انواع اتو برای خیاطی

همان طور که می دانید اتو یکی از ابزارهای مهم در خیاطی بوده و امروزه در تمام خانه ها یکی از لوازم ضروری محسوب می شود. با استفاده از اتو می توان ظاهری بسیار شیک و منظم برای لباس ها فراهم کرد.

اتوکشی یکی از مراحل مهم در خیاطی و دوخت و دوز است و معمولا خیاطان حرفه ای اهمیت زیادی به اتوکشی می دهند. چرا که اتوکشی تاثیر زیادی در فرم نهایی لباس دارد. علاوه بر این، لایی کشی و زانفیکس کاری لباس نیز بدون اتو ممکن نخواهد بود. در این مقاله به بررسی انواع اتو و نکات مهم هنگام خرید و اتوکشی خواهیم پرداخت.

انواع اتو برای خیاطی

اتوها یکی از ابزارهای ضروری در خیاطی هستند. کاربران با توجه به ساختار، کاربرد، قدرت و میزان برق مصرفی انواع مختلف اتو را انتخاب می کنند. در زیر به چند مورد از پرکاربردترین اتوها اشاره می کنیم:

اتو سرمی

اتوهای مخزن دار صنعتی که با نام اتو سرمی نیز شناخته می شوند، یکی از بهترین اتوهای مورد استفاده در تولیدی ها، کارگاه ها و … است. اتوهای مخزن دار صنعتی همان طور که از نامشان پیدا است، دارای یک مخزن آب هستند‌. اتوهای مخزن دار صنعتی با توجه به اینکه دارای یک مخزن بزرگ و جدا از بدنه اصلی اتو هستند این امکان را فراهم کرده اند که کاربر بتواند به مدت طولانی بدون نیاز به پر کردن مخزن به اتو کشی ادامه دهد.

شاید این طور به نظر برسد که اتوهای سرمی وزن سنگینی داشته و کار با آن ها مشکل است. اما با توجه به این که مخزن این نوع اتوها روی بدنه اصلی قرار ندارد، وزن آن ها کم بوده و کار با آن ها آسان است.

مکانیزم اتوهای مخزن دار صنعتی به این صورت است که با ورود آب به دسته اتو، المنت اتو با اعمال حرارت باعث بخار شدن آب می شود. از مزایای کار با اتوهای سرمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به این که اتوهای سرمی بخار تولید می کنند، روی لباس ها برق نیفتاده و صدمه ای به لباس نمی زنند.
  • اتوهای سرمی با اعمال بخار به میزان لازم باعث از بین رفتن سریع چروک لباس ها می شوند.
  • این اتوها با توجه به کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند.
  • اتوهای سرمی امکان اتوکشی به مدت طولانی و حجم بالای لباس را فراهم می کنند.
  • در تولید اغلب اتوهای سرمی امکانات ضد فرسودگی و ضد رسوب وجود دارد و همین باعث شده تا اتو طول عمر مفید زیادی داشته باشد.

اتو مخزن دار

یکی دیگر از انواع اتوهای موجود در بازار، همان آفت هایی است که روزانه با آن سروکار داریم. اتوهای مخزن دار خانگی به دو نوع تقسیم می شوند. برخی از انواع اتوهای مخزن دار خانگی دارای مخزنی روی بدنه اصلی دستگاه هستند.

با توجه به این که این نوع اتوها معمولا برای اتوکشی حجم کم لباس مورد استفاده قرار می گیرند، برای مصارف خانگی بسیار مناسب هستند. انواع دیگر اتو مخزن دار خانگی اتوهایی دارای مخزنی در زیر اتو و البته جدا از بدنه اصلی هستند.

این نوع اتوها با توجه به اینکه برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای مخزنی کم حجم نسبت به اتوهای مخزن دار صنعتی هستند. این نوع اتوها با توجه به زیبایی ظاهری و کیفیت بالا در اتوکشی طرفداران زیادی دارند.

اتو سیلتر ترک

یکی از بهترین اتوهای موجود در بازار اتو سیلتر ترک است. اتو سیلتر ترک محصول کشور ترکیه است اما باید توجه داشت که انواع مونتاژ شده آن در بازار موجود است. پس هنگام خرید اتو سیلتر ترک باید دقت کافی به خرج دهید تا بتوانید محصول اصل را از مونتاژ تشخیص دهید. اتو سیلتر ترک دارای مزایای منحصر به فردی است که عبارتند از؛

  • این اتو کیفیت بالایی داشته و عملکرد بسیار خوبی دارد. به همین دلیل معمولا برای اتو لباس با حجم بالا و در تولیدی ها و مزون ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • المنت به کار رفته در اتو سیلتر ترک دارای فیوز قطع کننده حرارت است و به همین دلیل کاربر به راحتی می تواند در مواقع نیاز جریان حرارت را قطع کرده و از فرسودگی دستگاه جلوگیری کند.
  • اتو سیلتر ترک در کمترین زمان ممکن ( در عرض ۵ دقیقه ) گرم می شود.
  • برای اتو کشی انواع پارچه های نازک و ضخیم می توانید از اتو سیلتر ترک استفاده کنید.
  • مجوزهای ISO9001 و ISO1400 باعث شده تا کاربران بتوانند با خیال راحت این محصول را خریداری کنند.

نکات مهم برای خرید اتو خیاطی مناسب

برای خرید یک اتو خیاطی مناسب با طول عمر بالا باید علاوه بر زیبایی ظاهری چند نکته فنی را نیز در نظر داشته باشید. نکات مهم برای خرید اتو خیاطی مناسب عبارتند از؛

  • اتویی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم درجه حرارت را داشته باشد تا هنگام اتو کشی لباس های ضخیم و نازک به مشکل برنخورید.
  • دقت داشته باشید که اتو قابلیت تولید بخار کافی را داشته باشد. چرا که عامل اصلی از بین بردن چین و چروک ها در هنگام اتوکشی، بخار است. علاوه بر آن بخار باعث می شود هنگام اتوکشی لباس ها برق نیندازند و آسیبی به بافت آن ها وارد نشود.
  • برای یک اتوکشی ایمن اتویی را انتخاب کنید که قابلیت خاموش و روشن شدن خودکار را داشته باشد.
  • یکی از فاکتورهای مهم در خرید اتو، انتخاب یک اتو با وزن مناسب است. چرا که اتو با وزن زیاد باعث خستگی دست می شود.
  • اتویی انتخاب کنید که سطح صافی داشته باشد تا هنگام اتو کشی به راحتی روی پارچه سر بخورد.
  • یک اتوی مناسب باید دارای امکاناتی نظیر Drip Protection باشد تا هنگام اتو کشی آب روی لباس ها نریزد.
  • هنگام خرید اتو دقت کنید که یک اتو با مخزن شفاف انتخاب کنید تا به راحتی از میزان آب موجود در مخزن مطلع شوید.
  • یکی از نکات بسیار مهم هنگام خرید اتو این است که اتویی با قابلیت خود تمیز شوندگی انتخاب کنید تا اتو بتواند به طور خودکار رسوب ها را از بین ببرد.
  • اتویی مجهز به چراغ ایمنی انتخاب کنید تا از خاموش و روشن شدن اتو مطلع شوید.