پیش‌بینی بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / محدودیت دامنه نوسان تا کی ادامه یابد؟

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که با اعمال محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام، ریزش شاخص‌ها در معاملات دیروز کم شد. دیروز شاخص کل بورس تهران  هزار و 85 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن 833 واحد تنزل کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  3 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 240 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، شرکت تاید واتر خاورمیانه (حتاید) و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا)، شرکت داروسازی کاسپین تامین (کاسپین) و شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام (فرابورسشفام بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای غپینو (شرکت پارس مینو)، دانا (شرکت بیمه دانا) و کدما (شرکت معدنی دماوند) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پگاه فارس (غفارس)، شرکت سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان (والماس) و شرکت فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 112 نماد صف خرید داشتند و 78 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 88 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 369 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 8 درصدی به 186 میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / محدودیت دامنه نوسان تا کی ادامه یابد؟

پیش بینی بورس امروز 

با اعمال محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام، ریزش قیمت‌ها در بازار کنترل شد اما موجب رکود معاملات و صف‌ نشینی سهامداران شد.

شاخص هزار و 85 واحد معادل 5 صدم درصد افت کرد و نمادهای فملی، فولاد و تاپیکو بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 48 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 270 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 2 ماه اخیر از ابتدای تیرماه است. 

اما روز یکشنبه بار دیگر سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 161 میلیارد تومان بود.

دیروز نمادهای سلیم، خساپا، شپنا، خودرو، فزر، غپینو، شگستر، وپاسار، سامان و فولای بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. به نظر می‌رسد تداوم محدودیت دامنه نوسان تنها ریزش بازار را فرسایشی می‌کند و موجب رکود معاملات می‌شود. بازار سرمایه بازاری بلندمدت است که سرمایه گذاری در آن با ریسک همراه است. در عین حال ابزارهای کنترل ریسک در درون بازار وجود دارند. مداخلاتی مانند محدود کردن دامنه نوسان در وضعیت اضطراری و برای کاهش اثر هیجانات کارآمد است اما در میان مدت رکود معاملات را تعمیق می‌کند. اتفاقی که پیش از این تجربه شده و انتظار می‌رود این بار سازمان بورس دوره محدودیت نوسان را کوتاه کند.