کاهش پیوند اعضا در پی شیوع ویروس کرونا

 تارنمای روزنامه گاردین دیروز (۸ شهریور) خبر داد که با اوجگیری همه‌گیری کرونا ، بیمارستان‌ها وادار شده‌اند که اعمال جراحی پیوند اعضا را به تعویق بیندازند چرا که امکاناتی همچون تخت‌های آی سی یو به بیماران مبتلا به کووید۱۹ اختصاص یافته و نگرانی‌هایی در مورد بی‌خطر بودن رسیدگی به گیرندگان اعضاء در بیمارستان وجود دارد.

کاهش پیوند اعضا در پی شیوع ویروس کرونا

سازمان بهداشت انگلیس اواخر بهار گزارشی از اهداء خون و پیوند عضو منتشر کرد که نشان می‌دهد در بازه زمانی ۲۰۲۱ - ۲۰۲۰ پیوند عضو تا ۸۰٪ کاهش یافته است. در این دوره سه هزار و ۳۹۱ مورد پیوند عضو در انگلستان انجام شد که دوره مشابه سال قبل آن بالغ بر چهار هزار و ۷۶۱ پیوند بود. مجموعاً ۴۸۷ بیمار در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست دادند، در صورتیکه این رقم در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹، ۳۷۲ نفر بود.

اکنون یک مطالعه بین‌المللی که در مجله «بهداشت عمومی لنست» منتشر و در کنگره انجمن اروپایی پیوند اعضا ارائه شده نشان می‌دهد که در میان ۲۲ کشور مجموع پیوند کلیه، کبد، ریه و قلب در جریان موج نخست همه‌گیری بیماری کرونا ۳۱ درصد کاهش یافت. این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۰ تقریباً ۱۶ درصد بود که نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد پیوند عضو کمتری انجام شد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، تأثیر همه‌گیری کرونا در کشورهای مختلف متفاوت است و در حالی که در بازه زمانی مذکور مجموع پیوند اعضا در کانادا ۹.۸۶ درصد کاهش داشته، آمار ژاپن حاکی از افت ۶۶ درصدی چنین جراحی‌هایی است.

در میان ۲۲ کشور مطالعه شده، پیوند کلیه با کاهشی ۱۹ درصدی بیشترین افت را در میان پیوند دیگر عضوها داشته است.