پیش بینی بورس امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / بازار ارزنده است؟

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل بورس تهران برای ششمین روز متوالی بورس تهران رشد کرد و تا سطح 2 میلیون و 98 هزار واحد بالا آمد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 11 شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل 22 هزار و 386 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن 5 هزار و 780 واحد بالا آمد. همچنین شاخص کل فرابورس  116 واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش هزار و 60 واحدی داشت. ​

بیشترین افزایش قیمت

روز ‌شنبه در بورس شرکت تاید واتر خاورمیانه (حتاید)، شرکت بیمه دانا (دانا) و شرکت صنایع خاک چینی ایران (کخاک) سبزپوش بودند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب (ثجنوب)، شرکت کشتیرانی دریای خزر (حخزر) و شرکت شیمیایی رنگین (شرنگی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای فولاژ (شرکت فولاد آلیاژی ایران)، دکیمی (شرکت کیمی دارو) و دروز (شرکت داروسازی روزدارو) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 481 نماد صف خرید داشتند و 89 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 123 درصدی نسبت به روز کاری قبل به هزار و 760 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 17 درصدی به رقم 338 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / بازار ارزنده است؟

پیش بینی بورس امروز 

روز شنبه شاخص کل بورس تهران از ابتدای معاملات شروع به رشد کرد و در پایان رشد 1.08 درصدی را ثبت کرد. نمادهای فملی، فولاد، فارس، شستا و شپنا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

به علاوه، روز شنبه شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و تعداد و ارزش صف‌های خرید بیش از فروش‌ها بود. 

بدین ترتیب بازار با مازاد تقاضا مواجه بود و شاخص برای ششمین روز متوالی رشد کرد تا نشان دهد که با یک روند صعودی مهم روبه‌رو هستیم. شاخص به فاصله کمتر از 2 هزار واحد تا محدوده 2 میلیون و 100 هزار واحد رسیده است و امروز می‌تواند به این محدوده پا بگذارد. 

برخی ناظران شکل گیری روند صعودی اخیر را به تغییر دولت و تشکیل کابینه جدید مرتبط می‌دانند، اما همانطور که در روزهای پیشین نیز بارها تأکید کرده‌ایم، نه تنها بازار سرمایه بلکه تمامی بخش‌های اقتصاد ایران به اصلاحات اساسی نیاز دارد. بازار سرمایه بازاری است که به کوچکترین تغییرات مثبت یا منفی واکنش نشان می‌دهد که می‌تواند نقش دماسنج اقتصاد کشور را بازی کند. بازار به افزایش شفافیت نیاز فوری دارد و برای جلب سرمایه باید اعتماد سرمایه گذاران افزایش یابد. با این همه، برخی ناظران معتقدند بازار ارزنده است و ظرفیت رشد بیشتر قیمت‌ها وجود دارد. در مقابل برخی نیز معتقدند بازار با ریسک‌های سیاسی جدی مواجه است و تا زمانی که دولت سیگنالی برای کاهش این ریسک‌ها مخابره نکند سرمایه‌های خارج شده به این بازار برنمی‌گردد.