با افزایش سود بازرگانی: موج افزایش قیمت موبایل در راه است!

گمرک ایران به تازگی در بخشنامه‌ای واردات انواع گوشی آیفون به کشور را ممنوع اعلام کرد. در نامه گمرک آمده «واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری Apple ممنوع اعلام شده و در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذی‌صلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است». انتشار این خبر واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته به‌طوری که سازمان توسعه و تجارت ضمن رد ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون اعلام کرد که ممنوعیت واردات تنها مربوط به مدل‌های آیفون 14 به بعد است و ممنوعیت جدیدی در رابطه با ورود آیفون به کشور وضع نشده است. آنچه میان سازمان توسعه و تجارت و نامه گمرک مشترک است تنها به سود بازرگانی واردات این مدل گوشی هوشمند باز می‌گردد، براساس تصویب‌نامه هیات وزیران سود بازرگانی ۹۶ درصد برای همه مدل‌های آیفون در نظر گرفته شده است. اخبار ضد و نقیضی که در خصوص ممنوعیت واردات آیفون اعلام شده سردرگمی متقاضیان این مدل گوشی هوشمند را به همراه داشته است و فعالان بازار تلفن همراه معتقدند اخبار اینچنینی تنها افزایش قیمت این مدل گوشی‌ها را به همراه دارد.

از حدود دو سال پیش رجیستری تلفن‌‌های همراه آیفون ۱۴ و مدل‌های بالاتر از آن دیگر در کشور انجام نگرفت و بعد از مصوبه جدید هیات دولت در خصوص اصلاح سود بازرگانی برخی اقلام وارداتی، ابهاماتی در خصوص لغو مجوز واردات تمام محصولات برند اپل مطرح شد. گزارش‌ها در این خصوص اما ضد و نقیض هستند.

از یک هفته قبل به این طرف ماجرای اعمال تعرفه ۹۶ درصدی برای واردات مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵ اپل، بازار موبایل را تحت‌تاثیر قرار داده است. آیفون ۱۳ که اوایل خرداد امسال با کمتر از ۳۸ میلیون قابل خریداری بود، بدون توجه به نرخ دلار حالا در مرز ۴۵ میلیون فروخته می‌شود.

قیمت این گوشی نجومی شد!

 به عبارتی قیمت آیفون ۱۳ معمولی در عرض فقط یک هفته حدود شش میلیون تومان بالا رفت و فروشنده‌های موبایل برای آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ با پارت‌نامبر CH رقمی نزدیک ۴۴ میلیون تومان درخواست می‌کردند. آیفون ۱۳ معمولی نسخه ۲۵۶ گیگ هفته قبل با کمتر از ۵۲ میلیون تومان قابل خریداری بود، اما الان قیمت آیفون ۱۳ معمولی نسخه ۲۵۶ گیگ به مرز ۵۶ میلیون تومان می‌رسد.

افزایش قیمت آیفون گریبانگیر مدل‌های میانرده و اقتصادی بازار شده و گوشی‌های ارزان قیمت سامسونگ و شیائومی در هفته گذشته با گوشی‌های گران قیمت آیفون هم‌مسیر شدند. به‌طور مثال و بنا به نوشته وبسایت «فرارو» گوشی گلکسی A۱۵ به عنوان میان‌رده اقتصادی سامسونگ در هفته‌های گذشته ارقام کمتر از شش میلیون را تجربه می‌کرد، اما الان کف قیمت گلکسی A۱۵ سامسونگ به شش میلیون و ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. گلکسی A۰۵S که جزو ارزان‌ترین گوشی‌های امسال سامسونگ است، فعلا حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما فروشنده‌های موبایل تا همین یک هفته قبل با کمتر از پنج میلیون حاضر به فروش گلکسی A۰۵S بودند. گلکسی S۲۳ FE یک نسخه اقتصادی از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است که با افزایش قیمت تقریبا سه میلیون تومانی در روز‌های گذشته، حول و حوش ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G در جمع گوشی‌های شیائومی شرایطی مثل A۱۵ سامسونگ را به چشم می‌بیند و به محبوب‌ترین گوشی این روز‌های برند چینی در ایران تبدیل شده. قیمت ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G در همین بازه زمانی یک هفته‌ای از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. پوکو X۶ پرو نسخه ۵۱۲ گیگابایت یک هفته قبل قریب ۱۷ میلیون تومان ارزش داشت، اما فروشنده‌های موبایل الان با کمتر از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حاضر به فروش پوکو X۶ پرو نیستند. یا مثلا گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت که در عرض یک هفته در یکسری از فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومان را به ثبت رسانده است.