نگاهی بر صنعت تابلو سازی در ایران

تابلوسازی ها ، مجموعه هایی هستند که کار ساخت تابلومغازه ، سر درب فروشگاه ها و شرکت ها را انجام می دهند، عوامل بسیاری در زیباسازی و ساخت تابلو سازی تاثیر گذار است، که سازنده تابلو می بایست به آنها توجه داشته باشد

تابلویی که برای سر درب یک فروشگاه، مغازه، شرکت یا دفتر کاری تهیه می شود، شناسنامه آن به شمار می آید که نسبت به مناسب بودن، هماهنگ بودن آن با نام تجاری و زیبا بودن آن باید دقت لازم را داشت. ما در این مقاله اطلاعات بسیار جامع و کاملی در مورد تابلو سازی و مواد استفاده و اطلاعات تکمیلی در همین مورد برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در ادامه می خوانید.

تابلو مغازه به طور کل تابلوسازی ها سازنده انواع تابلوهای تبلیغاتی شامل تابلوهای حروف برجسته ، تابلو لایت باکس، تابلو سوپر اسلیم، تابلو نئون پلاستیک، تابلو چلنیوم ، تابلو کامپوزیت ، نمای کاپوزیت، تابلو بنری، تعویض روکش، تابلو اعلانات، حروف برنجی، حروف فلزی، حروف برجسته پلاستیکی، حروف استیل ، تابلو دیجیتالی، تابلو LED ، تابلو پلکسی، تابلو فلکسی فیس و برش لیزر می باشند.

آنچه باید نسبت به آن در مورد تابلوسازی توجه نمود به شرح زیر می باشد:

  • نوع تابلو سازی و تعیین چهارچوبی کلی و مناسب برای آن
  • رنگ آمیزی و انتخاب رنگ متناسب
  • نورپردازی زیبا و مناسب و استفاده از افکت های نوری مختلف
  • حجیم سازی تابلوسازی و استفاده از زمینه های خاص

نوع تابلوسازی و تعیین چهارچوبی کلی و مناسب برای آن. برای آن که از یک تابلو مناسب و زیبا بهره ببرید، لازم است متناسب با نوع حرفه و شغل خود چارچوبی برای آن تعریف کنید. اگر برای استفاده از تابلوسازی مورد نظر خود از یک  متخصص در این زمینه کمک بخواهید، در انتخاب بهترین نوع تابلو مغازه با هزینه و فضایی مناسب موفق خواهید بود. بهترین و مهمترین فاکتور استفاده از نوشته هایی است که مختصر، کارا، پر اهمیت، قابل درک و مفهومی باشد. با توجه به موقعیت مکانی که شرکت یا مغازه شما قرار گرفته است، انتخاب متن و تصاویری که در آن به کار می رود، متغییر خواهد بود.

رعایت چنین اصولی انتخاب برتر و عالی را برای شما فراهم می آورد؛

بنابراین در تابلو سازی به این نکات توجه باشید و چارچوبی مناسب را در نظر بگیرید

و از قبل طراحی کنید و بدون هیچ تردیدی با متخصصین این حرفه مشورت داشته باشید.

یکی از نمونه تابلوهایی که قطعا تابلو سازی های تبلیغاتی بزرگ و معتبر به شما پیشنهاد خواهند داد، ساخت تابلو چلنیوم است.

تابلوسازی

  • رنگ آمیزی و انتخاب رنگ متناسب

یکی از عوامل مؤثر و بسیار مهم در تابلوسازی انتخاب رنگی مناسب و جذاب برای جلب مشتریان و مخاطبان شما است که در پس زمینه ای زیبا گنجانده می شود. کمک گرفتن از علم رنگ ها و روانشناسی رنگ ها تاثیر زیادی در دنیای تبلیغات دارد و ذهن و افکار مردم را به خوبی درگیر می سازد. رنگ های اصلی را بشناسید و از ترکیب رنگ های هم خانواده تاثیر بگیرید.

همچنین گاهی استفاده از ترکیب رنگ های متضاد خود را نشان می دهد.

پس از طراحان گرفیکی با تجربه و تحصیلکرده مشورت بخواهید.

ترکیب رنگ های سرد و گرم باید به درستی استفاده شود، برای این کار حتما نیاز به طراحی حرفه ای است تا بتوانید در نهایت به نتیجه ای مطلوب دست یابید. انتخاب رنگ در استفاده از حروف  برجسته تابلو چلنیوم ارزش زیادی دارد زیرا این نمونه تابلو به اندازه کافی از زیبایی و درخشندگی برخوردار است و اگر ترکیب رنگی مناسب برای آن به کار بگیرید، یک تابلو چلنیوم زیبا و منحصر به فرد خواهید داشت.

  • نورپردازی زیبا و مناسب و استفاده از افکت های نوری مختلف

تابلوسازی

نور پردازی و استفاده از افکت های نوری مناسب که در انواع مختلفی قابل استفاده می باشد، در زیبایی تابلو سازی مورد نظر شما به ویژه تابلو چلنیوم  که به نورپردازی و روشنایی نیاز زیادی دارد، تاثیر می گذارد. برخی تابلو ها مانند تابلو های نئون و LED نور جز لاینفک آن ها بوده و لازمه استفاده از چنین تابلویی افکت های نوری می باشد. دوام و به صرفه بودن استفاده از تابلوهایی که نیاز به منبع تغذیه ای برای تامین روشنایی آن ها می باشد اهمیت دارد، بنابراین به ان توجه داشته باشید و درباره آن تحقیق کنید. برخی تابلوها مانند تابلو چلنیوم روشنایی و نورپردازی بخشی از ان محسوب می گردد که زیبایی و جذابیت آن را دو چندان می کند.

تابلوهای فلکسی و لایت باکس نیز مانند تابلو چلنیوم با نورپزدازی زیباتر و چشمگیرتر می شوند.

نورپردازی در تابلوهایی همچون بنرها نیز اهمیت چندانی ندارد.

  • حجیم سازی تابلوسازی و استفاده از زمینه های خاص

دادن بعد به تابلوها از ایده هایی است که جای کار بسیاری در عرصه تبلیغاتی تابلو سازی دارد.

صنعت چاپ سه بعدی از جمله خلاقیت ها و نوآوری ها در این زمینه می باشد.

تابلو چلنیوم ، تابلو فلز و پلاستیک از انواع  تابلو سازی هستند که داری حجم و بعد می باشند.

پردازش نور در این نمونه تابلو به اثر بعد و حجمی که به آن ها داده می شود مؤثر است.

استفاده از یک پس زمینه مناسب برای بازتاب نورپزدازی و بعد و حجمی که به تابلوسازی های برجسته همچون تابلو چلنیوم داده می شود، تاثیر خاص و زیبای خود دارد.

  • بررسی وضع طراحی گرافیک سردر فروشگاه ها وتابلو مغازه  ها

امروزه حضور و نقش موثر گرافیک در زندگی روزمره را نمی توان نادیده گرفت.

گرافیک به نیاز ما برای برقراری ارتباط با مخاطب پاسخ می دهد و این امر از طریق علائم، تابلوها، بیلبردها و … انجام می شود. ما در زندگی خود، روزانه با هزاران تابلو، علامت و عناصر گرافیکی مواجهیم که برخی را به ذهن می سپاریم و از کنار بسیاری به راحتی و حتی بدون لحظه ای مکث و تفکر می گذریم.

یکی از تابلوسازی عمومی که ما هر روز با آن در ارتباطیم.

و اطراف ما زیاد به چشم می خورد، تابلو مغازه هاست (sign) که امروزه تبدیل به نوعی آلودگی بصری برای شهر ما شده است.

تابلو مغازه ها  که در ردیف های نامساوی و به رنگ ها و اندازه های مختلف قرار گرفته اند،

فقط باعث شلوغی شهر شده اند و از ارزش هنری و بصری قابل دفاعی برخوردار نیستند.

شاید برای اثبات این گفته بهتر باشد از خودمان بپرسیم: که به راستی چند تابلو در ذهن ما مانده اند؟

وقتی در اتومبیل هستیم و از جلوی آنها به سرعت می گذریم، اطلاعات کدامیک را سریع دریافت می کنیم؟

کدامیک دارای هویت و نشان دهنده نوع کار و شغل خاص آن مغازه می باشد؟

و ما برای نشانی دادن از کدام  تابلو مغازه به عنوان یک هویت مستقل خاص آن یاد کرده ایم؟

تابلوسازی

برای یک معاملات ملکی همان تابلو بکار می رود که برای سالن عروسی یا فروشگاه صنایع دستی و … .

تابلوهای مغازه ها بازگوکننده هویت هر حرفه و شغل خاص نیستند.

تابلوسازی رسام برای هر کسب و کاری ایده جدید دارد.

  • آنچه در ادامه می آید نقدی است بر زیبایی شناسی تابلو مغازه آنگونه که باید باشد و این سوال که آیا هر مغازه ای نیاز به تابلو دارد؟

نیاز به عکاسی برای تبلیغ یا معرفی، با وجود سی دی هایی که پر از تصاویر گوناگون است، امروزه کاهش یافته است. استفاده تکراری از عکسی که ممکن است روی صدها تابلوی دیگر با همین کاربری بکار رفته باشد، استفاده از تصاویری که با فرهنگ و نوع بافت شهری ما بسیار بیگانه می باشد، همچنین مغایر با فعالیت یا نوع محصول موجود در آن مغازه می باشد، از دیگر پیامدهای نادیده گرفتن عکاسی و بوجود آمدن نوعی یکریختی در تابلو مغازه ها شده است.

مثال بارز این امر تابلو مغازه های معاملات ملکی و اغذیه فروشی هاست.

استفاده از تصویر خانه های ویلایی مجلل با نوع معماری خاص که با فرهنگ و نوع اقلام موجود در آن مغازه مغایرت دارد، همچنین در تابلوی اغذیه فروشی ها که هیچ کدام تصویری از اغذیه ارائه دهنده خود را در تابلو مغازه استفاده نمی کنند، بلکه صرفا یک تصویر اشتهاآور و زیبا را به کار می برندکه شاید روی تابلوی همه اغذیه فروشی های مشابه آن یک شکل باشد.

همچنین وجود نرم افزارهایی مثل فتوشاپ که برای ویرایش تصاویر ساده و قابل استفاده برای همه است، هر فردی را در مقام طراح توانا می سازد.

افرادی که که با دانش اندک خود به زیبایی چهره شهر ما آسیب رسانده اند

و با استفاده نادرست از عناصر طراحی بر شلوغی و آشفتگی بصری افزوده اند.

البته به راحتی می توان بین چیدن تصاویر توسط اینگونه افراد و یک طراح حرفه ای تفاوت قائل شد.

به طور کلی این تصاویر تنها جنبه پر کردن فضای خالی را داشته و شاید به نوعی تبدیل به پس زمینه برای تابلو مغازه ها شده اند.

نکته دیگر بی ارتباط بودن عکس با نام و عنوان شغلی است.

مثل استفاده از تصویر شخصیت های فیلم ارباب حلقه ها برای مغازه فروش موبایل!

حتی گاهی برخورد مستقیم و سطحی نیز به چشم می خورد که ترجمه تصویری هر کلمه است.

مثلا فروشگاههای ورزشی که لیستی از کالاهای موجود خود را بر روی تابلو به نمایش می گذارند.

استفاده از فونت های فانتزی و بعضا ناخوانا در اندازه های بزرگ که نه فقط از فاصله کم آزاردهنده است،

بلکه زیبایی کار را نیز خدشه دار می کند.

همچنین رنگی کردن فونت ها که هیچ تفکری در پشت خود ندارد، فقط از وجود طراحان مبتدی حکایت دارد.

تابلوسازی

دسته بندی نکردن اطلاعات و نداشتن اولویت از نظر اینکه چه نوع اطلاعاتی نسبت به دیگری برای بیننده در اولویت قرار دارد، باعث می شود تابلو مغازه تبدیل به یک بروشور شود و بیننده را با حجم بالایی از اطلاعات غیرضروری مواجه کند که هیچ هدفی را دنبال نمی کند. فقط نوعی داستان سرایی است که با استفاده از تصاویر مختلف، توانایی ها و برتری های خود را نشان دهند. البته این شلوغی در کنار تابلوهای شلوغ دیگر و آشفتگی های شهر ما باعث می شود که نه فقط دیده نشوند، بلکه شهروندان را هم سر در گم می کنند.

و در آخر اندازه نامتعارف و غیراستاندارد تابلوسازی ها که گاهی به دوبرابر ارتفاع مغازه ها نیز می رسد،

از دیگر باورهای اشتباهی است که هر چه بزرگتر باشد بهتر دیده می شود و بیشتر جلب توجه می کند.

برای شهری مثل تهران که از جمعیت و ترافیک اشباع شده است، شاید اندکی آرامش و سکون برای مخاطب بسیار موثرتر و چشم نوازتر باشد، همچنانکه استفاده از رنگ های شاد در شهرهای سوییس و امثال آن، بتواند اندکی از سردی و بی روح بودن فضا بکاهد.

همانطور که گفته شد، دسته بندی اطلاعات، همچنین استفاده از فونت مناسب و هماهنگ با موضوع و زمینه کاری، استفاده بجا از طراحی حروف و رنگ مناسب از عوامل مهم وموثر در زیبایی تابلو سازی به شمار می رود.

آنچه در این نقد مورد بحث قرار گرفت، تابلوهایی بود که هر روز بی اعتنا از کنار آنها می گذریم.

و به تاثیری که می تواند بر آرامش شهروندان در میان این همه شلوغی و همهمه داشته باشد، بی توجهیم.

تابلوسازی بایداز امتیازات خوبی برخوردار باشد.

تفکر غلط و اشتباهی که در پس این تابلوها قرار دارد،

عدم زیبایی چهره شهر به دلیل شکل، اندازه و رنگ های مختلف تابلوها و نگاه طراح به این مساله از مواردی است که باید مورد تامل قرار گیرد.

اگر دقیق تر و موشکافانه تر به این تابلوها نگاه کنیم، کمتر موردی را می یابیم

که با اصول مبانی و زیبایی شناسی منطبق باشد.

با طرح این سوال، مطلب را به پایان می رسانیم.

آیا بهتر نیست نظارتی بر این شاخه از گرافیک باشد، تا از رشد بی رویه این تابلوها اندکی کاسته شود؟

یا تابلوهای حرفه ای جایگزین موارد سنتی شوند؟