خرید سمعک، نکات کاربردی و مراحل

سمعک یک اورتز پزشکی است که با کمک سیستم های پیچیده خود انواع اصوات را تقویت کرده و با الگوی مناسب به گوش کاربر می رساند. هر پروتز پزشکی برای بهترین عملکرد باید کاملا مطابق با نیازهای کاربر انتخاب و تنظیم شود و این مسئله در سمعک هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. موضوع خرید سمعک یکی از مواردی است که باید مورد توجه ویژه افراد دچار کم شنوایی قرار گیرد. با انتخاب درست در حین خریداری سمعک و رعایت چند نکته ساده می توان بهترین سمعک را با قیمت بسیار مناسب تهیه کرد. سمعک به دلیل بهره بردن از تکنولوژی های روز و لزوم کیفیت ساخت بالا تقریبا گران قیمت بوده و به همین دلیل باید در حین خرید آن نکات خاصی را مد نظر قرار داد.

1

شنوایی هر فرد مانند اثر انگشت او منحصر به فرد است. طبق این اصل باید در حین انتخاب و تهیه سمعک تجربیات دوستان و آشنایان را کنار گذاشته و صرفا سمعک مناسب را بر اساس ویژگی های کاربر انتخاب و تجویز شود. معمولا افرادی که قصد خرید سمعک یا سایر وسایل کمک شنوایی را دارند با چند سوال مواجه هستند. سمعک مناسب آن ها کدام است؟ قیمت سمعک خوب چقدر است؟ از کجا باید سمعک را تهیه و خریداری کرد؟ بر اساس چه معیاری باید بهترین سمعک را انتخاب کرد؟ البته سوال های اینچنینی معمولا قبل از خرید هر وسیله ای مطرح می شود اما در مورد سمعک ممکن است فرد هیچ گونه اطلاعات قبلی نداشته باشد و نیاز به مشاور و متخصص متعهد در این زمینه دارد.

از کجا سمعک بخرم؟

مرجع اصلی برای تجویز، خرید و تنظیم سمعک، متخصص ادیولوژی یا شنوایی شناس می باشد. شنوایی شناس متخصص در زمینه تشخیص، درمان، توانبخشی و مدیریت بیماری های مربوط به شنوایی و تعادل است. به طور خلاصه مسئولیت های ادیولوژیست شامل تشخیص مشکلات و ارزیابی کامل سیستم شنوایی و تعادل، تجویز، تنظیم و عیب یابی سمعک، مشاوره بیماران و خانواده ها و مدیریت برنامه های جامع حفاظت از شنوایی است. برای انتخاب ادیولوژیست و بهترین مرکز شنوایی می توان چند نکته را مدنظر قرار داد. اگر کسی از آشنایان و دوستان تجربه خرید سمعک را دارد می توان با وی مشورت کرد. برای افزایش اطلاعات و آگاهی می توان از اینترنت و فضای مجازی استفاده زیادی کرد. بیمارستان های معتبر و ساختمان پزشکان فعال محل مناسبی برای مراجعه به شنوایی شناس هستند. این موارد مربوط به انتخاب مرکز مناسب بودند و در قدم بعدی به تست های تکمیلی شنوایی و مقدمات خرید سمعک خواهیم پرداخت.

2

مراحل خرید سمعک

با مراجعه به شنوایی شناس ابتدا تست های شنوایی موردنیاز برای تجویز سمعک انجام می شود. یکی از مهم ترین معیار ها در این تست ها، امتیاز تمایز گفتار است. برای به دست آوردن امتیاز تمایز گفتار، کلمات تک سیلابی در سطح شدت مناسب و کاملا رسا به شما اراده می شود. این امتیاز بیان می کند که در سطح شدتی کافی، چقدر می توانید کلمات مشابه را از هم تشخیص دهید و به بیان ساده تر اگر صدا به حد کافی تقویت شود آیا مغز شما قادر به استفاده مفید از این اصوات خواهد بود یا خیر؟ با انجام آزمون های شنوایی، درجه کلی کم شنوایی و مقدار تقویت مورد نیاز مشخص می شود.

پس از انجام تست شنوایی و بررسی های تکمیلی شنوایی شناس، مشخص می شود که سمعک چه مقدار برای فرد کمک کننده است. برای اینکه اطلاعات مورد نیاز در زمینه شنوایی کامل شده و با دید باز خرید سمعک خود را انجام دهید، شنوایی شناس مواردی که در صورت عدم استفاده از سمعک در انتظارتان خواهد بود را گوشزد می کند و مشکلاتی که افراد کم شنوا در آینده دچار آن می شوند را برایتان به تصویر می کشد. شنوایی مانند تمام حواس انسان در صورت عدم استفاده ضعیف و ضعیف تر می شود. کم شنوایی باعث می شود تا عصب گوش که پیام های شنوایی را به مغز انتقال می دهند، ضعیف شده و اصطلاحا دچار تنبلی شود. با پیشرفت کم شنوایی وقتی مجددا برای خرید و تهیه سمعک مراجعه کنید، مشاهده می کنید که به سمعک قوی تر و بزرگتری نیاز دارید. بعلاوه اثربخشی سمعک مانند گذاشته نخواهد بود چرا که باعث شده اید عصب های شنوایی ضعیف تر شده و در انتقال پیام هایی که باعث درک اصوات می شود، ناتوان باشند.

انتخاب سمعک

خرید سمعک مناسب بعد از مشاوره ها و راهنمایی های ادیولوژیست انجام می شود. برای انتخاب بهترین سمعک با مناسب ترین قیمت باید به مواردی مانند مقدار و نوع افت شنوایی، شغل و سطح ارتباطات فرد، مقدار بودجه کاربر، سن فرد و اولویت های شنیداری و ارتباطی وی توجه کرد و بر این اساس مدل و برند سمعک انتخاب می شود. امروزه سمعک ها توسط کمپانی های متعددی مانند زیمنس یا سیگنیا، اتیکن، ویدکس، یونیترون، فوناک، ریساند، استارکی و.. تولید می شوند که هر کدام از ویژگی ها و تکنولوژی های مخصوص خود استفاده می کنند. برای انتخاب استایل سمعک هم با انتخاب هایی مانند سمعک پشت گوشی، داخل گوشی، داخل گوشی نامرئی و رسیور داخل مجرا روبرو هستیم. سطح تکنولوژی سمعک که عامل بسیار مهمی در خرید سمعک و قیمت سمعک است، شامل آنالوگ، دیجیتال، هوشمند و هوشمند وایرلس می شود.

3

کاربری که قصد خرید سمعک را دارد با این انواع سمعک که ذکر شد آشنایی کافی ندارد و لازم است تا از مشاوره متخصص شنوایی یا ادیولوژیست بهره ببرد. ادیولوژیست با استفاده از دانش و تجربه خود بهترین مدل که صد در صد پاسخگوی فرد است و از لحاظ اقتصادی هم برای وی مناسب است را به کاربر پیشنهاد می دهد.

قیمت سمعک

قیمت سمعک عامل بسیار مهمی در محدود کردن انتخاب برای خرید این وسیله کمک شنوایی است. پیشنهاد می شود برای تهیه سمعک تا حد ممکن محدودیت های بودجه ای را از میان برداشت تا شنوایی شناس بتواند از بهترین تکنولوژی ها و فناوری ها برای شبیه سازی هر چه بیشتر سیستم آسیب دیده شنوایی استفاده کند. فراموش نکنید که سیستم شنوایی انشان کاملا پویا و غیر خطی عمل می کند و برای رسیدن به دقت چنین سیستمی به بالاترین سطح از تکنولوژی های روز نیاز است بنابراین برای انتخاب و استفاده از بهترین سمعک ممکن، توصیه ها و مشاوره های ادیولوژیست خود را شنیده و تصمیم خود را بر این اساس بگیرید.