مزایای حمل و نقل قطار نسبت به وسایل نقلیه دیگر

حمل و نقل ریلی از سالیان دور برای تردد انسان و حمل بار مورد استفاده قرار می‌گرفت. استفاده از قطار برای سفر کردن، در سراسر دنیا به عنوان روشی ایمن و سراسر خاطره تلقی می‌شود. قطارهای مسافربری با داشتن امکانات رفاهی، می‌توانند تجربه‌ای مانند یک خانه متحرک را برای مسافران داشته باشند.

در این قطارها می‌توانید با آرامش، امنیت و راحتی به مناظر بیرون خیره شوید و سفری خاطره‌‌انگیز را برای خود ایجاد کنید. خوشبختانه امروزه در ایران تهیه بلیط قطار به اکثر شهرها امکان‌پذیر است. این فرصت می‌تواند شروع خوبی برای یک سفر هیجان‌انگیز باشد!

27

12 مورد از مهم‌ترین مزایای سفر با قطار

اکثر افراد خاطره‌های خوشی از سفر با قطار در کودکی دارند. در سفر با قطار، مسیر رسیدن به مقصد نیز جزئی از لذت سفر محسوب می‌شود؛ اما رضایت خاطر افراد از سفر با قطار بی‌دلیل نیست. از جمله مزایای سفر با قطار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نبود تاخیر در حرکت

تأخیر در پرواز یا تأخیر در حرکت اتوبوس اتفاقی تکراری در فرودگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوسرانی است؛ اما معمولاً تأخیر در حرکت قطار را بسیار کمتر می‌شنویم. حرکت قطار به موقع است و به همین دلیل برنامه سفر شما را بی‌نظم نمی‌کند. این موضوع باعث آرامش بیشتر مسافران و مقید کردن آن‌ها به حضور به موقع در ایستگاه‌های راه آهن می‌شود.

آلودگی هوا کمتر

مصرف سوخت قطار نسبت به اتوبوس‌ها کمتر است و همین موضوع باعث صرفه‌جویی در ذخایر انرژی و آلودگی کمتر هوا می‌شود. بنابراین با تهیه بلیط قطار می‌توانید به عنوان یک حامی محیط زیست عمل کنید. در بسیاری از کشورها حمل و نقل ریلی به دلیل سوخت پایین مصرفی به حمل و نقل سبز شناخته می‌شود.

وجود امکانات پزشکی

در قطارهای مسافربری یک پزشک وجود دارد که می‌تواند در شرایط اورژانسی بیماران را معالجه کند. این موضوع برای افراد دارای بیماری قلبی، دیابت، فشار خون یا خانم‌های باردار بسیار حائز اهمیت است. مهم است بدانید که افرادی که از بلیط قطار برای سفر استفاده می‌کنند، می‌‌توانند از داروهای ضروری موجود در قطار با تجویز پزشک استفاده کنند.

هزینه پایین

قیمت بلیط قطار از بلیط هواپیما و اتوبوس به مراتب کمتر است. این موضوع به دلیل تعداد بالای مسافران قطار و همچنین مصرف کمتر سوخت ارتباط دارد. شما در این سفر نیازی به پرداخت هزینه مالیات، عوارض شهری یا بنزین خودرو ندارید و به راحتی ارزان‌ترین راه ممکن را برای خود برمی‌گزینید.

رفاه کامل مسافران

هر کوپه قطار مانند اتاقک کوچکی است که ضمن حفظ حریم شخصی افراد، در آن تخت‌های تاشو، تهویه مناسب، میز، آب آشامیدنی و امکان قفل درب وجود دارد. بنابرین در هر کوپه مسافران می‌توانند به خواب بروند، استراحت کنند و حتی وعده‌ غذایی خود را میل کنند. در هر واگن نیز سرویس بهداشتی وجود دارد که می‌توان در زمان حرکت قطار از آن استفاده کرد.

تماشا کردن مناظر اطراف

راهروهای قطار با پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ خود، فرصت خوبی برای دیدن مناظری است که قطار به سرعت از آن‌ها می‌گذرد. این موضوع به خصوص برای افرادی که دارای فوبیای مکان‌های بسته هستند، بسیار مناسب است. با تهیه بلیط قطار می‌توان از این مزیت آن نسبت به اتوبوس استفاده کرد. این امر همان سرگرمی رایگانی است که در طول سفر با قطار به شما هدیه داده می‌شود.

28

امنیت و آرامش در هنگام سفر

مسیر ریلی به دلیل برنامه مشخصی که برای هر قطار وجود دارد، به ندرت دچار سوانح می‌شود. این در حالی است که متاسفانه سوانح هوایی و جاده‌ای به وفور اتفاق می‌افتد. بنابراین بلیط قطار می‌تواند حامی جان شما و همراهانتان باشد.

امکان خرید بلیط آسان

تهیه بلیط قطار از طریق وبسایت‌های مختلف گردشگری امکان‌پذیر است. البته با توجه به پرطرفدار بودن برخی از مسیرها مانند قطار تهران-مشهد یا قم-مشهد بهتر است قبل از رزرو، نسبت به پیش فروش بلیط‌ها آگاهی داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به ایستگاه‌های راه آهن بلیط قطار مورد نظر را تهیه کنید. در این ایستگاه‌ها در صورت وجود ظرفیت خالی، امکان خرید بلیط قطار وجود دارد.

امکان حمل بار بیشتر

در هواپیما و اتوبوس به دلیل محدودیت مکان، امکان حمل کالاهای پرحجم و سنگین وجود ندارد. این موضوع در مورد قطار صادق نیست و به راحتی می‌توان هر نوع کالایی را جابه‌جا کرد. البته به دلیل طولانی بودن مسیر باید از حمل مواد غذایی که احتمال فاسد شدن آن‌ها وجود دارد، خودداری کنید.

دسترسی آسان به نقاط شهری

همانطور که می‌دانید اکثر ایستگاه‌های راه آهن در مرکز شهر یا اطراف آن واقع شده‌اند. این در حالی است که فرودگاه‌ها به دلیل دارا بودن باندهای فرود، در نقاطی دور از شهر احداث می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود به محض پیاده شدن، امکان دسترسی به هتل‌ها و مراکز خرید بسیار آسان باشد.

آرامش در سفر

به دلیل جدا بودن کوپه‌‌های قطار و امکان بستن درب آن‌ها، شما در سفر با قطار مطمئناً آرامش زیادی را تجربه می‌کنید. در طول سفر می‌توانید مطالعه کنید، بازی‌های فکری انجام دهید، از مناظر اطراف عکاسی کنید و حتی کارهای عقب افتاده خود را در تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود انجام دهید.

لذت سفر بدون ترافیک

در مسیر ریلی هیچ خبری از بزرگراه‌ها، ترافیک جاد‌ه‌ای و توقف‌ به منظور غذا خوردن یا استفاده از سرویس‌های بهداشتی وجود ندارد. به همین دلیل زمان مسیر سفر همان چیزی است که از قبل پیش بینی کرده‌اید. البته قطار برای ادای فریضه واجب نماز، توقف‌های کوتاهی در ایستگاه‌های فرعی خواهد داشت.

29

سخن پایانی

سفر با قطار ممکن است برای برخی از افراد طولانی باشد؛ اما به دلیل ایمن بودن، داشتن حریم شخصی در کوپه‌ها و امکان دیدن مناظر اطراف بسیار لذت‌بخش است. در طول سفر با قطار می‌توان از خدمات آن شامل بوفه و رستوران، داروخانه، پزشک، سرویس بهداشتی، تهویه مطبوع و آب آشامیدنی رایگان نیز استفاده کرد. به همین دلیل افرادی که با تهیه بلیط قطار، سفر از طریق مسیر ریلی را تجربه می‌کنند؛ با دارا بودن امکانات رفاهی، خستگی سفر را کمتر احساس می‌کنند. رفاه در سفر طولانی برای افرادی که به صورت خانوادگی سفر می‌کنند یا خانواده‌هایی که صاحب کودک یا نوزاد هستند، بسیار مهم است.