شوک شبانه به قیمت سکه/ عقب‌نشینی سکه از مرز مهم

 بازار سکه در اولین روز هفته جاری تقریباً خالی از خریدار بود و دو جناح کاهشی و افزایشی بر سر قیمت سکه امامی به توافق رسیدند.

 آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد این فلز گران‌بهای داخلی روز شنبه در محدوده ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان استراحت کرد و تغییر چندانی را ثبت نکرد.

 فعالان بازار در رمزگشایی از علت ثبات قیمت سکه امامی و کاهش حجم معاملات به چند عامل مهم تأکید داشتند. از منظر آنها نخستین دلیل به قفل‌شدن  معاملات نرخ دلار و درهم در یک محدوده خاص بر می‌گردد. نرخ ارز معمولاً به‌عنوان یک محرک اثرگذار بر روی رفتار سکه بازان عمل کرده و هر زمان بازار ارز رنج شود سکه‌بازان هم نظاره‌گر بازار می‌شوند.

 از سوی دیگر دومین متغیر اثرگذار در بازار سکه، طلای جهانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر اونس طلا در تله ۲۳۰۰ دلار گیرکرده و نوسان قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت نکرده است.

 فارغ از این اتفاق برخی از تحلیلگران اقتصادی به دلیل سومی هم اشاره داشتند و آن هم قیمت تتر است. این دسته مدعی بودند که بازارساز علاوه بر کنترل دلار و درهم، سعی دارد تتر را به کنترل خود در آورد و از این طریق مانع صعود قیمت دلار و سکه شود.

 بااین‌حال برخی‌ها علاوه بر مولفه‌های اقتصادی، گوشه چشمی به اخبار سیاسی داشتند و معتقد بودند که خبرهای که بازار مخابره می‌شود باعث شده خریداران فعلاً دست از خرید معنادار بکشند و از تاکتیک صبر استفاده کنند.

 به عقیده آنها نشست شورای حکام و سیگنال‌های منفی در این حوزه مهم‌ترین خبری است که شامه بازار را تیز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که یکی از دلایل احتیاط خریداران ناشی از این عامل است.

 در مجموع می‌توان گفت این روزها در بازار سه حالت وجود دارد. (فروش، خرید و تماشا) و دو گروه کاهش و افزایشی به دنبال گرفتن نوسانات کوچک هستند.

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سکه در سراشیبی نزولی

 در این میان معامله‌گران حرفه‌ای توصیه می‌کنند که تا روشن‌شدن هوای وین و نشست شورای حکام نظاره‌گر بازار باشید؛ اما گروهی که در بازار از قبل خرید داشته‌اند تلاش دارند مرزهای قیمتی را حفظ کنند تا وارد زیان شدید نشوند.

بر اساس آنچه که برخی از معامله‌گران در معاملات پشت خطی شنبه‌شب ادعا کرده‌اند قیمت تتر دیشب ریزشی شد و همین اتفاق موجب شد در بازار شبانه زیر پای فلز گران‌بهای داخلی خالی شود. به‌این‌ترتیب شب گذشته سکه تن به کاهش قیمت داد و از مرز حساس ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به بر روی نیمه کانال مذکور آرام گرفت.

 در شرایط کنونی فنی‌های بازار روند حرکتی سکه در دومین روز هفته را از دو مسیر پیش‌بینی کردند. آنها می‌گفتند اگر در روز جاری تتر فرمان بازار سکه را به دست گیرد احتمال کاهش سکه تا محدوده ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و چه‌بسا پله‌های پایین‌تر وجود دارد.

 بااین‌حال برخی دیگر با اشاره به خبرهای سیاسی می‌گفتند اگر دلار و درهم ساز صعود را کوک کنند عقب‌نشینی سکه تقریباً دشوار است.