تمام مصائب داشتن یک خودرو!
گروه اقتصادی:

داشتن خودرو در ایران علاوه بردردسر قیمتی اش هزینه هایی دارد که دردسرهای آن را چندین برابر می کند. شاید همین موضوع است که موجب شده هر روز با شروع روز کاری همچنان شاهد بسیاری از خودرو هایی باشیم که در پارکینگ منازل و یا کنار کوچه ها پارک هستند. با در نظر گرفتن تمام دردسرها و هزینه های یک خودرو، چه بسا بهتر باشد از خریدش صرف نظر کنیم!

افزایش سرقت، افزایش هزینه

در اردیبهشت ۹۱ سردار احمدی مقدم در جمع خبرنگاران از افزایش ۲۰درصدی سرقت خودرو خبر داد. چند ماه بعد رییس پلیس تهران تاکید کرد که برای سرقت پراید فقط ۱۳ ثانیه زمان لازم است و این در حالیست که همچنین به گفته پلیس تهران به طور میانگین در هر ساعت ۲ خودرو در پایتخت سرقت می‌شود. آنطور که گفته می شود ۶۰درصد خودروهای سرقتی را پراید تشکیل می دهد و سارقان برای سرقت خودروهای ساخت داخل راحت تر هستند؛ به طوریکه پراید و پژو بیشترین جایگاه را بین سارقان خودرو دارد.

طبق آمارها، ۷۰ درصد خودروهای سرقتی به صورت رها شده کشف می‌شود به این معنی که مجرمان برای هر کاری اقدام به سرقت خودرو و پس از اعمال مجرمانه خودرو را رها می‌کنند. البته بیش از ۹۰ درصد خودروهای سرقتی توسط پلیس کشف می‌شود اما افزایش ایمن‌سازی خودروها در مقابل با سرقت یک مطالبه و طبیعی برای شهروندان است.

در حالی قیمت خودروهای داخلی تنها در یکسال نزدیک به ۱۰۰درصد افزایش داشته است که انتظار می رفت با این افزایش قیمت خودروسازان داخلی در جهت ایمن کردن خودروهای تولید داخل گام بردارند و حداقل در این مورد مشتری هایی که مجبور هستند از خودورهای آنها استفاده کنند را راضی نگه دارند.

با هر بار سرقت خودرو، سارقان اقدام به دزدیدن لاستیک ها، سیستم و دیگر تجهیزات خودرو می کنند که این سرقت در بهترین حالت خود ۲میلیون تومان خرج روی دست دارنده و مالک خود می گذارد.

پول بده بنزین ببر!
مصرف بالای سوخت خودروهای تولیدی، یکی دیگر از موارد اعتراض دارنده خودروهای داخلی است که با وجود قیمت بالای این خودروها، خودروساز داخلی هنوز نتوانسته است مصرف سوخت آنها را در سطح مناسبی تنظیم کند تا علاوه بر اینکه برای مصرف کننده مقرون به صرفه باشد بتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. بنابراین می توان گفت که خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته اند در بحثسوخت مشتریان ایرانی خود را راضی نگه دارند.

اگر فرض کنیم که یک خودرو در بهترین حالت خود در ماه ۷۰لیتر بنزین آزاد مصرف کند، در حقیقت دارنده پراید در بهترین حالت خود، در هر ماه ۵۰هزار تومان خرج مصرف سوخت و بنزین ماشین خود می کند. با در نظر داشتن هزینه ماهیانه ۵۰هزار تومان هزینه بنزین یک دارنده خودرو، در یک سال ۶۰۰هزار تومان خرج بنزین خودرو می شود.

لازم به ذکر است که طبق بررسی های شرکت بازرسی، در سال ۹۰ میانگین مصرف سوخت خودروهای بنزینی در کشور ۹۳/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است.

بیمه شخص ثالث؛ هر سال گرانتر از پارسال
هزینه بیمه نیز از دیگر هزینه هایی است که دارنده خودروی داخلی باید متحمل شود. مالکان خودروها در ایران در حالی هزینه بیمه را می پردازند که با در نظر گرفتن و دسته بندی ایام سال به روزهای فرد و روزهای زوج، نصفی از روزهای سال مجاز به بیرون بردن خودروهای خود هستند. در تازه ترین تصمیمات مسئولان، هزینه بیمه شخص ثالثخودروها، ۶۰۰هزار تومان در سال تعیین شده است. همچنین هزینه بیمه بدنه نیز در بهترین حالت خود ۱۲۰هزار تومان در سال است که هزینه داشتن خودرو در یکسال را در بهترین حالت خود به ۷۲۰هزار تومان در سال می رساند.

جریمه ها، بلای جان یا حافظ جان؟
یکی دیگر از هزینه ها، جریمه های راهنمایی رانندگی است. جریمه های راهنمایی رانندگی نیز همانند قیمت سایر کالاها و خدمات روندی افزایشی را داشته است اما تفاوتی که این افزایش قیمت با سایر افزایش قیمت ها داشته است این است که هدف از گران شدن جریمه ها، در حفظ جان و افزایش نظم رانندگی در کشور نهفته است. میانگین جریمه های رانندگی یک فرد را نیز ۵۰هزار تومان در یک سال در نظر می گیریم. هر چند که دیده شده سانی که میزان تخلفات آنان به میلیون تومان نیز رسیده است اما با در نظر گرفتن اینکه اکثر رانندگان کشور با رفتار عقلایی رانندگی ایمن را انتخاب می کنند این میزان را برابر ۵۰هزار تومان در نظر می گیریم.