به گزارش افکارنیوز، آنطور که مشخص است حذف مرفهین از لیست یارانه‌بگیران آرام آرام در حال کلید‌ خوردن است. این تصمیم پیش از این هم مطرح شده بود که می‌گویند که رییس دولت دهم با آن مخالفت کرده و گفته بود که همه اقشار کشور حتی مرفهین هم باید یارانه بگیرند. حالا که نوبت دولت یازدهم رسیده و مشکلات پرداخت یارانه به همه اقشار بارز شده‌است بار دیگر بحثحذف برخی از پول‌دارها از لیست یارانه‌بگیران مطرح شده است.

در روزهای گذشته هم نظرسنجی‌هایی انجام شد که نشان داد بخش گسترده‌ای از مردم موافق حذف مرفهین از میان یارانه‌بگیران هستند.

مرفهین نباید یارانه بگیرند!

گفتنی‌‌است سوال نظرسنجی برنامه اقتصادی پایش از شبکه اول سیما این بود که «برای استفاده بهینه از منابع سرمایه‌ایی کشور آیا با قطع یارانه دهک‌های برخوردار و پردرآمد موافقید؟» بیش از ۷۶ درصد از شرکت کننده در نظر سنجی این برنامه با قطع یارانه دهک های بالا موافقت کردند و در مقابل نیز ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان مخالف این بودند که برای استفاده از منابع سرمایه‌ای کشور یارانه دهک‌های برخوردار و پردرآمد حذف شود.

بر اساس این گزارش حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد از برنامه هایی بود که دولت یازدهم همزمان با انتخاب شدن بر آن تاکید کرد.

محمدباقر نوبخت در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت با بیان این‌که قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با شکل فعلی ادامه می‌یابد و دولت یازدهم قصد دارد به برخی دهک‌ها یارانه کالایی بدهد، اظهار کرد: طبق ماده ۷ قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دولت مجاز است حداکثر تا ۵۰ درصد از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به نسبت درآمد خانوارها بین سرپرست خانوار تقسیم کند.

احمدی‌نژاد موافق یارانه گرفتن مرفهین

همانطور که گفته شد، تصمیم برای حذف مرفهین از لیست یارانه‌بگیران محدود به دولت یازدهم نمی‌شود، چرا که در دولت دهم هم چنین موضوعی کم‌وبیش مطرح بود.

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در این خصوص گفته: «در کمیسیون تلفیق طرح دادیم که سه دهک پردرآمد حذف شوند، اما دولت دهم قبول نکرد و گفت آمار و اطلاعات درستی در این زمینه نداریم.» او با بیان اینکه وی موافق حذف درآمد دهک‌های پر درآمد است، اظهار داشت: «پس از شکل‌گیری دولت تدبیر و امید جلسات متعددی با وزیر اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی داشته‌ایم که چرا قانون بودجه ۹۲ را در بخش هدفمند‌سازی یارانه‌ها اجرا نمی‌کنند و آن‌ها اعلام کرده‌اند که ظاهرا نگران این موضوع هستند.» وی افزود: در سال ۸۹ که قانون هدفمندی مصوب شد تا امروز باید ۸۰ درصد آن اجرا می‌شد اما در همان سه ماهه آخر سال ۸۹،۳۰ درصد قانون اجرا و متوقف شد، چرا که دولت معتقد بود اجرای قانون باید در دو گام صورت گیرد و امروز همان ۳۰ درصد هم به زیر ۱۰ درصد رسیده است و در واقع به خانه اول بازگشته‌ایم.

بی‌اهمیتی یارانه برای قشر مرفه

نکته دیگری که مطرح است این است که دریافت یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار تومانی چقدر در زندگی اقشار مرفه تاثیر دارد؟ آنطور که گفته می‌شود یارانه‌های نقدی در زندگی خانوارهای مرفه تاثیری ندارد و حذف یارانه‌ها تغییری در معادلات معیشتی آنها به وجود نمی‌آورد.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با این دیدگاه موافق است. او در گفت‌وگو با «شفاف» می‌گوید: «دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی در زندگی معیشتی افراد مرفه هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند اما برای پرداخت‌کننده آن که دولت باشد فشار مالی سنگینی به بار می‌آورد.»

او اینطور ادامه داد: «به هر حال دولت یازدهم تاکنون به سه دهک مرفه هم یارانه پرداخت کرده و رقمی که پرداخت شده قطعا می‌توانست در بخش تولید، صنعت و عمران هزینه شود و عموم مردم از آن نفع ببرند. نه اینکه یارانه‌ای به مرفهین پرداخت شود که خودشان هم تاثیر آنرا در زندگی‌شان حس نکنند.»

پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا دولت از منظر قانون حق حذف برخی اقشار از لیست یارانه‌ بگیران را دارد یا خیر؟ گفت: «پیش از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هم صحبت بر سر این بود که ۵۰ درصد از منابع حاصله افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف یارانه نقدی شود، ۳۰ درصد صرف حوزه تولید و صنعت شود ۲۰ درصد هم به حوزه عمران هدایت شود. بنابراین دولت محق بود که برای آن ۵۰ درصد یارانه نقدی تصمیم بگیرد و مشخص کند که چه مقدار یارانه باید به چه تعداد از خانوارهای کشور پرداخت شود.»

او اینطور ادامه داد: «دولت دهم تصمیم بر این گرفت که به تمام اقشار کشور یارانه پرداخت کند. همین موضوع موجب شد که حوزه‌ تولید و عمران کشور مغفول بماند. بنابراین دولت یازدهم می‌تواند در همین چهارچوب برای دهک‌هایی که یارانه نقدی می‌گیرند تعیین تکلیف کند و برخی اقشار را از لیست یارانه بگیران حذف کند و برای این امر منع قانونی وجود ندارد.»

قرار نبود همه اقشار یارانه‌بگیرند

از سوی دیگر با وجود اینکه دولت دهم همه اقشار کشور از فقیر و غنی را یارانه‌بگیر کرد اما گفته می‌شود که از ابتدا قرار نبود همه اقشار کشور یارانه‌بگیر شوند.

مرتضی افقه استاد دانشگاه و اقتصاددان در این خصوص می‌گوید: «اصل هدفمندی این بود که نظام سوبسیددهی سابق حذف شود و قشر متوسط رو به پایین یا فقیر با پرداخت نقدی و دیگر اقدامات از این یارانه بهره ببرند. چرا که نظام سوبسیددهی به فقیر و غنی فشار مالی بسیاری به کشور وارد کرده بود و دیگر نیازی نبود به قشر مرفه هم به همان میزان سوبسید داده شود که به قشر فقیر یا کم‌درآمد پرداخت می‌‌شد.»

افقه ادامه داد: «حذف سه دهک مرفه کشور اگر ساز و کار مناسبی برای آن پیدا شود می‌تواند تصمیم درستی باشد. البته شناسایی دهک اول آنچنان سخت نیست اما دهک ۲ و ۳ و شناسایی این افراد شاید چالش‌برانگیز باشد زیرا هیچ نهاد و سازمانی نیست که بتواند برآورد درستی از دهک‌های مرفه کشور داشته باشد.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آنطور که مشخص است دولت همچنان مکانیزم و متر و معیاری برای عملی کردن تصمیم خود ندارد اما اگر ساز و کاری پیدا شود بسیاری از مشکلات مالی دولت در پرداخت یارانه نقدی رفع میشود و دولت میتواند یارانهای که به این افراد پرداخت میکرده را صرف تولید یا پروژههای عمرانی کند تا از این راه حتی افرادی هم که از دریافت یارانه حذف میشوند به سودی غیرمستقیم برسند.