اتفاقات تازه جهان کریپتو؛ از درخشش بیت‌کوین تا شکستن شاخ تون‌کوین

بازار ارز دیجیتال مملو از افسانه‌های شورانگیز درباره سودآوری یک‌شبه و پولدار‌شدن‌های غیرمنتظره است، اما بخش تراژدی ماجرا را هم نباید دست‌کم گرفت.

 قیمت بیت‌کوین در اوایل پیدایش به زحمت تا یک دلار می‌رسید. می‌گویند اولین کاربری که در دنیای واقعی به معامله بیت‌کوین تن داد، بابت خرید دو عدد پیتزای ۴۱ دلاری، حدود ۱۰ هزار بیت‌کوین پرداخت کرد. قیمت بیت‌کوین الان به حدود ۵۹ هزار دلار افزایش پیدا کرده و اگر لازلو هانیچ آن روز جلوی وسوسه خرید پیتزا می‌ایستاد، الان سرمایه‌اش حداقل ۵۹۰ میلیون دلار ارزش داشت. بخشی از حال خوب این روز‌های بیت‌کوین به یک سال اخیر برمی‌گردد؛ دقیقا از وقتی که توانست قدم به کانال ۲۶ هزار دلار بگذارد و طی حرکت مداوم و پیوسته ابتدا قله ۷۳ هزار دلار را فتح و سپس اجازه ندهد از محدوده ۵۳ تا ۵۹ دلار اخراجش کنند. نباید انتظار داشت وضعیت برای سایر بازیگران دنیای ارز دیجیتال به همین خوبی پیش برود.

بیت‌کوین؛ داستان یک سال رویایی

قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین روز شنبه ۱۰ شهریور، به محدوده ۵۹ هزار و ۲۰۰ دلار نزدیک شد. قیمت بیت‌کوین نسبت به روز جمعه تقریبا ۲۵۰ دلار افزایش پیدا کرده است و در قیاس با یک سال قبل حداقل ۱۲۸ درصد رشد را تجربه می‌کند.

بیت‌کوین سال پیش همین موقع‌ها، نزدیک ۲۶ هزار دلار می‌ارزید و با توجه به اینکه دلار آن زمان ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش داشت، قیمت هر بیت‌کوین به یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان می‌رسید. رکورد قیمت بیت‌کوین، روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، با رسیدن به قله ۷۳ هزار و ۱۰۴ دلار شکست.

قیمت دلار در روز رکوردشکنی بیت‌کوین ۵۹ هزار و ۴۳۸ تومان بود. به این ترتیب ارزش ریالی بیت‌کوین در آن روز خاص به چهار میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان رسید. قیمت دلار و قیمت بیت‌کوین، هر دو پس از گذشت شش ماه بعد، هنوز در اوج به سر می‌برند هرچند در بازه‌های کوتاه‌مدت مثل هفت روز و یک ماه کمی باعث رنجش خاطر سرمایه‌گذاران شده‌اند.

قیمت بیت‌کوین روز شنبه ۱۰ شهریور، پنج هزار و ۲۲۶ دلار نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرده و در مقایسه با یک ماه پیش پنج هزار و ۵۰۷ دلار ارزان شده است. کسانی که در این مدت قدم جلو گذاشته‌اند و برای خرید بیت‌کوین اقدام کرده‌اند تقریبا معادل هشت درصد ضرر را تجربه می‌کنند.

بیت‌کوین در بازه شش‌ماهه نیز با افت دو هزار و ۹۰۰ دلاری، سرمایه‌گذاران را با ضرر پنج درصدی آزرده‌خاطر خواهد کرد، اما اوضاع برای سرمایه‌گذاران محافظه‌کار، آن‌هایی که در دنیای ارز دیجیتال و جهان کریپتو با برچسب هودل کردن، مورد ملامت قرار می‌گیرند، حتما حال خوشی دارند، چون از قیمت بیت‌کوین از پارسال تا الان رشد قابل توجهی را تجربه کرده و باعث شده حدود ۱۳۰ درصد سود کسب کنند.

خرید بیت‌کوین با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی در اوایل شهریور سال قبل، کار پرریسکی بوده، اما اگر دست به این کار زده بودید، الان ۱۱۵ میلیون تومان پول داشتید که ۶۵ میلیون تومانش سود خالص به حساب می‌آمد.

تون‌کوین، پالیگان و دیگر بازنده‌های لعنتی

خرید بیت‌کوین یا دیگر انواع ارز دیجیتال به قصد سرمایه‌گذاری و کسب درآمد قابل توجه، دل شیر می‌خواهد. در جهان کریپتو متغیر‌ها به طور مداوم تغییر می‌کنند و تغییر قیمت‌ها به شکل لحظه‌ای اتفاق می‌افتد. قیمت Aave روز شنبه ۱۰ شهریور تا قبل از ظهر در محدوده ۱۳۳ دلار قرار داشت با نزدیک هشت درصد رشد طرف ۲۴ ساعت، اندازه یک ماه سپرده‌گذاری بانکی بازدهی داشت.

قیمت Aave در بازه یک‌ماهه ۲۶ درصد رشد کرده و از یک سال خواباندن پول در بانک یا صندوق درآمد ثابت بورسی وضعیتش به مراتب بهتر است. کاردانو و TRON از آن‌ور بام افتاده‌اند و کاری کرده‌اند که ظرف ۲۴ ساعت ارزش پول سرمایه‌گذاران دو تا سه درصد آب برود.

کاردانو در هفت روز، به سرمایه‌گذاران ۱۱ درصد ضرر زده و اگر بازه یک‌ماهه یا سه‌ماهه را به عنوان معیار در نظر بگیریم، به زیان ۱۴ و ۲۳ درصدی می‌رسیم. قیمت کاردانو، ۲۱ هزار تومان است و با توجه به اینکه رتبه ۱۱ رنگ جهانی محبوب‌ترین انواع ارز دیجیتال دنیا را در اختیار دارد، احتمال دارد خیلی‌ها سمتش بروند.

ترون، اوایل شهریور در اوج بود، اما از آن موقع اسیر نمودار نزولی شد و احتمالا حالا کمی نگرانی ایجاد کرده است هرچند در بازه یک ماهه همچنان اندازه سپرده یک‌ساله بانکی سودآوری داشته، در سه ماه ۴۲ درصد به نفع سرمایه‌گذاران کار کرده و از یک سال پیش تا الان ۱۱۰ درصدش به قیمتش افزوده شده است. قیمت ترون، ۹ هزار و ۴۷۰ تومان است و به خاطر حضور در رتبه ۹ رنکینگ جهانی ارز دیجیتال، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

تون‌کوین و پولیگان در یک هفته به خاک سیاه نشسته‌اند. اگر هفت روز پیش قدم جلو گذاشته‌اید و برای خرید هر کدامشان اقدام کرده‌اید، ارزش سرمایه‌تان الان حدود ۲۰ تا ۲۱ درصد آب رفته است. قیمت تون‌کوین در یک ماه ۲۱ درصد کاهش پیدا کرد و در بازه سه‌ماهه با افت ۱۶ درصدی روبروست. پالیگان در یک ماه ۱۶ درصد زیان به سرمایه‌گذاران وارد آورده و اگر بازه سه‌ماهه را در نظر بگیریم با افت ۳۸ درصدی قیمت روبرو می‌شویم.

قیمت پالیگان، کمتر از ۵۰ سنت است و حدودا ۲۵ هزار تومان می‌ارزد. حضور در جایگاه ۲۱ بازار جهانی ارز دیجیتال، شهرتی برای پالیگان رقم زده، اما حتی آن‌هایی که پارسال سمتش رفته‌اند حسابی نقره‌داغ شده‌اند، چون قیمت پالیگان از پارسال تا حالا ۲۶ درصد ریزش کرده است.