نینتندو یکی از قدیمیترین و معروفترین شرکت تولید بازیهای ویدئویی و کنسولهای بازی است که مخاطبان زیادی دارد. طرفداران کنسولها و بازیهای نینتندو برای آمدن دستگاهها و نسخههای جدید بازیها روزشماری میکنند. در این مقاله میخواهیم دربارۀ حقایقی در مورد نینتندو صحبت کنیم.
نیتندو شرکتی با قدمتی 100 ساله
در بین فعالین سرگرمی و بازیهای کامپیوتری، نینتندو شرکتی است که بیش از 100 سال قدمت دارد. این شرکت ژاپنی یک کسبوکار گسترده است که تاکنون وارد حوزههای مختلفی شده و موفقیتهای زیادی را هم کسبکرده است. معمولا بیشتر طرفداران نینتندو و گیمرها تصور میکنند که همه چیز را را راجع به این شرکت میدانند، ولی نینتندو حقایق و رازهایی دارد که از گیمرها پنهان مانده است. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با هم حقایقی در مورد نینتندو را کشف کنیم.
حقایقی در مورد نینتندو، مخترع واقعیت مجازی
این روزها واقعیت مجازی و بازیهای سهبعدی طرفدار زیادی دارند. این بازیها به تحرک و جنبوجوشی زیادی نیاز دارند و هیجانانگیزتر هستند. جالب است بدانید که شرکت نینتندو در سال 1995، کنسولی ساخت که از نقاشیهای سهبعدی واقعی استفاده کرده بود. این شرکت حتی عینکهای سهبعدی را هم وارد بازار کرد. ولی نتوانست محصولاتش را بفروشد و با شکست سنگینی روبهرو شد.
حقایقی در مورد نینتندو، شروع کار با کارتهای بازی
همۀ ما زمانی کارت بازی میکردیم. حتی الان هم بازیهای کارتی جدید و متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام طرفداران خودش را دارند. شرکت نینتندو هم کار خودش را با تولید کارتهای بازی شروع کرد. کارتهای بازی، اولین محصول نینتندو در سال 1889 وارد بازار شد. این کارتها، کارتهای دستسازی بودند که هانافودا نام داشتند.
حقایقی در مورد نینتندو، بازیهای سخت
نینتندو و بازیسازانش از قصد بازیها را سخت طراحی میکردند تا گیمرها در زمان طولانیتری بازی کنند. بازیهای کنسول NES آنقدر سخت طراحی شدهبودند که گیمرها برای توصیف سختی هر بازی دیگری آن را با بازیهای NES مقایسه میکردند.
حقایقی در مورد نینتندو، کشف موسیقی بازی
یکی از آهنگسازها و دوبلورهای معروف بازیهای نینتندو کازومی توتاکا است. توتاکا یک موسیقی معروف دارد که در همه بازیهایی که موسیقیشان را ساخته است، استفاده کرده است. این آهنگ 19 نت دارد. میتوانید بین بازیهای نینتندو بگردید و خودتان این آهنگ را کشف کنید.
حقایقی در مورد نینتندو، خالق جهتهای بازی مدرن
در همه کنترلرهای بازی، جهتهایی وجود دارد که گیمرها به کمک آنها بازی را هدایت میکنند. ساخت این جهتها به سال 1980 برمیگردد. در آن سال، گانپی یوکوی میخواست نسخۀ قابل حمل بازی دانکی کونگ را بسازد که ساخت جهتهای بازی به فکرش رسید. بعد از آن یوکوی باز هم این جهتها را بهینهسازی کرد.
باشگاهی برای نینتندو
یکی از چیزهای جالب بین مجموعه حقایقی در مورد نینتندو، باشگاه بیسبال آن است. این شرکت یک باشگاه بیسبال به سیاتل مارینرز دارد که یکی از تیمهای حرفهای سیاتل به حساب میآید. مالک این باشگاه، شعبۀ آمریکایی نینتندو است که سال 1989 باشگاه را با قیمت 76 میلیون دلار خرید.
آقای ویدئو
بین مجموعه حقایقی در مورد نینتندو، این داستان شاید از بقیه جذابتر باشد. آقای ماریویی که در بازیهای نینتندو حضور دارد و لولهکش است، اسم واقعیاش چیز دیگری است. آقای ویدئو برای اولین بار در بازی میاموتو ظاهر شد. به دلیل اسم یکی از انبارهای شعبۀ آمریکایی نینتندو، ماریو سیگل، اسم آقای ویدئو به ماریو تغییر کرد.
معنای اسم نینتندو
کلمۀ نینتندو از سه بخش تشکیل شده است و به معنای شانس را به بهشت واگذار کنید. از آنجایی که شرکت نینتندو در کارهای مختلفی همکاری میکند، سومین مدیرعامل، اسم شرکت را از Nintendo Playing Card به Nintendo تغییر داد. این کلمه سه بخشی این معنی را میدهد: شانس را به بهشت واگذار کنید.
داستان زندگی گانپی یوکوی
گانپی یوکوی زندگی هیجانانگیزی داشت و بازیهای معروفی هم مثل دانکی کونگ، متروید و گیم بوی را طراحی کرد. او قبل از اینکه در جایگاه بازیسازان مجموعۀ نینتندوو باشد، عضوی از خدمتکاران شرکت بزرگ نینتندو بود. او بعدا به قسمت مونتاژ دستگاهها رفت، اما از آنجایی که بسیار باهوش بود، در این بخش ماندگار نشد. مدیرها نینتندو خیلی زود متوجۀ نبوغ گانپی در بازیسازی شدند و جایگاهش را ارتقا دادند. بیست سال بعد، او مدیر کل نینتندو شد. متاسفانه یوکوی زندگی جالبی نداشت و در یک تصادف رانندگی در سال 1997، جان باخت.
از فروش برنج تا بازیسازی در شرکت نینتندو
این شرکت محصولات و خدمات متنوعی را امتحان کرد تا در نهایت به بازیسازی و تولید کنسول رسید. در آن زمان نینتندو دستگاههای آزمایش عشق میساخت و خدمات تاکسی ارائه میداد. یکی از بیربطترین محصولات شرکت، برنج فوری بود که در دهه 1960 تولید شد. این شرکت حتی تلاش کرد یک جاروبرقی هم درست کند.
اسب تروای نینتندو
این شرکت بعد از اینکه فمیکام، کامپیوتر خانوادگی را در سال 1983 وارد بازار کرد، با آتاری وارد همکاری شد. بعد از همکاری با آتاری، کنسولهای بازی را در آمریکا توزیع کرد. این کنسولها با نام NES وارد بازار آمریکا شدند. اما متاسفانه، شرکت آتاری با سقوط مالی روبهرو شد و خیلی از فروشندهها محصولاتشان را نفروختند. شعبۀ آمریکای نینتندو برای اینکه با این چالش مقابله کند، تصمیم گرفت کنسولهای NES را با نام سیستم سرگرمی خانگی معرفی کند. آنها از Zapper و robotای به نام R.O.B هم استفاده کردند. R.O.B خیلی سریع به فعالیتهای روی صفحه نمایش واکنش نشان میدهد.
ساخت تلفن بازی
نینتندو همۀ کسبوکارها را امتحان کرده است. یکی از محصولاتی که این شرکت میخواست تولید کند، گوشی موبایل گیمینگ است. ایدۀ گوشی موبایل گیمینگ نینتندو در سال 2014 شکل گرفت. همچنین، تمام عملکردهای سیستم گیم بوی در این گوشی وجود داشت و میتوانست کارهای معمولی گوشیهای هوشمند را هم انجام بدهد. متاسفانه نینتندو تصمیم گرفت این پروژه را متوقف کند.
بازیهای NES قدیمی و خاطرهانگیز
خیلی از بچههای متولد دهه 80 و 90 میلادی شاهد بازیهای مختلف NES بودند. یکی از بازیهای معروف آن هم بازیهای ماریو بود. بازی Wario’s Woods هم بعدا به گزینههای پیشنهادی تبدیل شد. این بازیها در سال 1995 دیگر ساخته نشد، ولی ساخت و فروش آن تا سال 2003 در ژاپن ادامه داشت.
Zapper یک اسلحۀ واقعی
اسلحۀ زپر برای بازیهای داک هانت ساخته شد و تمام ویژگیهای یک اسلحه واقعی را داشت. این اسلحه با اینکه قدرت شلیک گلولههای واقعی را نداشت، اما گاهی اوقات پلیس و افراد دیگر آن را با اسلحۀ واقعی اشتباه میگرفتند. با ورود زپر به ایالات متحده، ظاهر تفنگ تغییر کرد و شبیه به اسباببازی شد.
ویژگی پرش برای اولین بار در بازی دانکی کونگ
امروزه توانایی پرش و خیلی از تواناییهای ساده و پیچیدۀ دیگر در بازیهای ویدئویی وجود دارند. اما توانایی پرش برای اولین بار با بازی دانکی کونگ به مردم معرفی شد. گرچه بازی دانکی کونگ الان بازی سادهای به نظر میرسد، اما این بازی در سال 1981 توانست مرزهای بازیسازی را جابهجا کند. لولهکش ماریو در دانکی کونگ حضور داشت و میتوانست بپرد.
منبع: etgram