بازی خروج پول از کشورتوسط کافه بازار

گروه اقتصادی- ماجرای بازی های آنلاین تنها به اتلاف عمر و وقت کاربران محدود نمی شود بلکه در ماه های گذشته کاربران ایرانی حداقل روزانه 50 میلیون تومان و حداکثر 500میلیون تومان از سرمایه ها مالی  را به صورت آنلاین از کشور خارج کرده اند.

به گزارش افکارنیوز، سه سال پیش بازی «تراوین » در ایران سبب خروج میزان قابل توجهی ارز  از کشور شد که مسوولان چاره ای جز مسدود کردن این بازی نداشتند.

علاقه وافر به بازی های آنلاین سبب شد تا کابران ایرانی به بازی «کلش آوکلنز» (Clash of Clans) روی آورده و از اردیبشهت ماه برای سهولت کاربران ایرانی، خرید ریالی در بازی کلش آو کلنز با کارت های شتاب ممکن شد،‌مساله ای که سبب شد تا کاربران از طریق  فروشگاه برنامه های اندرویدی کافه بازار بدون واسطه و با پرداخت مستقیم دست به خرید جم بزنند.

همان طور که ذکر شد اکنون بازی «کلش آوکلنز » تبدیل به پرطرفدارترین بازی آنلاینی شده است که طرفداران بسیاری داخل کشور دارد و این عده شبانه روز ساعات طولانی را صرف این بازی کرده و گاه مبالغ هنگفتی را نیز می پردازند.

با ادامه خروج مبالغ هنگفت ارز برای این بازی مسوولان تصمیم گرفتند ‌عرضه بازی «کلش آوکلنز» را در کافه باز ممنوع کنند اما بنا بر گزارش برخی سایتهای خبری مانند باشگاه خبرنگاران جوان،‌مسوولان کافه بازار با دور زدن قانون راه دیگری برای کسب درآمد از طریق فروش این بازی و ... یافته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در هفته اول تیر ماه و درست 3 ماه پس از قرارداد اما و اگر دار کافه بازار و سوپر سل در پی ابلاغیه ای که از سوی یک نهاد نظارتی به بازار ارسال شد،‌ فایل بازی در سایت و اپلیکیشن کافه بازار از دسترس خارج و در همان زمان توسط وب سایت ها و انجمن های گیم  پوشش داده شد.

بنابر گزارش های این سایت،‌پس از اجرای این ابلاغیه ،‌ کافه بازار دراقدامی مخفیانه و نامحسوس بازی را در مسیر اپدیت نرم افزار ها قرار داده به عبارت دیگر در اقدامی زیرکانه و با دور زدن آشکار قانون و ... کافه بازار بازی را در دو مسیر نصب شده  ها و مدیریت دانلود ها در دسترس کاربران این بازی قرار داده است ؛ یعنی تمام مخاطبان این بازی از این مسیر به فایلی دسترسی دارند که در آن خرید ریالی بازی فعال بوده و همچنان قابلیت  ارتقا ، دانلود و نصب در دستگاه کاربر را داراست.

نکته جالب اینکه فقط و فقط کسانی از مسیر ذکر شده به فایل بازی دسترسی دارند که بازی قبلا توسط آنها دانلود شده باشد یا اینکه در دستگاه آنها نصب باشد؛‌این یعنی اینکه تمام بازار هدف همچنان در دستان این مارکت ایرانی بوده و به صورت زیرزمینی و کاملا مخفیانه درحال خروج میلیونها دلار ارز از کشور به صورت کاملا غیر قانونی است.

یک کارشناس فضای مجازی درباره درآمد ناشی از بازی های آنلاین گفت: به طور متوسط 20میلیون ایرانی روزانه بیش از 2 ساعت از وقت خود را صرف بازی های انلاین کرده و در مجموع باعث خروج 500میلیون ارز از کشور می شوند .

روح الله مومن نسب با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته در بدترین حالت ممکن حداقل روزانه 50میلیون و در بهترین شرایط هر روز 500میلیون تومان ارز برای خرید جم از کشور خارج می شود که در نهایت مبلغ سرسام آوری است.

وی درباره علت دور زدن این گونه قانون ازسوی سایت ها و ... بیان کرد: حلقه مفقوده تجارت الکترونیک در فضای مجازی، اخلاق است به طوری که افراد به هر قیمتی به دنبال بدست آوردن پول بیشتر هستند.

وی تاکید کرد: بازی کلش آو کلنز؛‌علاوه بر اتلاف وقت ،‌سبب جاسوسی فراوان اطلاعات شده و در نهایت به واسطه دسترسی ها،‌کاربران باید برای هیچ و پوچ هزینه بالایی بپردازند و در نهایت بر اثر این بازی زورگویی را می آموزند و قوی تر بر ضعیف تر چیره می شود.

وی عنوان کرد: بر اثر حضور مکرر در فضای این بازی در طول شبانه روز بهره وری افراد به شدت کاهش می یابد به طوریکه بر اساس بررسی های صورت گرفته 80درصد دانش آموزانی که این بازی را انجام می دادند سال گذشته معدل زیر 12کسب کردند.

وی خاطر نشان کرد: این بازی را باید مانند یک اعتیاد به شمار آورد و کسانی که نسبت به توسعه ان اقدام می کنند در واقع مانند سوداگران  مواد مخدر عمل کرده و آینده سازان کشور را هدف گرفته اند.

وی گفت:باید با دور زدن های قانون در فضای مجازی به شدت برخورد شود زیرا اکنون بازی های رایانه ای در جنگ های سایبری نقش مهمی ایفا می کنند و با این بازی های کاربران پس از مدتی علیه تفکر،‌فرهنگ،‌جامعه و ... خود می توانند اقداماتی انجام دهند.

وی ادامه داد:‌مسوولان بهتر است این بازی را به عنوان سرگرمی صرف ندانند و با آن به صورت جدی برخورد کنند.

 

مومن نسب اظهار کرد: بازی های آنلاین علاوه بر خروج اطلاعات سبب خارج شدن ارز هنگفتی می شوند.  

وی تصریح کرد: بازی کلش آوکلنز، از سوی یک گروه صهیونیستی فنلاندی طراحی شده و سرور آن در اروپاست در حالی که اغلب کاربران این بازی جوانان ایرانی،‌افغانستانی و چینی هستند و در بین بسیاری از کشورها این بازی طرفدار ندارد بنابراین باید گفت طراحی و پخش این بازی با برنامه ریزی اتفاق افتاده و جوانان در بازی جنگ خدایان با خلق دهکده های خود به دهکده های کوچکتر حمله کرده و انها را غارت می کنند.

وی توضیح داد: یک روش در این بازی خرید و فروش مستقیم جم است البته در برخی موارد نیز کاربران جم نمی خرند بلکه وقت گرانبهای خود رابرای این بازی می گذارند و به این صورت حجم فراوان اطلاعات خود و اطرافیانشان را در اختیار دیگران قرار می دهند و طراحان چنین بازی هایی با استفاده از این اطلاعات و با توجه به ذائقه ایرانی ها اقدام به طراحی سایر برنامه های مشابه می کنند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از روش هایی که می تواند به اقتصاد کاربران ضربه بزند،‌تولید ترافیک است یعنی لازمه استفاده و شرکت شما در بازی کلش داشتن اینترنت است بنابراین در نظر بگیرید برای مثل شما حداقل ماهانه 10هزار تومان بابت خرید حجم اینترنت مورد نیاز این بازی پرداخت می کنید و طرف مقابل نیز چنین پولی را می پردازد، واسطه ها برای این بازی درصدی از این مبلغ را می گیرند حال اگر واسطه ها از هر کاربر فقط 5 هزار تومان درآمد داشته باشند باتوجه به جمعیت بالای این عده مبلغ گزافی سود به جیب می زنند .

(برای نمونه اگر 20 میلیون نفر هرکدام ماهانه 5 هزار تومان به واسطه ها سودبرسانند یک هزار میلیون تومان از راه به جیب واسطه ها سرازیر شده است. )

مومن نسب گفت: واحد پول در اینترنت،‌کلیک است که هر کلیک 4 تا 35 سنت ارزش دارد حال حساب کنید کاربران ایرانی بازی کلش آوکلنز در شبانه روز چه سودی به این شرکت واریز می کنند.

با توجه به موارد گفته شده درباره بازی کلش اوکلنز که تنها برای شرکت ارائه دهنده سود قابل توجهی به همراه دارد به نظر می رسد مسوولان فضای مجازی و ... باید هرچه سریعتر راه های دور زدن قانون ازسوی کافه بازار و یا سایر سایت ها برای کسب درآمدهای نجومی را ببندند زیرا ادامه این کار نه تنها منجربه ضررهای اقتصادی می شود بلکه می تواند بستر مناسب نفوذ دشمن از راه فضای سایبری را به کشور باز کرده و اطلاعات ایرانیان را برای جنگ های نرم در اختیارشان قرار دهد.

 

مهرنوش حیدری