افزایش قیمت بنزین از رگ گردن نزدیک‌تر شد | دولت چهاردهم همه را مأیوس کرد

 طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر اینکه دولت چهاردهم تصمیم دارد قیمت بنزین را افزایش دهد منتشر شد. این اخبار ضد و نقیض هنوز هم به گوش می رسید که خبری در مورد کاهش سقف سوخت گیری درج و منتشر شد. این خبر اعلام می داشت که (سقف سوختگیری جدید به ۵۰ لیتر و حداکثر ۲ مرتبه در روز با کارت سوخت کاهش پیدا کرده کرده است). در آخر هم معلوم نشد این تصمیم از طرف کدام نهاد و یا ارگان گرفته شده و تایید شده است.

فاطمه مهاجرانی از وعده دولت پزشکیان گفت

در پی انتشار همین خبر بود که سخنگوی دولت، فاطمه مهاجرانی درطی مصاحبه ای اعلام کرد : در بحث انرژی و بنزین ناترازی داریم اما همان طور که رییس جمهور قول داده اند، قبل از کار کارشناسی هیچ گونه تصمیمی گرفته نمی شود . وی در ادامه اظهار کرد: علت اتفاقی که بعد از حمله موشکی در مسئله بنزین افتاد افزایش حجم تقاضا دانست، و باید مدیریت می شد.

این اخباری که هر از گاهی از گوشه کناری به گوش می رسد و گاهی خبر افزایش قیمت را در سال ۱۴۰۳می دهد و گاهی وعده عدم افزایش قیمت در یک سال اول دولت پزشکیان می دهد و یا اظهار نظر دولتمردان و کارشناسان، مردم را با نگرانی هایی روبرو کرده و آن ها را دچار سردرگمی کرده است که این موضوع می تواند باتوجه به تجربه های قبلی مبنی بر افزایش قیمت بنزین موجب بوجود آمدن بحران و نارضایتی هایی از طرف مردم را در پی داشته باشد. 

هادی محمد پور نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به وضیعت اقتصادی گفت: ما باید در این تصمیم گیرهای اقتصاد مردم را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم سیاست خوبی را پیاده کنیم .

وی در ادامه ی صحبت های خود بیان کرد:اکنون در کشور ۴۰ درصد تورم داریم و در بسیاری از مسائل مانند همسان سازی حقوق بازنشستگان کمبود و ناتوانی هایی داریم. 

در ادامه به افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: پیش بینی بنده این است که افزایش قیمت بنزین در سال اول دولت آقای پزشکیان انجام نشود تا یک تصمیم کارشناسانه و اصلی اتخاذ شود.

درآمدهای نفتی کفاف نمی دهد

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصاد در صحبتی که اخیر در مورد بودجه و قیمت بنزین داشت به کسری بودجه ۸۵۰ هزار میلیاردی اشاره کرد و گفت:در سال جاری حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.در قانون پیش‌بینی شده وزارت نفت درآمد‌هایی از حامل‌های انرژی داشته باشد، اما وزرات نفت نه تنها نتوانسته حامل‌های انرژی را با قیمت مناسب بفروشد بلکه بر اساس ضرورت اقدام به واردات ۴ میلیارد دلار بنزین کرده است. مگر نمی‌گوییم باید جهش تولید داشته باشیم؟ با ۳.۵ درصد رشد اقتصادی که نمی‌شود جهش داشت. رشد غیرنفتی ما اکنون ۲.۵ درصد است. 

وی با انتقاد از قانون تثبیت قیمت ها در مجلس هفتم عنوان کرد:الان حدود ۲۰ سال از آن قانون گذشته و اگر هر سال مثلا ۱۵ درصد قیمت بنزین افزایش پیدا کرده بود الان قیمت آن به روز شده بود. این اصلا منطقی نیست و نمی‌شود بنزین را لیتری ۳۰ هزار تومن بخریم و سه هزار تومان بفروشیم؛ بنابراین باید مقداری پذیرش خود را بالا ببریم. عده‌ای می‌گویند اگر نرخ ارز نیما را بالا ببرید تورم زیاد می‌شود، اما من اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ نیما و بازار آزاد را تقریبا یکی کردم و اختلاف بین‌شان ۲ تا ۵ درصد در نوسان بود، اما وضعیت خیلی بهتر از الان بود. آن هم در شرایطی که درآمد نفتی رقمش به اندازه یک پنجم حال حاضر بود.

باتوجه به سخنان اخیر وزیر اقتصاد و دارایی به نظر می رسد به شایعات افزایش قیمت بنزین نیز دامن زده است. وی با اشاره به اختلاف قیمت بنزین وارداتی و عرضه شده به مردم بر این نکته تاکید کرد که بایدپذیرش خود را بالا ببریم.این در حالی است که تحلیلگران حوزه انرژی آینده خوبی را برای قیمت بنزین متصور نیستند و از حتمال افزایش قیمت سوخت خبر می دهند.