مقایسه و بررسی انواع جرثقیل سقفی دوپل رونشین و دو پل ساده

 یکی از زمینه‌های پیشرفت تکنولوژی تولید ابزارهای جدیدی است که انجام کارها را ساده‌تر می‌کنند و یکی از آن‌ها جرثقیل سقفی است. این ابزار نوعی ماشین آلات صنعتی است و به جرات می‌توان گفت که یکی از محبوب‌ترین ماشین آلات در حوزه صنایع سنگین محسوب می‌شود.

پیشرفت تکنولوژی امروزه همه ابعاد را در بر گرفته است. یکی از زمینه‌های پیشرفت تکنولوژی تولید ابزارهای جدیدی است که انجام کارها را ساده‌تر می‌کنند و یکی از آن‌ها جرثقیل سقفی است. این ابزار نوعی ماشین آلات صنعتی است و به جرات می‌توان گفت که یکی از محبوب‌ترین ماشین آلات در حوزه صنایع سنگین محسوب می‌شود. این ماشین برای جابه‌جایی بار و محصولات سنگین در کارخانه‌ها، انبارها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای انواع مختلف رونشین و معمولی یا ساده است که در ادامه هر دو را معرفی خواهیم کرد.

1

جرثقیل سقفی دو پل چیست؟

جرثقیل سقفی دو پل ، نوعی از جرثقیل‌ است که حرکت آن روی یک جفت یا دو عدد پل انجام می‌شود. این جرثقیل ظرفیت بالایی دارد و تا 20 تن بار را به راحتی جابه‌جا می‌کند. از ویژگی‌های این نوع جرثقیل می‌توان به قابلیت نصب کابین برای کنترل دقیق‌تر و قابلیت اتصال و استفاده از بالابرهای مستقل در سازه آن اشاره کرد. این مدل جرثقیل‌ که دارای انواع ساده و رونشین است کاربردهای زیادی در سوله‌ها، کارخانه‌ها، انبارها، فروشگاه‌ها و... دارد.

 نوع رونشین و ساده تفاوت چندانی از نظر شکل ظاهری ندارند و از نظر عملکرد هم شباهت‌های زیادی دارند. جرثقیل‌های سقفی دو پل رونشین دو دستگاه پل هستند که روی آن‌ها ریل گذاری می‌شود تا بالابر یا کالسکه در امتداد آن‌ها و روی ریل‌ها حرکت کنند و جرثقیل‌های سقفی ساده پل‌های ساده‌ای هستند که بدون ریل و با جابه‌جایی مکانیکی بار محصولات را جابه‌جا می‌کنند.

تفاوت‌ جرثقیل‌های سقفی دو پل رونشین و ساده

همان‌طور که گفته شد، نوع سقفی جرثقیل‌های دو پل در مدل‌های رونشین و ساده بیشتر از تفاوت، دارای شباهت‌های فراوانی هستند که تشخیص این دو مدل از یکدیگر را برای افراد مبتدی سخت می‌کنند. تفاوت‌های بارز این دو مدل در موارد زیر هستند:

  • ساختار کلی
  • کاربرد و کارایی
  • ابعاد و اندازه
  • قیمت

کاربری جرثقیل دو پل ساده

ساختار کلی

به عنوان اولین موضوع در بررسی تفاوت‌های جرثقیل سقفی دو پل رونشین و ساده می‌توان به ساختار کلی آن‌ها اشاره کرد که تا حد زیادی مشابه هستند. هر دوی این مدل‌ها دارای ویژگی‌های اصلی جرثقیل‌های سقفی یعنی سه وینچ زنجیری، بکسلی برای حرکت بالابر، کالسکه برای حرکت در عرض و راهبری که مسیر طولی را هدایت می‌کنند، هستند و تا اینجا تفاوت زیادی میان این دو مدل جرثقیل وجود ندارد. بارزترین تفاوتی که در ساختار نوع رونشین با ساده وجود دارد، تفاوت در راهبر طولی است. در جرثقیل‌های ساده راهبر در کناره‌ها و زیر پل جرثقیل قرار دارد و در نوع دو پلر، پل‌ها بالای راهبر قرار می‌گیرند.

کاربرد و کارایی

دیگر تفاوت جرثقیل‌های رونشین و ساده از نوع دو پل در کارایی و کاربرد آن‌ها است. به طور کل جرثقیل‌های دو پل رونشین کاربردی‌تر از جرثقیل‌های ساده هستند و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چند در نوع جفت یا دو پل، هر دو مدل ساده و رونشین، توان حمل بار بالایی دارند اما کارایی مدل رونشین به دلیل قرار گرفتن راهبر زیر پل‌ها، دسترسی‌های بیشتری را به آن‌ها می‌دهد. نوع رونشین به اپراتور یا شخصی که هدایت جرثقیل را به عهده دارد کمک می‌کند که بارهایی که در گوشه‌ها قرار دارند را نیز به راحتی جابجا کرده و از محلی به محل دیگر منتقل کنند.

ابعاد و اندازه

ابعاد و اندازه دیگر فاکتوری است که در مقایسه دو جرثقیل رونشین و ساده دو پل سقفی به آن می‌پردازیم. ابعاد و اندازه جرثقیل‌های رونشین و ساده تا حد زیادی مشابه است اما جرثقیل‌های دوپل رونشین کمی بزرگ‌تر هستند و امکان نصب آن‌ها روی سقف‌ کارگاه‌هایی که دهانه بزرگ‌تری دارند وجود دارد.

جرثقیل سقفی دو پل رونشین

قیمت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در مقایسه جرثقیل سقفی دو پل ساده و رونشین باید به آن توجه کرد، قیمت این نوع از ماشین آلات است. در بیشتر موارد کاربران و مصرف کنندگان محصولی دارای چند مدل نزدیک به هم، صرف نظر از کارایی و کاربرد آن محصول به سراغ نوع ارزان‌تر می‌روند. به همین دلیل آخرین فاکتور بررسی این دو نوع از جرثقیل‌های سقفی را به قیمت اختصاص داده‌ایم. با توجه به ظرفیت بالاتر و کاربرد بیشتر جرثقیل‌های سقفی رونشین دو پل، قیمت این مدل نسبت به نوع ساده بیشتر است. در واقع نوع رونشین مدل به روز شده و مجهزتر نوع ساده است که همین مسئله موجب ارزش بالاتر آن می‌شود