راه‌حل‌های مدیریت بازار خودرو

 امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با 《افکارنیوز》 درمورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بسیاری به من ناسزا میگویند که چرا از عرضه خودرو در بورس کالا دفاع می کنی. در ابتدا لازم است بگویم زمانی که ما در مورد راه حل هایمامان برای اوضاع بحرانی صحبت می کنیم، باید ببینیم راه حل های آن چیست و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

وی افزود: زمانی که اوضاع خوب باشد و بازار و درآمد ارزی کشور بی حد و حصر باشد، تمام روابط بین الملل سرجای خودش باشد ما این بحث‌ها را نداریم. اما اکنون در موقعیتی صحبت می کنیم که در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، جنگ تمام عیار سیاسی نیز جای خود. *راه‌حل‌های مدیریت بازار خودرو چیست؟ کاکایی ادامه داد: از طرف دیگر تولید با چالش هایی مانند کمبود ارز روبرو است.

در چنین شرایطی سه راه حل داریم. مرحله اول قیمت گذاری دستوری است، اما باید این سوال را بپرسیم که آیا قیمت‌گذاری دستوری طی چهار سال گذشته جواب داده است؟این کارشناس در توضیح سوال مذکور بیان داشت: در تمام این سال‌ها شاهد بودیم که راه حل قیمت گذاری دستوری پاسخگوی مشکلات نبوده است. لذا ما این مسئله را تجربه کردیم و دیگر لازم نیست به صورت تئوری آن را بررسی کنیم.او افزود: طی تمام این سالها با قیمت‌گذاری دستوری صنعت را نابود کردیم و بازار افزایشی شد.

از طرفی به دلیل اینکه تولید کاهش پیدا کرده بود تنش جدید به بازار اضافه کردیم.کاکایی با اشاره به راه حل دوم بیان کرد که این مسیر کاملاً عقلانی است و کشورهایی که حالت عادی دارند آن را اجرایی می‌کنند، این راه‌حل آن است که قیمت را به دست بازار می‌سپارند. این کار خطرناکی است و هر کسی جرات این کار را ندارد، هرچند من معتقد هستم که این راه حل درست است.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما دیگران می‌گویند که در شرایط به هم ریخته فعلی این کار به تنش ها می افزاید به همین دلیل عده ای راه حل سومی را انتخاب کردند که من روز اول با آن مخالف بودم اما با روشی که اکنون می گویم می توان به آن فکر کرد و آن به عنوان تنها راه حل باقی مانده برای مدیریت بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا است.

راه‌حل‌های مدیریت بازار خودرو

کاکایی توضیح می‌دهد که با عرضه خودرو در بورس کالا هم قیمت ها منطقی می‌شود و هم تا حدی بازار معتدل خواهد شد و هم شفافیت وجود خواهد داشت که می‌توان آن را کنترل کرد. با وجود این مسئله باید تجربه عملی شش ماه گذشته را نیز بررسی کنیم.عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت زمانی که ماه خودروهای گران قیمت را در بورس کالا عرضه کردیم آیا از قیمت های بازار بالاتر بود؟ پاسخ منفی است. حتی قیمت‌های توافق شده در بورس کالا پایین‌تر از بازار نیز بود. بنابراین عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا نیز می تواند بازار و معتدل کند و قیمتهای بدون مدیریت را کنترل کند.