معیار مهم تعیین سقف درآمدی یارانه‌بگیران

به گزارش افکارنیوز، علی بخشی در مورد تعیین میزان درآمد برای مشمولین دریافت یارانه اظهار کرد: حقیقت مهم در این زمینه یکسان‌نبودن سطح زندگی و مخارج خانوارها در شهرها و روستاهای مختلف است که تصمیم‌گیری برای تعیین سقف درآمد مشمولین دریافت یارانه را بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: با وجود این‌که هزینه‌ی زندگی در کلانشهرها اغلب قابل مقایسه با سایر شهرها نیست، اما باید توجه داشت که نباید تفاوت در اختصاص یارانه به شهرنشینان موجب جذب روستاییان به بهانه یارانه بیشتر شود.

این اقتصاد‌دان با تاکید بر اهمیت محل اقامت یارانه‌بگیران نقدی اضافه کرد: از این‌رو باید مکانیزمی اعمال شود که مردم در روستاها و شهرهای کوچک بمانند، اما مساله‌ی مهم‌تر آن است که یارانه تعلق گرفته به آنها در حدی نباشد که با توجه به هزینه‌ کمتر زندگی در روستاها مانع از کار تولیدی و کشاورزی آنها شود.

به گفته بخشی دولت باید اندازه‌ یارانه نقدی خانوارها را افزایش دهد که به عنوان مکانیزم ضد‌انگیزشی برای کارکردن عمل نکند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم‌چنین با اشاره به اهمیت تعیین دقیق خط فقر مطلق و نسبی برای مشخص کردن توان مالی خانوارها بیان کرد: آنچه در این میان با اهمیت خواهد بود، توجه به بعد خانوار است به گونه‌ای که ممکن است دولت سقف درآمد خانواری را در حالی یک میلیون تعیین کند که اگر یک نفره باشد برای آن کافی است، اما برای گذران زندگی یک خانوار چهار نفره کفاف نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که دولت باید حداقل درآمد برای یک نفر را مورد توجه قرار دهد، افزود: به عنوان مثال وقتی که حداقل هزینه زندگی یک نفر ۳۰۰ هزار تومان در ماه است، یک خانوار چهار نفره حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد برای گذران امور خود نیاز دارد. بنابراین نباید خانواری با کمتر از این درآمد از دریافت یارانه نقدی محروم شود.

یارانه نقدی کم‌کم فراموش شود

بخشی در ادامه با تاکید بر این‌که دولت باید در ادامه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در فکر کم‌رنگ‌کردن اهمیت یارانه نقدی و تعیین جایگزین برای آن باشند، توضیح داد: براین اساس می‌توان منابع را به طور خدمات به مردم عرضه کرد، به‌گونه‌ای که بخش زیادی از هزینه‌های بهداشت و درمان، آموزش و حتی حمل‌ونقل از سوی دولت تامین شده و بخشی نیز از طریق ارائه‌ی قانونمند و درست سبد کالا در اختیار جامعه قرار گیرد.

این اقتصاددان تاکید کرد: فراموشکردن یارانه نقدی و ارائهی آن به صورت خدمات به مردم ضرورتی است که به مرور باید رخ دهد. بنابراین لازم است تا الگویی کاملا منطقی و کارشناسی شده برای هرگونه اقدامی در این زمینه طراحی و اجرا شود.