بازار خودرو سوپرایز شد / لاین ویژه برای ورود روزانه ۱۱۵ دستگاه خودرو

 20 هزار دستگاه انواع خودروی سواری تا پایان 24 شهریور سال جاری به صورت قطعی از گمرک ترخیص شد.

براساس آمارهای منتشر شده سال گذشته در همین بازه زمانی حدود هزار و 650 دستگاه از محصولات برندهای جهانی خودروساز روانه بازار شده بود.

بنابراین شاهد رشد بیش از 1100 درصدی واردات خودرو به کشور هستیم. البته افزایش تیراژ واردات خودرو به کشور ارزبری را نیز افزایش داده است.

بررسی ها نشان می دهد به طور متوسط در سال جاری حدود 115 دستگاه انواع محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز به بازار تزریق شده است.

این مسیر ویژه برای ورود خودرو به بازار با همکاری سیاست گذار خودرویی و همچنین سیاست گذار پولی و بانکی می تواند عریض تر شود.

مقایسه ارز تخصیص یافته به واردات خودرو در سال گذشته و امسال در بازه زمانی مورد بررسی از رشد بیش از هزار درصدی خبر می دهد.

بانک مرکزی تا پایان 24 شهریور 1403 در مجموع حول و حوش 390 میلیون دلار برای واردات خودروهای صفر کیلومتر ارز تخصیص داده است. ارز تخصیص داده شده در بازه زمانی مورد اشاره در سال گذشته حدود 35 میلیون دلار بوده است.

با توجه به ارزی که برای واردات خودرو در سال 1402 اختصاص پیدا کرد در مجموع تا کنون حدود 75 درصد ارز بیشتری به واردات خودرو تخصیص یافته است.

سال گذشته خودروهای وارداتی در مجموع حدود 224 میلیون دلار ارزبری داشتند. بنابراین با توجه به تخصیص حدود 390 میلیون دلار تا حوالی نیمه اول سال جاری شاهد رشد نزدیک به 165 میلیون دلاری هستیم.

افزایش تیراژ واردات و همچنین روند رو به رشد تخصیص ارز به واردات خودرو برای بازار خودرو خبر خوبی محسوب می شود و م توان گفت بازار خودرو بابت واردات 20 هزار دستگاه خودرو تا حدی سوپرایز شد.

پیش از این اخباری درباره توقف واردات خودرو و محدودیت در ثبت سفارش خودرو و واگذاری ارز از سوی سیاست گذار پولی و بانکی به گوش می رسید که از سوی رییس سازمان تکذیب شد.

انتشار آمار 20 هزار دستگاهی تا پایان 24 شهریور 1403 به نوعی تایید صحبت های مهدی ضیغمی است.

تداوم روند واردات خودرو می تواند علاوه بر کاهش قیمت خودروهای وارداتی روی کلان بازار یعنی بازار خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای پُرتقاضا تاثیر گذاشته و نمودار قیمت را نزولی کند.