اهمیت استفاده از سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

پروژه سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی با هدف جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه اندازی شده است. تمامی مشمولین سامانه مودیان میبایست در راس زمان مشخص برای اتصال سیستم مالی خود به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی اقدام کرده و صورتحساب های فروش خود را به صورت  الکترونیکی در این سامانه بارگزاری کنند.

هدف سازمان اداره امور مالیاتی از ایجاد سامانه مودیان، جلوگیری از فرار و فساد مالیاتی است. همچنین به کمک سامانه مودیان شفافیت تعاملات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی برای سازمان اداره امور مالیاتی بیشتر شده و در آینده نه چندان دور، رسیدگی حضوری از بین خواهد رفت مگر در شرایط استثنایی و همه تصمیمگیری های ممیزان با بررسی کارپوشه مودیان در سامانه مودیان و تطابق آن ها با اظهارنامه های مالیاتی صورت میگیرد.

اهمیت استفاده از سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان

طبق ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان؛ تمامی مشاغل صنفی و غیر صنفی یا به عبارت دیگر کلیه مشاغل آزاد و شرکت ها میبایست کسب و کار خود را در سامانه مودیان ثبت کنند. برای اطلاع بیشتر، مشاغل به کسب و کارهایی گفته میشود که آزاد هستند و صاحبان آن کسب و کارها با نام خودشان کار میکنند، مثلا صاحب یک سوپرمارکت، در اداره مالیات، جزو اشخاص حقیقی محسوب میشود.

 در حالی که شرکت ها، برای اداره مالیات جزو اشخاص حقوقی محسوب میشوند زیرا صاحبان شرکت ها با ثبت رسمی شرکت اقدام به ایجاد شخصیت تجاری مستقل میکنند. تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث مالیات به صورت اساسی با یکدیگر متفاوت است.

قانون سامانه مودیان به علت نوظهور بودن، فعلا برای تمامی کسب و کار ها به صورت همزمان اجرا نمیشود و فراخوان سامانه مودیان وابسته به نوع کسب و کار است. تا به امروز فراخوان سامانه مودیان برای تمامی اشخاص حقوقی، شرکت های عضو بورس و فرابورس، شرکت های دولتی ارسال شده است ولی تا پایان سال 1402 کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون سامانه مودیان مالیاتی خواهند شد.

مودیان مالیاتی که فروش  کمتر از 18 میلیارد داشته باشند، فعالیت در سامانه مودیان برایشان اجباری نیست. ولیکن، بهتر است حتی اگر فروشتان کمتر از 18 میلیارد است در سامانه مودیان فعالیت کنید زیرا ممکن است در برخی از بازه های زمانی فروش شما افزایش یافته و بیش از 18 میلیارد شود و در این صورت شما جریمه خواهید شد.

همچنین، ممکن است یک کسب و کاری که کمتر از 18 میلیارد فروش سالانه دارد، خریدار یک شرکت با درآمد بیش از 18 میلیارد باشد؛ در چنین شرایطی کسب و کار کوچک نقش خریدار را دارد و طبق قوانین سامانه مودیان مالیاتی باید صورت مالی خود را به عنوان خریدار ثبت کند و اگر در سامانه مودیان فعالیت نکند، ممکن است فروشنده برای پیشگیری از مشکلات مالیاتی دیگر به او جنس نفروشد.

جرائم عدم اجرای تکالیف قانون جدید سامانه مودیان

تکالیف مالیاتی برای اداره مالیات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کوتاهی در اجرای تکالیف مالیاتی جرایم سنگینی را به همراه خواهد داشت. مودیان مالیاتی مشمول قانون سامانه مودیان، در صورت عدم اجرای موارد زیر محکوم به پرداخت جرایم مالیاتی میشوند. موارد زیر برای مشمولین مودیان مالیاتی تخلف محسوب میشود:

  1. عدم اتصال کسب و کار خود به سامانه مودیان مالیاتی
  2. عدم استفاده از پایانه فروشگاهی
  3. عدم استفاده از حافظه مالیاتی
  4. استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود و دادن دسترسی حافظه مالیاتی خود به دیگران

در صورتی که مودیان مالیاتی تخلفات مذکور را انجام دهند؛ علاوه بر آن که باید 10% مبلغ فروش جریمه پرداخت شود؛ بلکه مودی تمامی معافیت ها و تشویقات مالیاتی را از دست خواهد داد. سامانه مودیان دارای قوانین پیچیده است و در آینده نیز پیچیدگی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

 شرکت های حسابداری و موسسات مالیاتی به کسب و کارها کمک میکنند تا تمامی تکالیف مالیاتی مربوط به سامانه مودیان را به درستی انجام داده و مشمول پرداخت جرایم مالیاتی نشوند. البته لازم به ذکر است که طبق ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان مالیات تا پایان سال 1403 ، تا 100% جریمه های قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان با رعایت ماده 191 قانون مالیات های مورد بخشودگی قرار میدهد.

شرکت حسابداری اَزتا یکی از شرکت های حسابداری است که کلیه امور مربوط به سامانه مودیان مالیاتی، از اتصال آن به سیستم مالیاتی تا ثبت اسناد مالی روزانه در سامانه مودیان را انجام میدهد. همچنین، مشاوره مالیاتی از جمله خدماتی است که این شرکت به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه میدهد. امروزه، که قوانین مالیاتی رو به روز در حال پیچیده تر شدن است، خدمات مشاوره مالیاتی راه نجات کسب و کارها برای عدم پرداخت مالیات اضافه تر است.

جرایم عدم اجرای تکالیف سامانه مودیان

مزایا استفاده از شبکه پایانه های فروشگاهی چیست؟

استفاده از سامانه یکپارچه مودیان مالیاتی مزایای بسیار زیادی برای سیستم مالی و اقتصادی کسب و کار ها دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

افزایش سرعت انجام امور مالیاتی توسط ممیزان:

یکی از مهمترین مزایای بهرهمندی از سامانه مودیان این است که دیگر ساعت های طولانی از مودیان و ممیزان مالیاتی بابت انجام رسیدگی به امور مالیاتی مودیان صرف نمیشود. سامانه مودیان باعث میشود که ممیزان مالیاتی با سرعت بسیار بیشتری به امور رسیدگی کنند زیرا زمان بیهوده بابت پیدا کردن اسناد و مدارک مالی صرف نمیشود.

افزایش دقت در انجام امور مالی:

سامانه مودیان امکان خطا ممیزان مالیاتی در رسیدگی به امور مالیاتی را به حداقل میرساند و چالش های مالیاتی که ناشی از خطاهای ممیزان و مودیان مالیاتی است کاهش پیدا میکند.

برقراری سیستم مالیاتی عادلانه:

فرار مالیاتی یکی از انواع جرایم مالیاتی است که به شدت در اقتصاد یک کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت. سامانه مودیان مالیاتی، مانعی سفت و سخت برای  انواع تقلب ها و فرارهای مالیاتی است.

ارتقا سطح رفاه جامعه:

فرارهای مالیاتی، سالانه خسارت های چشم گیری به سیستم اقتصادی کشور وارد میکند. سامانه مودیان به کاهش خسارات اقتصادی ناشی از تخلفات مالی کمک میکند؛ از این رو، رفاه اقتصادی جامعه به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

مزایای استفاده از پایانه های فروشگاهی

وضعت صورت حساب هایی که در سامانه مودیان صادر نشده اند چه میشود؟

طبق ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، اداره مالیات تمامی صورت حساب های مالی که مودیان به هر دلیلی در سامانه مودیان تا پایان سال 1403 صادر میشوند، قابل قبول خواهند بود. البته این به آن معنا نیست که مودیان به صورت کلی در سامانه مودیان فعالیت نکنند و همچنان صورت حساب های مالی شان توسط اداره مالیات پذیرفته شود.

بلکه این قانون صرفا در جهت حمایت مودیانی است که به دلایل مختلف از ارسال برخی از صورت های مالی در سامانه باز مانده اند.

در چنین شرایطی، ممیزان مالیاتی با استفاده از دیگر صورت حساب های مالی موجود در کارپوشه مودیان، برای صورت حساب های ارسال نشده شما یک برآورد هزینه میکنند که برخی از منابع مالی، به این برآورد هزینه اظهارنامه میگویند؛ در حالی که ممیزان اظهارنامه تهیه نمیکنند، صرفا یک گزارش از صورت حساب های ثبت نشده مودی در سامانه مودیان برای او تهیه میکنند ودر اختیار مودی میگذارند تا در راس زمان مشخص، صورت حساب های مالی را ثبت کند و به سازمان امور مالیاتی مسترد کند.

نتیجه گیری

سامانه مودیان یکی از کارآمدترین سامانه های دولت در جهت یکپارچه سازی امور مالیاتی کلیه مودیان مالیاتی کشور است. سامانه مودیان مالیاتی باعث کاهش تخلفات مالیاتی کشور و رسیدگی راحت تر به مشکلات مالیاتی شده و چه بسا با پیروی از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، چالش های مالیاتی و جرایم مالیاتی که مودیان از آن بیزار هستند به شدت کاهش پیدا میکند.

برای اجرای صحیح قوانین مالیاتی مخصوصا در قوانین سامانه مودیان که جزو قوانین نوظهور سامانه مودیان است، حتما از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کنید تا به علت نا آگاهی از قوانیم محکوم به پرداخت جریمه نشوید.