کمر ایران‌خودرو با تولید این محصول شکست!

 پژو پارس در سال ۱۴۰۲ زیانی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی را به ایران خودرو تحمیل کرد.

مدیرعامل این خودروساز گفت حدود 12 هزار میلیارد تومان زیان ناشی از یک محصول زیان‌ده در سال گذشته در ثورت های مالی این خودروساز ثبت شده است.

علیمردان عظیمی به طور مستقیم از پژو پارس نام نبرد اما رمزگشایی از صحبت های این مدیر خودروساز نشان می دهد مقصودش از محصول زیان ده پژو پارس بوده است.

مدیرعامل ایران خودرو در بخشی از صحبت های خود گفت این‌که بدنه محصول در شرکت ایران خودرو تولید و رنگ شود و برای مونتاژ قطعات به سایتی در 600 کیلومتری این مجموعه ارسال شود تا تبدیل به خودرو شود، اقتصادی نیست.

بررسی سبد محصولاتی ایران خودرو نشان می دهد پژو پارس محصولی است که آبی های جاده مخصوص بخش عمده ای از تولید آن را به شکلی که عظیمی تشریح کرد در سایت های خود در سایر شهرهای ایران به غیر تهران، نهایی می کنند. همین شیوه تولید سبب می شود تا تولید و عرضه پژو پارس برای ایران خودرویی ها زیان به همراه داشته باشد.

مدیرعامل ایران خودرو در خلال صحبت های خود اشاره می کند که تولید پژو پارس طی حدود ۶ سال گذشته به تنهایی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان به این شرکت تحمیل کرده است.

بنابراین می توان گفت پژو پارس به تنهایی کمر آبی های جاده مخصوص را شکسته است.

اما بررسی قیمت های بازاری انواع پژو پارس نشان می دهد در حالی که آبی های جاده مخصوص در تولید این خودرو زیان سنگینی را به خود دیده اند شاهد هستیم که خریداران این خودرو از کارخانه توانسته اند از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار سود خوبی نصیب خود کنند.

به طور مثال در حالی که پژو پارس با موتور XU7P با قیمتی حدود ۴۴۷ میلیون تومان در کارخانه برای مشتریان فاکتور می شود، قیمت بازاری این مدل پژو پارس حول و حوش ۶۷۰ میلیون تومان است. بنابراین مشاهده می شود فاصله بیش از ۲۲۰ میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار آن وجود دارد.

به عبارت دیگر خریداران پژو پارس سال از کارخانه و فروش آن در بازار سودی حدود ۵۰ درصوپدی را کسب می کنند.

بنابراین متقاضیان پژو پارس را می توان در لیست خوشبخت ترین خریداران خودرو از کارخانه جای داد.

باید منتظر ماند و دید با خروج پژو پارس از خط تولید ایران خودرو، وضعیت زیان دهی این خودروساز در ماههای آینده چه سمت و سویی را به خود می بیند