کارگران حوادث شغلی محیط کار خود را گزارش دهند

 از انجام فرایند احراز هویت، حوادث رخ داده در محیط کار را از طریق ثبت در سامانه گزارش دهند.

بروز حوادث مختلف از جمله حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی یکی از تبعات سوء رشد تکنولوژی در جوامع بشری‌ است و همه ساله تعداد بیشماری از نیروهای کار در واحدهای تولیدی و صنعتی را دچار مشکل می‌کند.

طبق گزارش‌ها بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان و پس از آن در معدن رخ می‌دهد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد.به موجب ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد.

این حوادث ممکن است باعث ایجاد خسارت‌های مالی و گاهی جانی شوند؛ به نحوی که کارگران از نظر جسمی آسیب دیده یا حتی عضو بدن خود را از دست بدهند.حتی این احتمال وجود دارد که کارگران و کارفرمایان مجبور به پرداخت غرامت‌هایی شوند.

بر این اساس در ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی ذکر شده که آسیب دیدگان حوادث ناشی از کار تحت پوشش بیمه درمانی هستند. در صورت اعلام حادثه به سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار، بازرسان کار صحت اتفاق را بررسی و مقصران اصلی حادثه را تعیین می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشترین حوادث ناشی از کار در کشور ما در بخش ساختمان و پس از آن در معدن رخ می‌دهد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد که این امر اهمیت رعایت نکات ایمنی به منظور کاهش آمار حوادث ساختمانی را نشان می‌دهد.

در راستای حمایت از کارگران در محیط کار وزارت کار اخیرا از سامانه ثبت حوادث ناشی از کار ذیل سامانه جامع روابط کار رونمایی کرد که راه‌اندازی آن کمک ویژه‌ای به کارگر و حتی خانواده وی می‌کند تا با احراز هویت حادثه ناشی از کار را در سامانه ثبت کنند و در صورتی که کارگر در محیط کار با حادثه‌ای روبه رو شد و آسیب دید از طریق این سامانه آن را گزارش دهد.

برای این منظور کارگران پس از احراز هویت از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران به سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir وارد می‌شوند و سپس از طریق زیرسامانه بررسی حوادث ناشی از کار به نشانی https://prkar.mcls.gov.ir/mclsstatic/help/visualHelp/jobIncident.htm روند تکمیل اطلاعات و درخواست بررسی حوادث ناشی از کار و ثبت حادثه شغلی را دنبال می‌کنند.

در همین راستا، علی حسین رعیتی فردـ معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح ویژگی های سامانه پرداخته و می‌گوید: در مواردی که کارفرما حادثه ناشی از کار را در کارگاه یا کارخانه اعلام نکرده باشد، در صورتی که حادثه توسط کارگر در سیستم ثبت شود بازرسان کار ما در هر نقطه حادثه را رویت و گزارش می‌کنند و می‌توانند پیگیری‌های آتی را صورت دهند.

به گفته وی این سامانه موجب می‌شود در اجرای قانون مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار نظارت بیشتری اعمال شود و حوادث ناشی از کار ثبت و آمار دقیقی از آن ارائه شود.

ثبت ۷۹۰۰ حادثه ناشی از کار در سال گذشته

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت ۷۹۰۰ حادثه ناشی از کار در سال گذشته خبر داده و گفته است: ممکن است بخشی از این حوادث به ما اعلام نشده یا افراد مراجعه نکرده باشند ولی قطعا کارگرانی آسیب دیده‌اند لذا در راستای حمایت از کارگران در محیط‌های کاری و جلوگیری از وقوع حوادث شغلی و حوادث ناشی از کار این سامانه طراحی و راه‌اندازی شده تا از طریق آن اقدامات موثر برای کاهش حوادث ناشی از کار صورت گیرد و آموزش‌های لازم ارائه شود.

راه‌اندازی سامانه ثبت حوادث کار موجب می‌شود در اجرای قانون مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار نظارت بیشتری اعمال شود و آمار دقیق از حوادث کار به دست آید.رعیتی فرد همچنین گفت: با استفاده از اطلاعات سامانه ثبت حوادث ناشی از کار می‌توان در اسرع وقت درخواست متقاضیانی که حادثه را در سامانه ثبت‌ می‌کنند رسیدگی کرد و بر اساس اطلاعات ثبت شده قدامات لازم برای پیگیری‌های بعد را انجام داد.

بی‌تردید آموزش کارگران در محیط‌های کاری اعم از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها برای استفاده صحیح از تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه‌ها امری ضروری است و برای آنکه آسیب های ناشی از حادثه در محیط کار کمتر شود، رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشتی، افزایش سطح مهارت نیروهای کار، تامین ابزار و امکانات مورد نیاز برای حفظ سلامت کارکنان اعم از عینک، دستکش، کلاه ایمن و ماسک در حین کار و رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های روزمره کارگران باید مدنظر قرار بگیرد.

بر اساس آمارها حوادث کار در سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴ درصد فوتی‌های کل حوادث ناشی از کار کمتر شده است.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که کارفرمایان باید با اصلاح ساختار و بازبینی تجهیزات ایمنی و حفاظت فنی، محیط ایمن‌تری را برای کارگران فراهم کنند تا جان کارگران در خطر نباشد. با توجه به پیوستن ایران به مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ وزارت کار در تلاش است تا تمام فعالیت‌های اقتصادی تحت پوشش حوزه ایمنی و بهداشت قرار گیرد و در شورای عالی حفاظت فنی و کمیته‌های مذکور در واحدهای تولیدی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با شرایط تغییرات اقلیمی تطبیق یابد تا از آسیب رسیدن به کارگران پیشگیری شود.