیلی خود در نزدیکی فرودگاه به طور گذرا به اهمیت استقلال سیستم قضایی اسرائیل و لزوم توقف تشدید تنش‌ها در کرانه باختری اشاره ولی تصریح کرد که ایالات متحده برنامه ای برای کاهش تعهدات خود به امنیت اسرائیل ندارد.

این شبکه به نقل از یک مقام ارشد سابق دولت اسرائیل گفت: به وجود آمدن یک تهدید جدی برای دموکراسی در اسرائیل، یک "معضل بزرگ" برای نزدیکترین متحد آن (آمریکا) خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اما احتمال می رود که هرگونه تلاش ایالات متحده برای گذاشتن شرایط جهت تداوم روابط قوی با اسرائیل نتیجه معکوس خواهد داشت؛ زیرا ائتلاف شکننده نتانیاهو با احزاب راست افراطی برای قبضه قدرت، وی را تحت سلطه راستگرایان قرار داده است.

این مقام سابق صهیونیستی افزود: انتقاد از نخست وزیراسراییل در حال حاضر بی فایده است، زیرا اعضای ائتلاف وی در حال تشدید اوضاع هستند و او نمی تواند آنها راکنترل کند.