واردات خودرو آزاد شد/ بازار خودرو همچنان ترمز بریده

با نگاهی به قیمت خودرو در بازار متوجه می شویم که خودرویی مانند تیبا 2 پلاس به 213 میلیون و پژو 206 تیپ 2 نیز به  309 میلیون تومان رسیده است.

خودروهای دیگر نیز در همین شرایط رشد قیمتی عجیبی داشته و بازار خودرو دچار افزایش قیمت هیجانی است.

از سوی دیگر کیفیت نامناسب خودروهای داخلی باعث شده مورد اعتراض بسیاری از مردم قرار گیرد، همچنین رییس پلیس نیز به آن واکنش نشان داده و حتی رهبر معظم انقلاب به این موضوع گله دارند که کیفیت خودرو ها خوب نیست.

بسیاری از کارشناسان خودرو می‌گویند که واردات خودرو می تواند این افزای قیمت ها را کنترل و از سویی کیفیت خودرو های ساخت داخل را برای رقابت افزایش دهد.

واردات خودرو آزاد شد؟

موضوع واردات خودرو چندی است که درباره آن صحبت های بسیاری می شود، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی درباره موضوع واردات خودرو، اظهار کرد: مصوبه واردات خودرو در دو جلسه مفصل در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور بنده و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. صرفاً دو بند در آن جلسه اصلاح شد اما در نهایت کلیات آن به تأیید رسید.

وی ادامه داد: بحث خودرو از جمله موضوعات مهم کشور محسوب می‌شود. واردات خودرو به این شکل نیست که ما فقط خودرو وارد کنیم و به مباحث دیگر توجه نشده باشد و ما در طرح ساماندهی صنعت خودرو تأکید کردیم که به تولید خودرو هم توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر روش تولید خودرو در کشور دارای اشکالات فنی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به صورت مفصل توضیح دادم که چگونه باید وضعیت خودروسازی را در کشور اصلاح کنیم.

واردات خودرو آزاد شد/ بازار خودرو همچنان ترمز بریده

قالیباف اظهار کرد: در شرایط فعلی می‌بینیم که قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید ۲۰۰ میلیون تومان است، در حالی‌ که با ارز ۲۵ هزار تومانی می‌توان خودروهایی را در حدود ۵۰۰۰ دلار با کیفیتی بسیار خوب وارد کشور کرد که این خواسته مجلس بوده و مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن همراهی کرد.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع یعنی واردات خودرو در ارتقای کیفیت تولید خودرو، قیمت تمام شده و تیراژ تولید مؤثر خواهد بود و لازم است از پافشاری مجلس روی مصوبه خود و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر کنم.

تصویب کلیات ۴ ماده طرح ساماندهی خودرو

اکبری تالارپشتی  از تصویب کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو با حضور دکتر قالیباف در نشست امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: پیش از این شورای نگهبان به ماده ۴ طرح مذکور ایراد گرفته بود که مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد بنابراین برای تعیین تکلیف این موضوع، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: با بیان اینکه رییس  مجمع تشخیص مصلحت نظام جمع بندی مناسبی در جلسه امروز داشت، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو را تصویب کرد اما از آنجا که  برخی معتقد بودند این موضوع ایراداتی دارد مقرر شد ایرادات مذکور در کمیسیون های تخصصی برطرف شود.

وی با بیان اینکه براساس ماده مذکور درصورت صادرات خودرو، خدمات خودرو و نیرومحرکه می توان خودرو وارد کرد، تصریح کرد: در جلسه امروز مجمع که با حضور دکتر قالیباف برگزار شد موضوعات تشریح شد و  این ماده به رای گذاشته و تصویب شد.