اجزای تیتر خبر کدام هستند؟تیتر خبر چه تاثیری بر میزان جذب مخاطب را دارند؟

سالهاست که از اولین خبر که به صورت روزنامه  عمومی منتشر شد می گذرد و دنبال کردن خبر در حال حاضر به یک نیاز اساسی و اصلی در جامعه تبدیل شده است به همین علت هم روزنامه ها و سایت ها به صورت روزانه اخبار مهم روز دنیا و ایران را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند حال باید ببینیم با این همه پلتفرم و بسترهای خبری مخاطبین ترجیح می دهند تا کدام خبر را دنبال کنند و ای اینکه کدام نوع خبر جذابیت بیشتری برای آنها دارد.

معرفی تیتر خبر

در طول روز اخبار بی شماری و از بسترهای متفاوتی منتشر می شود ولی همه این اخبارها به خبر روز تبدیل نمی شوند و یا اینکه برخی خبرها هستند که بسیار مهم هستند و در چند سایت و یا کانال و صفحه منتشر می شوند اما همه این صفحات به یک اندازه مخاطب ندارند در صورتی که خبر یکسانی را منتشر می کنند به نظر ما دلیل آن چیست؟

خبرها ممکن است دارای ماهیت و اطلاعات یکسانی باشند اما نوع و شیوه بیان آن می تواند متفاوت باشد و همین هم باعث می شود تا یک سایت و صفحه مخاطبان بیشتری را جذب کند.نوشتن تیتر درست و مناسب یکی از نکاتی است که می تواند بر میزان جذب مخاطب تاثیر ویژه ای داشته باشد زیرا شما زمانی که وارد یک سایت خبری می شوید و یا از جلوی یک دکه روزنامه فروشی رد می شوید و یا اینکه در شبکه های اجتماعی در حال چرخیدن هستید خبری که دارای تیتر مناسب و همینطور جذاب است نظر شما را به خود جلب می کند و باعث می شود تا شما وارد صفحه مورد نظر شوید و خبر را تا انتها مطالعه کنید.

ویژگی تیتر خبر

  • تیتر باید کوتاه و جذاب باشد.
  • تیتر باید مفهوم کلی خبر را به مخاطب برساند.
  • در نوشتن تیتر نباید از عبارات سوالی استفاده کرد.
  •  تیترها نباید با حروف اضافه شروع شوند.

اجزای تیتر خبر

71

  • تیتر اصلی
  • روتیتر
  • زیر تیتر
  • سوتیتر
  • میان تیتر 

تیتر اصلی

تیتر اصلی همان عبارت و کلماتی است که برای جذب مخاطب برای خواندن ادامه خبر نوشته می شود و محتوای اصلی خبر را نیز بازگو می کند و در خبرهایی که فقط دارای تیتر اصلی هستند معمولا با خط درشت تری نوشته می شود و معمولا در پایان آن نیز از نقطه استفاده نمی شود.

روتیتر

روتیترها در ابتدا و قبل از تیتر خبر اصلی قرار می گیرند و به عبارتی مکمل تیتر اصلی هستند و در کنار تیتر اصلی می توانند مفهوم و اطلاعات بیشتری را به مخاطب بدهند.

به طور مثال

روتیتر:در شهر تهران 

تیتر اصلی:زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر رخ داد

 

زیرتیتر

زیرتیترها نیز مانند روتیتر ها مکمل های تیتر خبر اصلی هستند با این تفاوت که زیرتیتر بعد از تیتر اصلی می آید و تیتر اصلی را کامل می کنند و باعث می شوند تا مخاطب به صورت کامل تری مفهوم و منظور خبر را درک کند.

تیتر اصلی:قتل در تهران 

زیرتیتر:جان مادر و فرزندش را گرفت

سوتیتر

سوتیتر ها خلاصه ای از خبر تهیه شده هستند و زمانی استفاده می شوند که تیتر اصلی ،زیر تیتر و روتیتر به تنهایی نمی توانند اصل خبر را برای مخاطب بیان کنند از سوتیتر استفاده می شود تا خبر به صورت دقیق تر و واضح تر مخابره شود.

میان تیتر 

میان تیترها معمولا در مقالات و خبرهای طولانی و در بین پاراگراف های اصلی خبر جای می گیرند و می توانند اطلاعات را تفکیک کنند تا فردی که خبر را می خواند به راحتی بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند می توان گفت میان تیتر ها در خبرنویسی مانند این هستند که یک مقاله بلند را به دسته های کوچک تری تقسیم می کنند.

کلام پایانی

اخبار به یک نیاز اساسی و جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است زیرا همه اتفاقاتی که در گوشه گوشه دنیا رخ می دهد می تواند در زندگی ما و تصمیماتی که برای آینده داریم تاثیرگذار باشد از این رو هم همه ما سعی داریم تا اخبار درست و موثقی و با تیتر خبر جذاب را دریافت کنیم اما همه اخبار های منتشر شده هم دارای سندیت نیستند از این رو ما به شما سایت شهر خبر  https://www.shahrekhabar.com/ را که یک سایت معتبر است را معرفی می کنیم که خبرهای اقتصادی و سیاسی و روز دنیا را منتشر می کند.