پیش بینی بورس فردا 16 تیر 1403

پیش بینی بورس فردا 16 تیر 1403 به نظر می رسد تحت تاثیر نتایج انتخابات باشد.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه روند صعودی به خود گرفت و با افزایش ۱۰ هزار و ۳۶۰ واحدی معادل ۰.۵ درصدی به محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن رشد هزار و ۹۰۷ واحدی تجربه کرد تا به تراز ۶۷۵ هزار و ۴۷ واحدی برسد. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز به رقم دو هزار و ۸۵ میلیارد تومان رسید و در مقابل ۲۶۴ میلیارد تومان نقدینگی از چرخه معاملات خارج شد. 

در جریان معاملات هفته جاری بورس تهران، شاخص کل بورس با افزایش ۰.۷۴درصدی همراه شد و در سطح ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هموزن نیز در هفته جاری صعود ۰.۲۶درصدی داشت. برخلاف روند صعودی دو شاخص مذکور، در معاملات این هفته، شاخص کل فرابورس با افت ۰.۶۶درصدی همراه شد. در هفته جاری، در چهار روز از پنج روز معاملاتی، بازار با رشد شاخص کل همراه شد و فقط در معاملات روز یکشنبه، افزایش عرضه سبب شد تا شاخص کل بورس با افت همراه شود.

پیش بینی بورس فردا شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

همچنین در جریان معاملات این هفته، دامنه نوسان با افزایش همراه شد که برخی مدعی بودند یکی از عواملی که قیمت سهام را در یک ماه اخیر در تنگنا قرار داده بود، همین محدودشدن دامنه نوسان بود. طبیعتا در حالت عادی افزایش دامنه‌نوسان باید موجبات رهایی بازار را از بند محدودیت فراهم می‌کرد و ارزش معاملات بازار را با رشد قابل‌توجهی همراه می‌کرد. در یک ماه اخیر، کاهش دامنه‌نوسان سبب ‌شده بود تا ارزش معاملات بازار با کاهش معناداری مواجه شود و این موضوع، نقدشوندگی بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داده بود. از سوی دیگر، وقتی سازمان بورس بعد از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور تصمیم گرفت دامنه‌ نوسان را با کاهش همراه کند، این پیام به بازار مخابره شد که بازار تقریبا در شرایط بحرانی و اضطراری قرار دارد و این موضوع منجر به سرخ‌پوشی سهام و کاهش ارتفاع نماگرها شد؛ اما تداوم دامنه ‌نوسان محدود در دورانی که بازار شاهد فعالیت‌های انتخاباتی بود، این تفکر را نزد اهالی بازار سهام جا انداخت که از نظر سیاستگذار بازار همچنان در شرایط خطیری قرار دارد.

این اقدام مانع از روانه‌شدن جریان نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای شد و نهایتا افت قیمت‌ها و رکود معاملاتی، ارمغان این یک ماه در بازار سهام بود. به هر روی با اینکه پیش‌بینی می‌شد با افزایش دامنه نوسان، ارزش معاملات خرد بازار با تغییر معناداری همراه شود، این مهم میسر نشد و بلاتکلیفی ناشی از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری مانع از این امر شد و در این هفته میانگین ارزش معاملات در کانال ۲هزار و ۲۰۰میلیارد تومان قرار گرفت. به نظر می‌رسد که بعد از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بورس از بند ابهامات خارج خواهد شد و روند مشخص‌تری به خود خواهد گرفت. حاضران در بورس در یک سال اخیر، بازنده محض بوده‌اند و قافیه را به فعالان دیگر بازارها واگذار کرده‌اند.

پیش بینی دقیق بورس ۱۶ تیر ۱۴۰۳

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و پیروزی هر یک از کاندیدا می تواند در نوع خاص بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.»

وی ادامه داد: «شنبه هفته گذشته با افزایش آرای اقای پزشکیان بازار سرمایه یک واکنش مثبت نشان دهد؛ اما با به دور دوم کشیدن انتخابات بازار تغییر مسیر داد و با اعلام نتایج انتخابات بازار سهام مسیر سبز یا سرخ خود را انتخاب می‌کند.»

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به عقیده من اگر دولت جدید اصلاح طلب یعنی اقای پزشکیان روی کار بیایید فرآیند طولانی در جلب رای اعتماد برای وزاری کلیدی خواهیم داشت و به نوعی بازار سرمایه نیز همسو با سایر بخش‌ها دچار چالش می‌شود.»

آقابزرگی با اشاره به شرایط سعید جلیلی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «از سوی دیگر با پیروزی دولت اصولگرا یعنی آقای جلیلی، احتمالا این کشمکش‌ها کمتر باشد و به نوعی ادامه راه دولت قبلی انجام شود.»

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: «معاملات هفته آینده دو سو دارد و باید منتظر ماند و دید کدام کاندیدا ریاست جمهوری پیروز خواهد بود و تالار شیشه‌ای بر اساس آن مسیر خود را انتخاب کند.»