به نوشته روزنامه اقتصاد،شرکتهایی که به خاطر حضور پررنگ شرکتهای خارجی که عمده آنها را هم چینیها تشکیل میدهند، چندان دل خوشی از حضور این شرکتها و تصمیمگیریهایی که طی این چند سال در این زمینه گرفته شده است ندارند. حتی این شرکتها با ابراز دلخوری از تصمیمگیری مسوولان مربوطه اعلام میکنند طی چند سال گذشته كسي نگران ورشکستگی و خروج ما از این بازار نبود و هیچ رسانهای به این موضوع نپرداخت؛ اما حالا که یک شرکت بزرگ چینی از این بازار خارج شده همه به آن توجه میکنند تا جایی که هر روز یک گزارش در این خصوص در روزنامهها یا تلویزیون میتوان دید.
چینی‌ها حاکم بازار
براساس گزارش‌های منتشر شده بیش از ۷۰ درصد تجهیزات مخابراتی کشور از شرکت‌های خارجی و به طور عمده از شرکت هواوی چین تامین می‌شود و ورود این تجهیزات توسط شرکت‌های اروپایی اگر تا قبل از حضور پر رنگ چینی‌ها، با انتقال دانش به ایرانیان همراه بود، اما در سال‌های اخیر و با قبضه شدن این بازار توسط چینی‌ها این‌گونه نبوده است. این شرایط در حال حاضر باعثبسته شدن بسیاری از شرکت‌های تامین تجهیزات مخابراتی بزرگ ایرانی شده است. برای مثال، شرکت صنایع مخابراتی ایران و گروه کارخانجات مخابراتی ITI دو شرکت مخابراتی است که در حال حاضر در آستانه تعطیلی قراردارند.
شرکت صنایع مخابراتی ایران با همکاری شرکت‌های خارجی در سال ۱۳۵۰ در شیراز تاسیس شد و تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شد. هم‌اکنون گروه کارخانجات مخابراتی ITI با یک‌هزار و ۸۰۰ کارمند به کارخانه‌ای با ۳۰۰ کارمند تبدیل شده و در حال تعطیلی است. دستغیب، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در این زمینه می‌گوید: «این دو شرکت تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی هستند و با وجود الزام قانونی خرید بیش از ۵۰ درصدی تجهیزات مخابراتی از شرکت‌های داخلی، دولت در راه‌اندازی اپراتور اول و دوم خرید مناسبی را از این شرکت‌ها انجام نداده است.» وی در ادامه می‌افزاید: «تامین تجهیزات از شرکت‌های خارجی و بدون در نظر گرفتن انتقال فناوری به داخل کشور انجام می‌شود؛ حتی شرکت زیرساخت که زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، نیز از این رویه پیروی نمی‌کند.» بر اساس اظهارات وی شرکت هواوی عملا تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی ایران است و کشور به عنوان یک کارپرداز انحصاری در اختیار این شرکت قرار گرفته است و بیشتر تجهیزات مخابراتی کشور از طریق این شرکت تامین می‌شود. دستغیب تاکید می‌کند که مخالف استفاده از تجهیزات خارجی نیست، اما باید بهره‌مندی از تجهیزات خارجی به شرط اینکه تکنولوژی و دانش فنی نیز به داخل کشور باشد، انجام شود.
همچنین مرکز پژوهشهای مجلس نیز چندی پیش در گزارشی به بررسی وضعیت صنعت تجهیزات مخابرات در ایران پرداخته بود. در این گزارش مشکلات توسعه صنعت تولید تجهیزات مخابرات داخلی شناسایی شده بود که از مهمترین آنها میتوان به فقدان بخش قوی تحقیق و توسعه در این حوزه، عدم هماهنگی و نظارت مستمر وزارتخانههای مربوطه در کنترل و پایش تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان و اطمینان از هزینهکرد صحیح آن در ایجاد ارزش افزوده در صنعت تجهیزات مخابرات و عدم اجرای قانون حداکثر استفاده از توان فنی و صنعتی کشور است اشاره کرد.