بهترین خوراکی‌های تقویت حافظه کدامند؟

 

در این مقاله روی صحبت ما درباره تمرین‌ها نیست، بلکه می‌خواهیم درباره خوراکی های تقویت حافظه صحبت کنیم که با مصرف مداوم آن‌ها تأثیر مثبتی بر روی عملکرد حافظه خود می‌گذارید و جلوی مشکلات ذهنی از جمله آلزایمر را می‌گیرید.

مجموعه سفارش غذای پرسنلی ناریجه در زمینه پخت انواع غذاها باکیفیت عالی فعالیت می‌کند.

با سفارش غذا از این مجموعه، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز کارمندان خود را برای بهبود عملکرد ذهن آن‌ها به‌ویژه حافظه تامین کنید.

خوراکی‌های مفید برای تقویت حافظه

بهترین خوراکی های تقویت حافظه شامل این موارد می‌شوند:

شکلات تلخ

شکلات تلخ برای کسانی که به طعم تلخ علاقه دارند، یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی هاست که از قضا فواید زیادی هم برای حافظه دارد. شما می‌توانید از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و محرک‌های طبیعی آن مانند کافئین برای افزایش تمرکز خود استفاده کنید.

شکلات تلخ روی بهبود خلق‌وخو تأثیر مثبت می‌گذارد و حال روجی شما را بهتر می‌کند. البته برای اینکه با استفاده از این خوراکی به هدفتان برسید، باید شکلات‌های بالای 70 درصد را بخرید.

مغزیجات

یکی از خوراکی های تقویت حافظه بسیار خوب مغزیجات هستند. انواع مغزیجات سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان هستند که روی سلامت مغز تأثیر مثبت می‌گذارند. مقادیر بالای ویتامین E در مغزیجات نقش سد معبری بزرگ برای استرس‌های اکسیداتیو را در دوران پیری بازی می‌کنند.

در صورتی که به‌شکل منظم از انواع مغزیجات مصرف کنید، جلوی از دست‌دادن حافظه در زمان افزایش سن را می‌گیرید.

تخمه کدو تنبل

بدن و مغز برای مقابله با رادیکال‌های آزاد به آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیاز دارند که شما می‌توانید این ماده را از طریق خوردن تخمه کدو تنبل برای بدن تأمین کنید. در تخمه کدو تنبل مقادیر قابل‌توجهی آهن، مس، منیزیم و روی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به‌نحوی برای حفظ سلامت مغز مناسب باشند.

غذاهای مفید برای تقویت حافظه

وقتی که صحبت از غذا‌های مفید برای تقویت حافظه به میان می‌آید، این سؤال در ذهن بسیاری از افراد شکل می‌گیرد که کدام غذا‌ها برای سلامت حافظه مضر هستند. اگر قصد تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به آن را دارید، از مصرف غذا‌های سرخ‌شده با روغن فرآوری‌شده، غذا‌های فست‌فودی، غذا‌هایی با قند‌های مصنوعی و غذا‌های فرآوری‌شده بپرهیزید.

بهترین غذاها برای تقویت حافظه عبارتند از:

ماهی چرب

انواع ماهی‌های چرب مانند ساردین، قزل‌آلا یا شاه‌ماهی مقادیر قابل‌توجهی اسید‌های چرب ضروری برای بدن دارند که از جمله مفیدترین آن‌ها می‌توان به اسید‌های چرب امگا۳ اشاره کرد. با مصرف مداوم ماهی‌های چرب می‌توانید روی عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن خود تأثیر مثبت بگذارید.

اسید‌های چرب امگا۳ موجود در ماهی‌های چرب، جلوی اختلال در تمرکز و خواندن را می‌گیرند و مانع از افسردگی می‌شوند.

در مجموعه سفارش غذای شرکتی ناریجه انواع ماهی چرب با کیفیت عالی پخته و برای کارمندان اداره‌ها ارسال می‌شوند.

نان‌های سبوس‌دار

در میان خوراکی های تقویت حافظه نان سبوس‌دار جایگاه ویژه‌ای دارد. کافی است به وعده غذایی خود نان سبوس‌دار اضافه کنید تا خواص آن افزایش پیدا کند. غلاتی مانند جو یا گندم کربوهیدرات‌های سالمی هستند که به‌دلیل هضم راحت و تبدیل‌شدن به گلوکز به‌عنوان بهترین غذا‌ها برای مغز شناخته می‌شوند.

کافی است که روزانه 100 گرم کربوهیدرات موردنیاز بدن خود را از طریق نان‌های سبوس‌دار تأمین کنید تا انرژی لازم برای مغز شما فراهم شود. در غلات مقادیر بالایی از سلنیوم، فیبر محلول یا ویتامین B وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به‌نحوی می‌توانند روی سلامت بدن تأثیر مثبت بگذارند.

سبزیجات برگ سبز

 

بهترین خوراکی‌های تقویت حافظه کدامند؟

 

انواع سالاد‌هایی که شامل سبزیجات برگ سبز می‌شوند، گزینه‌ای مناسب برای تقویت حافظه هستند. انواع کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی در لیست سبزیجات برگ سبزی قرار می‌گیرند که می‌توانند مواد مغذی موردنیاز برای مغز از جمله ویتامین K، بتاکاروتن، لوتئین و فولات را تأمین کنند. با مصرف این سبزیجات می‌توانید جلوی بیماری‌هایی مثل زوال شناختی را نیز بگیرید.

میوه‌های تقویت‌کننده حافظه

بهترین میوه‌های تقویت‌کننده حافظه عبارتند از:

  • سیب
  • انگور
  • موز
  • انواع توت‌ها
  • پرتقال
  • آووکادو
  • گیلاس

نوشیدنی‌های تقویت‌کننده حافظه

بسیاری از ما در طی روز بار‌ها با نوشیدنی‌های مختلف آب موردنیاز بدن را تأمین می‌کنیم؛ اما آیا می‌دانستید که برخی از این نوشیدنی‌ها می‌توانند بیشترین تأثیر را روی تقویت حافظه بگذارند؟

چای سبز

وجود ماده‌ای به نام تیانین در چای سبز باعث شده تا این نوشیدنی به گزینه‌ای مناسب برای تقویت تبدیل حافظه شود. تیانین به‌عنوان یک اسید آمینه از سد خونی مغزی عبور می‌کند و باعث افزایش فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود. طی این فرآیند میزان هوشیاری، حافظه و تمرکز شما افزایش پیدا می‌کند.

از وجود پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز هم نباید چشم‌پوشی کرد که جلوی بیماری‌هایی مانند زوال ذهنی، پارکینسون یا آلزایمر را می‌گیرند و تأثیر مثبتی روی سلامتی بدن و مغز شما می‌گذارند.

هات چاکلت

هات چاکلت‌ها در واقع همان شکلات‌های فرآوری‌شده از کاکائو هستند که با طعم بی‌نظیر آنها می‌توانید از لحظات لذت ببرید. این نوشیدنی‌ها به‌دلیل داشتن فلانول می‌توانند سطح اکسیژن و متابولیسم مغز را افزایش دهند و جلوی تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد بر مغز را بگیرند؛ به همن دلیل می‌توان نام این نوشیدنی‌ها را در لیست بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت حافظه قرار داد.

آب بلوبری

اگر می‌خواهید حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را به‌صورت همزمان تقویت کنید، آب بلوبری بنوشید. این آب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین است و با ترکیب گیاهی پلی‌فنول به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

چای سیاه

چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های محبوب ما ایرانی‌ها است که تقریباً در خانه همه پیدا می‌شود. این چای آنتی‌اکسیدان‌های ضدسرطانی ایی‌گالوکاتچین‌گالات (EGCG) دارد، به‌همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یک نوشیدنی مناسب برای تقویت حافظه معرفی کرد؛ در واقع این ماده در چای سیاه به عملکرد بهتر مغز و سلول‌های مغزی کمک می‌کند.

البته در مصرف چای سیاه نباید زیاده‌روی داشته باشید، چون این نوشیدنی کافئین زیادی دارد و می‌تواند بعد از مدتی روی سلامت شما تاثیرات منفی بگذارد.

قهوه

در قهوه مقادیر بالایی کافئین وجود دارد که باعث افزایش هوشیاری می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از قهوه تأثیر مثبتی روی عملکرد مغزی و تقویت حافظه خود بگذارید. مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان در این نوشیدنی را هم نمی‌توان نادیده گرفت که با بالارفتن سن، تأثیر مثبتی در سلامت مغز می‌گذارند.

بر اساس تحقیقات، اگر به‌صورت مستمر اما بدون زیاده‌روی از قهوه استفاده کنید، جلوی بیماری‌هایی مانند زوال شناختی یا آلزایمر را در بدن خود می‌گیرید. توصیه می‌کنیم قهوه را بیش‌از‌اندازه مصرف نکنید؛ چون مقادیر بالای کافئین آن می‌تواند روی کیفیت خواب شما تأثیر منفی بگذارد.

آب هویج

اگر آب هویج را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و هر روز مقداری آب هویج بنوشید، روند ابتلا به بیماری‌های ذهنی در بدن خود مثل آلزایمر را کاهش می‌دهید. در آب هویج مواد مغذی خاصی وجود دارند که باعث رشد و تکثیر سلول‌های مغزی حتی در سنین بالا می‌شوند.

آب پرتقال

بهترین خوراکی‌های تقویت حافظه کدامند؟

 

در آب پرتقال مقادیر مناسبی از فلاونوئید‌ها وجود دارد که باعث حفظ بافت‌های مغزی می‌شود. از جمله این فلاونوئید‌ها می‌توان به هسپریدین و نارنژنین اشاره کرد که از سد خونی مغزی عبور و به بهبود وضعیت سلول‌های مغزی کمک زیادی می‌کنند.

قرص ویتامین برای تقویت حافظه

برخی از مولتی ویتامین‌ها می‌توانند تأثیر مثبتی روی عملکرد مغز بگذارند. با مصرف مناسب این ویتامین‌ها زیر نیز پزشک می‌توانید قدمی مثبت برای سلامت مغز و روان خود بردارید. بهترین قرص‌های ویتامین برای تقویت حافظه عبارتند از:

قرص‌های ویتامین تاثیر مثبتی روی تقویت حافظه و عملکرد شناختی کودکان و نوجوانان می‌گذارند. در این قرص‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی مخصوصی وجود دارند که نه‌تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، بلکه در رشد ذهن هم موثرند.

ویتامین‌های این قرص‌ها معمولا شامل ویتامین B6، B9 و B12، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین D و مواد معدنی و عصاره‌های گیاهی آنها شامل روی (زینک)، فسفاتیدیل کولین و فسفاتیدیل سرین هستند.

سایر ویژگی‌های مثبت قرص‌های ویتامین عبارتند از:

  • حفظ و تقویت حافظه و بهبود هشیاری
  • بهبود خلق‌وخو در افراد
  • افزایش توان ذهنی
  • کاهش اضطراب و افسردگی
  • بهبود تمرکز و یادگیری
  • خواص آنتی‌اکسیدانی
  • رفع ضعف و خستگی بدن
  • کاهش افسردگی به‌دلیل ویتامین‌های گروه B
  • کاهش اضطراب
  • بهبود انرژی بدن
  • کاهش کم‌خونی
  • افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا

جمع‌بندی

خوراکی های تقویت حافظه متنوع هستند و شما باید برای مصرف آن‌ها یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید. مصرف بیش‌از‌اندازه یا بی‌برنامه هر نوع خوراکی می‌تواند به بدن شما آسیب برساند، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که هیچ یک از خوراکی‌ها را بدون برنامه یا بیش‌از‌اندازه مصرف نکنید.

سؤالات متداول

۱- کدام نوشیدنی‌ها برای سلامت مغز مناسب هستند؟

قهوه، چای سبز، آب هویج و آب پرتقال

۲- کدام مواد غذایی برای سلامت مغز مفید هستند؟

سبزیجات دارای برگ سبز، ماهی‌های چرب و غلات

۳- کدام خوراکی‌ها را می‌توان برای تقویت مغز استفاده کرد؟

تخمه کدو، شکلات تلخ و انواع مغزیجات

۴- کدام قرص‌ها را برای تقویت مغز استفاده کنیم؟

قرص جویدنی فوکوس پلاس کیدز یوروویتال، قرص رد جینسینگ پاور مولتی ویتامین مینرال و قرص رد جینسینگ پاور مولتی ویتامین مینرال. البته شما باید این ویتامین‌ها را زیر نظر پزشک یا با مشورت با کارشناس داروخانه مصرف کنید.

۵- کدام خوراکی‌ها برای سلامت مغز مناسب نیستند؟

غذا‌های فرآوری‌شده، غذا‌های سرخ‌شده با روغن فراوری، غذا‌های فست‌فودی و غذا‌هایی با قند‌های مصنوعی