جانسون در مدار جنجال‌آفرینی

  جانسون به عنوان نخست وزیر پیشین انگلیس قادر است نام یکصد نفر را برای دریافت این نشان افتخاری معرفی کند. نشریه تایمز چاپ لندن برهمین اساس گزارش داد که او نام پدرش را به این فهرست اضافه کرده است.

اقدام جنجال‌برانگیز وی با واکنش رهبران احزاب سیاسی مواجه شده است. «کی‌یر استارمر» رهبر دومین حزب سیاسی انگلیس در اظهاراتی این پرسش را مطرح کرده که استنلی بابت چه اقدام شاذی، شایسته نشان افتخاری شوالیه است. وی تصمیم نخست وزیر اسبق انگلیس را احمقانه و غیرمنطقی خوانده است.

در همین حال حزب لیبرال دمکرات خواستار وتوی اقدام جانسون توسط ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس شده است. «وندی چمبرلین» از اعضای ارشد این حزب گفته است که محافظه‌کاران قرار است جانسون را بابت تمام شکست‌ها، دروغ‌ها و فسادش در دولت تشویق کنند. این درحالیست که به گفته وی «نشان افتخار به افرادی تعلق می‌گیرد که سهم شایسته‌ای در خدمت به مردم داشته‌اند. از این منظر تلاش جانسون برای اعطای نشان افتخاری به پدرش، همه چیز را به سخره گرفته است.»

پدر جانسون در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ نماینده انگلیس در پارلمان اروپا بوده است. او پیشتر هم با طرح اظهارات جنجالی از جمله نقض قوانین قرنطینه در دوران اوج همه‌گیری کرونا خبرساز شده بود.

جانسون در مدار جنجال‌آفرینی

سخنگوی سوناک گفت که نخست وزیر برنامه‌ای برای دخالت در فهرست دریافت کنندگان نشان افتخار ندارد. وی گفت: این یک واقعیت است که نخست وزیران پیشین می‌توانند از این طریق افراد را برای دریافت نشان شوالیه معرفی کنند.

جانسون در سال ۲۰۲۰ هم برادرش «جو» را راهی مجلس اعیان کرد. «جوزف ادموند جانسون» مقلب به لرد جانسون اکنون سه سال است که به عضویت مجلس تشریفاتی اعیان درآمده است.

جانسون سال گذشته در پی موجی از استعفای اعضای دولت ناگزیر به کناره‌گیری از قدرت شد. وی این روزها در مسند نماینده عادی در جلسات پارلمانی حضور و قصد دارد تا برخلاف رویه اسلافش، در انتخابات عمومی سال آینده شرکت کند. نزدیکانش معتقدند که او همچنان در رویای بازگشت به داونینگ استریت و تصاحب قدرت است.