خسروتاج: شناسایی دلالان مواد پتروشیمی کلید خورد

به گزارشافکارنیوز؛مجتبی خسروتاج در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران درباره شناسایی برخی از دلالان و واسطه‌های مواد پتروشیمی توسط وزارت صنعت گفت: با آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری برخی از شرکت های صاحب پروانه دیگر از بورس مواد خریداری نمی کنند.

خسروتاج با اعلام اینکه با آزاد سازی قیمت ها، معاملات بورس شفاف تر و تقاضای کاذب به حداقل کاهش می یابد، تصریح کرد: بر این اساس شناسایی آن دسته از شرکت هایی که تا پیش از آزاد سازی قیمت ها خریدهای قابل توجه از بزرگ از بورس انجام داده و هم اکنون خرید این شرکت ها متوقف شده است در حال بررسی است

وی خاطرنشان کرد: بعضا گفته می شود که برخی از این واحدها در گذشته تعطیل شده اما دارای پروانه بهره برداری بوده اند و از همان پروانه برای خرید در بازار استفاده می کردند و یا به فرد دیگری وکالت می دادند که برای خرید وارد بازار شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که ممکن است طراحی سیستمی از اساس دارای ایراد بوده باشد، اضافه کرد: در شرایط اقتصادی خاص ممکن است وضعیت کالایی به صورتی باشد که عده ای به عنوان واسطه و دلال وارد بازار شوند که این گناه نیست اما در جایگاه حقوق مصرف کننده باید معایب سیستم ها برطرف شود و شفاف سازی صورت بگیرد تا ایستگاه های موجود در مسیر تولید به مصرف به حداقل برسد تا حقوق مصرف کننده حفظ شده و قیمت کالا کاهش یابد.

خسروتاج با بیان این که واسطه ها گناهکار نیستند، اضافه کرد: اگر عملکرد این افراد بر خلاف مقررات بوده باشد با آنها برخورد لازم می شود اما اگر شرایط به آنها اجازه این شیوه کار را داده باشد نمی شود کاری کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت محصولات پتروشیمی کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: فرمولی که برای عرضه مواد وجود دارد به این صورت است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی ٩٥ درصد قیمت فوب خلیج فارس است بنابراین اگر قیمت جهانی کاهش یابد قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش می یابد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که بر اساس توافق صورت گرفته در هر دوره سه ماهه قیمت مواد پتروشیمی مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: کارگروهی ایجاد شده تا مرتب بازار با نوسانات قیمت روبه رو نباشد و سه ماه اول در شهر یور ماه تمام شده است و در دوره جدید نیز قیمتها را بر اساس تغییرات بازار جهانی تعیین خواهیم کرد.

به گفته او قطعا آن دسته از موادی که قیمت بالاتری نسبت به متوسط جهانی دارند، ارزان خواهند شد.

خسروتاج با بیان اینکه ضعف سامانه بهین یاب منجر به شکل گیری برخی از فعالیت های خرید و فروش مواد پتروشیمی از طریق بورس و ایجاد بازار آزاد شده است، گفت: تلاش وزارت صنعت و نفت اصلاح ساختارها و رفع موانع به منظور تامین مواد و خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی توسط مجتمع های پتروشیمی بدون واسطه است.

وی با بیان این که واردات مواد اولیه در صنعت پتروشیمی با حداقل تعرفه صورت می گیرد، تصریح کرد: اگر لازم باشد که تعرفه مواد اولیه باز هم کاهش یابد این امر اتفاق می افتد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این که شرایط محدود امروز بنا نیست که تا همیشه ادامه پیدا کند، گفت: در این شرایط هم اجازه ندادیم که قیمت ها بالا برود و اکنون قیمت های صادراتی در برخی موارد بالاتر از قیمت فروش داخل است اما واحدها اقدام به عرضه محصول خود در داخل کشور می کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به عنوان مثال پتروشیمی اراک بعضی از محصولات خود را که در بازار جهانی قیمت بالاتری دارد با ۴ الی ٥ درصد ضرر با هدف حمایت از تولید داخل، در داخل کشور عرضه می کند.

وی در ادامه با اشاره به این که ما با انحصار مقابله می کنیم و این وظیفه ذاتی است، تاکید کرد: در این راستا در مواردی که تولیدکننده محدود است سعی می کنیم آن کالا تولیدکنندگان بیشتری داشته باشد به علاوه از ابزار واردات و سود بازرگانی نیز استفاده می کنیم تا قیمت ها کنترل شود.

خسروتاج با مقایسه شبکه های توزیع پلیمر و صنایع پلاستیک در ایران و ترکیه تصریح کرد: همانند شبکه های توزیع ترکیه، در ایران فراوان وجود دارد و شرایط ایران با ترکیه چندان متفاوت نیست و هیچ مانعی بر سر شرکت های پخش برای در توزیع مواد پلیمر و پلاستیک وجود ندارد.