این مشترکان برق، قبض روح شدند!+ جدول

 بر اساس ماده ۶ قانوه مانع‌زدایی توسعه صنعت برق که در سال ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسیده، مصرف مازاد بر الگوی تعیین شده در تعرفه مشترکان خانگی بر اساس روش پلکانی و افزایشی محاسبه و در قبض‌ها درج خواهد شد. حال اگر شما با قبض برق میلیونی مواجه شده‌اند، تعجب نکنید و به فکر کاهش میزان مصرف خود باشید.

قیمت تمام‌شده هر کیلووات برق در حال حاضر ۷۵۴تومان است و اگر مشترکان در رده پرمصرف‌ها و برق‌خواران قرار گیرند، هر کیلووات اضافه بر ۲.۵برابر الگوی تعیین‌شده، برای آنها ۳۷۷۰تومان حساب خواهد شد. بنابراین اگر مصرف اضافه به‌طور مثال ۳۰۰کیلووات باشد، هزینه برق یک میلیون و ۳۰۰هزارتومانی به آنها تحمیل می‌شود. در این بین،‌الگوی مصرف برق در فصل پاییز در مناطق غیرگرمسیری ۱۰۰کیلووات ساعت نسبت به فصل تابستان کاهش می‌یابد.

قانون دست وزارت نیرو را باز گذاشته تا با جریمه سنگین، مشترکان پرمصرف برق را نقره‌داغ کند. مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر می‌گوید: مشترکان پرمصرفی که بیشتر از ۲.۵برابر الگو مصرف دارند هزینه تأمین برق ۵برابری در تعرفه برق آنها لحاظ می‌شود.‌ به گفته وی، الگوی مصرف برق ماهانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیری ۳۰۰ کیلووات‌ساعت است که با شروع فصل پاییز به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه کاهش می‌یابد. با این اظهارنظر حواستان باشد و فکر کنید که همانند تابستان می‌توان برق مصرف کرد چرا که سقف الگوی در نیمه دوم سال تغییر می‌کند.

مدیرعامل توانیر می‌گوید: ساختار تعرفه‌گذاری به‌گونه‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند. او توضیح می‌دهد: مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.

کنتور برق را کنترل کنید

ساکنان مناطق غیرگرمسیری و عادی از جمله تهرانی‌ها و شهروندان کلان‌شهرهای مشهد، اصفهان و تبریز و دیگر شهرها مراقب باشند و کنتور برق‌شان را کنترل کنند تا با دریافت پیامک قبض برق میلیونی، فیوزشان نپرند و عصبانی نشود چرا که این شهرها، بیشترین تعداد مشترکان برق را در کل کشور به خود اختصاص داده‌اند و سقف مصرف برق در یک ماه در این مناطق ۲۰۰ کیلووات خواهد بود. رجبی مشهدی هشدار می‌دهد: مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند باتوجه‌به این که الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات‌ساعت به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه رسیده است، درصورتی‌که مصرف خود را کنترل نکنند مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تامین برق است خواهند شد.

قیمت تمام شده هر کیلووات برق در حال حاضر ۷۵۴ تومان است و اگر مشترکان در رده پرمصرف‌ها و برق‌خواران قرار گیرند، هر کیلوات اضافه بر ۲.۵ برابر الگوی تعیین شده، برای آنها؛ ۳۷۷۰ تومان حساب خواهد شد و اگر مصرف اضافه به طور مثال ۳۰۰ کیلووات باشد، هزینه برق یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی بر آنها تحمیل می‌شود.

توانیر چگونه حساب می‌کند؟

مدیرعامل توانیر پارامترهای تعیین نرخ تامین برق که تعرفه‌ها بر اساس آن طراحی می‌شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که به صورت سالیانه تعیین می‌شود، به گفته رجبی مشهدی در سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی بر اساس مقررات مربوط و جداگانه محاسبه می‌شود.

این مشترکان برق، قبض روح شدند!+ جدول

چگونه از توانیر خسارت بگیریم؟

شاید شما از جمله مشترکان برق باشید که به دلیل نوسان با مشکل سوختن وسایل برقی خود مواجه شده باشید و نگران هزینه‌ها هستید. اما نگران نباشید چرا که امسال شرکت بیمه دانا وظیفه دارد تا خسارت شما را بپردازد. برای دریافت خسارت ابتدا باید به سامانه بیمه حوادث مشترکین برق خانگی و تجاری به نشانی bimeh.tavanir.org.ir بروید و فرم آنلاین اعلام خسارت را پر کنید. مدارکی که لازم است بارگذاری شود، شامل شناسه قبض، کاربری محل، تصویر آخرین قبض پرداختی یا پیامک صورت‌حساب، کارت ملی، سند مالکیت یا اجاره نامه محل خسارت، ارائه گزارشی از جزییات حادثه به همراه مدارک تکمیلی دیگر است.

با این اقدام یک کد رهگیری در اختیار مشترک خسارت‌دیده قرار می‌گیرد که کارشناسان برق با مراجعه به محل، گزارشی از صحت اعلام خسارت و نوسان برق در زمان اعلام حادثه را بررسی می‌کنند که پس از آن پرونده به صورت آنلاین به شرکت بیمه‌گر جهت پرداخت خسارت ارسال خواهد شد. رجبی مشهدی پیش‌تر گفته بود: قرارداد در سال گذشته با بیمه آرمان بود که کل قرارداد ۱۸۰ میلیارد تومان بود که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برآورد و پرداخت شده و حدود ۴۰۰ پرونده دارای نقص پرونده هستند که پس از تکمیل پرداخت خسارت از طریق بیمه آرمان انجام می گیرد. قرارداد امسال به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان با بیمه دانا خواهد بود که به زودی اسناد قرارداد مبادله خواهد شد و خسارت ناشی از آتش سوزی و جرح و فوت نوسان برق را پوشش می دهد.

مشترکان می‌توانند با نصب اپلکیشن برق من یا مراجعه به سایتی به همین نام علاوه بر مشاهده آخرین وضعیت برق مصرفی خود و مقایسه آن با دوره های پیش نسبت به پرداخت هزینه اقدام کنند و از خدمات پیش‌بینی شده در این سامانه، امور خود را پیگیری کنند. آدرس اینترنتی برق من https://bargheman.com/ است که در آن خدمات متنوع را برای انجام امور به صورت غیرحضوری و آنلاین در آن پیش‌بینی شده است.