تفاوت ورق برش خورده و فابریک چیست؟ مقایسه کامل

انواع ورق‌های فولادی یکی از متریال‌هایی است که در صنایع مختلف مثل صنعت ساختمان، خودروسازی، کشتی‌سازی، تولید بدنه لوازم برقی و سایر صنایع کاربردهای ویژه ای دارد.

با توجه به کاربردهای متفاوتی که انواع ورق‌های فولادی دارند، ابعاد مختلفی از انواع ورق‌های فولادی مورد نیاز است و بر اساس همین نیازها، انواع ورق‌های فابریک و برش خورده در کارخانه‌ ها تولید و به بازار عرضه می‌شود.

ما در این محتوا در مورد ورق‌های برش خورده و فابریک با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد و مهم‌ترین تفاوت‌های ور‌ق‌های برش خورده و فابریک را معرفی می‌کنیم.

1

ورق فابریک چیست؟

شیت یا ورق فابریک آن دسته از ورق‌های فولادی هستند که در کارخانه در ابعاد استاندارد و مشخص تولید و بسته بندی می‌شوند و به بازار عرضه می‌شوند.

این نوع ورق‌های فولادی با توجه به این که در کارخانه با ابعاد مشخصی که در صنایع مختلف مورد نیاز است تولید می‌شوند، دیگر نیازی به برشکاری ندارند که همین موضوع یک مزیت مهم برای این نوع ورق‌ها محسوب می‌شود.

ورق برش خورده چیست؟

در بسیاری از مواقع ابعادی که برای ورق‌های فولادی مورد نیاز است مشخص نیست و باید آن ورق با توجه به نیازی که وجود دارد برش داده شود.

برای این مواقع ورق‌ها به صورت رولی با عرض مشخص ولی طول زیاد تولید می‌شوند تا با توجه به ابعاد مورد نیاز برش داده شوند که به این نوع ورق‌ها، ورق برش خورده می‌گویند.

ورق‌های برش خورده به وسیله دستگاه‌های برشکاری مثل دستگاه اسلیتر برش داده می‌شوند که برای جلوگیری از خم شدگی هنگام برش ورق با این دستگاه‌ها، داشتن مهارت و انتخاب دستگاه متناسب با ضخامت ورق ضروری است.

2

تفاوت ورق فابریک و برش خورده چیست؟

با توجه به نیازهای متفاوتی که برای ابعاد ورق‌های فولادی وجود دارد انواع ورق‌های فابریک و برش خورده در کارخانه ها تولید می‌شوند که این دو نوع ورق تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های ورق‌های فولادی فابریک و برش خورده می‌‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

ابعاد ورق‌ها

ورق‌های فابریک در ابعاد استاندارد و مشخص در کارخانه های فولاد تولید و به بازار عرضه می‌شوند و به همین دلیل دیگر نیازی به برش آن‌ها وجود ندارد در حالی که ورق‌های برش خورده به صورت رولی تولید می‌شود و با توجه به نیازی که وجود دارد باید آن را برش داد که این موضوع مهم‌ترین تفاوت ورق‌های فابریک و رولی است.

قیمت ورق‌ها

ورق‌های فابریک در ابعاد مشخص در کارخانه ها تولید و بسته بندی می‌شوند به همین دلیل از لحاظ قیمتی گرانتر از ورق‌های برش خورده هستند به عنوان مثال قیمت ورق سیاه فابریک بیشتر از ورق سیاه برش خورده خواهد بود.

سطح صاف و صیقلی ورق‌های فابریک

ورق‌های فابریک در کارخانه با دستگاه‌های پیشرفته برش داده شده می‌شوند و به همین دلیل سطح آن‌ها صیقلی، صاف و بدون خوردگی و خم شدگی است.

  ورق‌های برش خورده در کارخانه به صورت رولی تولید می‌شود و در خارج از کارخانه برش داده می‌شوند که در بسیاری از مواقع افراد مهارت لازم برای برش را ندارند یا دستگاه‌هایی که برای برش استفاده می‌شوند خیلی استاندارد نیستند و همین موضوع باعث ایجاد خوردگی، خم شدگی یا برش نامناسب ورق می‌شود.

سخن آخر

انواع ورق‌های فولادی یکی از متریال‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که با توجه به نیازهای متفاوتی که برای آن‌ها وجود دارد در ابعاد مختلف و به صورت ورق فابریک یا برش خورده تولید می‌شوند.

ما در این محتوا در مورد ورق‌های فولادی فابریک و برش خورده با شما عزیزان صحبت کردیم و مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع ورق فولادی را بیان کردیم.

اگر به دنبال خرید انواع ورق برش خورده یا فابریک هستید می‌توانید به سایت پیوان مراجعه کنید و قیمت ورق گالوانیزه کیلویی ، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و انواع دیگر ورق‌های فولادی را مشاهده کنید و محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین با کیفیت بالا و قیمت مناسب سفارش دهید.