فرصت سوزی‌های دولت در بخش مسکن
گروه اقتصادی

-یک کارشناس مسکن درباره احتمال افزایش تسهیلات ساخت مسکن به ۱۲۰میلیون تومان گفت: در چند سال گذشته رکود شدیدی بر بازار مسکن حاکم شده و دولتبرای گذار از این وضعیت باید اقداماتی انجام دهد که به بازار شوک وارد شود.


به گزارشافکارخبر، بیت الله ستاریان با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از اقدامات دولت برای رونق بازار ساخت و ساز مسکن می تواند اعطای تسهیلات مناسب باشد.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی ساخت مسکن با نازلترین کیفیت برابر با متری یک میلیون تومان است.


وی افزود: با کیفیت مناسب نیز ساخت هر متر مربع مسکن حدود ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و با احتساب مشاعات و … وام و تسهیلات ۴۰-۵۰ میلیون تومانی پاسخگوی هزینه ها نخواهد بود و دردی را دوا نمی کند.

وی تصریح کرد: در ۲-۳ سال گذشته تولید ساختمان در کشوربسیار افت کرده و این مساله ارتباط مستقیم با چگونگی توزیع پول در بازار و رکود و سایر مسائل اقتصادی دارد زیرا اکنون کل اقتصاد کشور در رکود بسر می برد و دولت باید تمام برنامه های خود را برای خروج از این وضعیت متمرکز کند.


وی بیان کرد: نیاز سالانه به مسکن بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد است که اقدامات صورت گرفته اصلا مناسب نبوده است.


ستاریان خاطر نشان کرد: در سال اول آغاز به کار دولت یازدهم به نظر می رسید قرار است با فکر و تدبیر عمل شود اما متاسفانه بررسی ها نشان می دهد در ۲.۵ سال گذشته دولت اصلا نتوانسته برنامه ای در بخش مسکن ارائه دهد.


وی گفت: متاسفانه در دولت های قبلی و همچنین دولت فعلی شاهد فرصت سوزی در بخش مسکن بوده ایم به طوری که اکنون مشکلات فراوانی گریبانگیر این بخش شده و اکنون شاهد افزایش ۵ تا ۶درصدی حاشیه نشینی در شهرها هستیم که بر اساس تعریفات علمی این وضعیت برابر با کپر نشینی بوده وبسیاری از شهروندان بی سرپناه و بی خانمان محسوب می شوند.

این کارشناسن بخش مسکن اظهار داشت: ادامه این روند بسیار خطرناک است و دولت باید با تزیق منابع کافی مالی، برنامه ریزی های نرم افزاری و سخت افزاری بازار مسکن را از این وضعیت ناگوار برهاند.

ستاریان در پایان خاطر نشان کرد: بانک ها و موسسات مالی مختلف برای اعطای تسهیلات بخش مسکن مشکلات و موانع فراوانی را برای متقاضیان ایجاد می کنند و در این میان بانک مرکزی بدون توجه به این کاستی ها به کار خود ادامه داده و هیچ نظارت و کنترل قانونی بر عملکرد زیر مجموعه خود انجام نمی دهد.