افزایش ۴۰۰درصدی قیمت مسکن پایتخت نشینان در ۷سال
گروه اقتصادی:

طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت زمین ساختمان‌های کلنگی در تابستان ۱۳۹۱ نسبت به یک سال قبل ۶.۳۳ درصد رشد داشته است. در این میان منطقه ۲۰ تهران با رشد ۹.۵۶ درصدی قیمت‌ها رکورددار بوده است. همچنین قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در پایتخت در پاییز ۱۳۹۱ نسبت به فصل قبل از رشد ۷۰ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایش ۹.۸۱ درصدی را نشان می دهد.

به گزارشافکارنیوز،طبق گزارش مرکز آمار متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی پاییز سال گذشته، ۳۹ میلیون و ۴۳۴ هزار ریال و میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده میلیون و ۸۲۰ هزار ریال بوده است. در تابستان ۱۳۹۱ همچنین قیمت خرید و فروش هر متر مربع ساختمان مسکونی در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به طور متوسط بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده که این نرخ نسبت به یک سال پیش از آن رشد ۳/۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

خریداران به‌طور متوسط در منطقه یک تهران بیشترین پول را برای یک متر فضای مسکونی پرداخت کرده‌اند. در این میان منطقه ۶ با ۵/۴۳ درصد رشد متوسط قیمت‌ها در طول یک سال، پیشتاز بوده است.

در بخش اجاره نیز میانگین مبلغ اجاره ماهانه به ‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی پاییز سال ۹۱، حدود ۱۵۸هزار و ۹۶۰ ریال بوده که نسبت به پاییز سال ۹۰، حدود ۳۳.۵ درصد افزایش داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران ازآخرین قیمت مسکن در تهران در حالی در تابستان سال ۹۱ رقمی معادل بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را نشان می دهد که در گزارش سال ۸۴ این مرکز متوسط قیمت یک متر مربع زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران در آغاز دولت نهم(نیمه نخست سال ۱۳۸۴) کمی بیش از ۶۶۰ هزار تومان عنوان شده بود.

در واقع می توان گفت متوسط قیمت هر متر مربع زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران از نیمه اول سال ۱۳۸۴ تا تابستان ۱۳۹۱ بیش از چهار برابر رشد داشته است. رشد نقدینگی، نبود بدیل سرمایه‌گذاری و تحریم‌های اقتصادی از دلایل این انفجار قیمت برشمرده می‌شوند. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده افتاده است که دولت مدعی بود مسکن مهر قیمت مسکن را کنترل کرده است.

علت این افزایش قیمت چه بود؟
یکی از دلیل این افزایش شدید قیمت را می توان در رکود اقتصادی جستجو کرد رکودی که در سال های اخیر با همراه شدن با تورم و پدیدآوردن رکود اقتصادی سرمایه های خوابیده در دست مردم را به جای هدایت به بخش های مولد اقتصادی در کام خود فرو برد. در واقع در نتیجه ایجاد رکود تورمی، بسیاری از مردم با سودآور ندیدن بخش تولید سرمایه های خود را به بخش های دلالی و بخش های غیرمولدی مثل مسکن، سکهو دلار بردند و اینگونه بود که این بخش ها پذیرای نقدینگی شدند؛ موضوعی که جز افزایش شدید قیمت ها در این بخش نتیجه دیگری نداشت.


هرچند ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر " جو روانی " حاصل از تشدید تحریم‌های بین‌المللی را در افزایش قیمت‌ها مؤثر می‌داند، اما علت اصلی را باید در نقدینگی جستجو کرد؛ عاملی که به بخش هایی که باید هدایت می شد، نشد! البته تحریم‌های اقتصادی نظیر دستور اتحادیه اروپا برای تحریم فروش فلزاتی چون فولاد و آلومینیوم به ایران از جمله بر بازار ساختمان‌سازی در ایران بی تاثیر نبودند.

وقتی میزان نقدینگی از ۹۲هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ با افزایش ۵برابری رقم ۴۵۰هزار میلیراد تومان را رکورد میزند، طبیعی است که این میزان نقدینگی به ناگاه ازبخش مسکن، سکه یا ارز سردربیاورد و تورمی شگفت انگیز را در مدتی کوتاه رقم بزند.

از سوی دیگر هدفمندی یارانه‌ها نه تنها میزان نقدینگی در جامعه را افزایش داد، بلکه بر هزینه‌های تولید – سوخت، برق، آب، گاز و … – افزود. بدین ترتیب صاحبان سرمایه با دیدن افزایش هزینه تولید ترجیح دادند تا سرمایه های خود را به بخش های کم هزینه تری نظیر بخش مسکن و سکه برده تا سود بیشتری عادیشان شود.