دریاچه خلیج فارس میزبان پرندگان مهاجر

دریاچه شهدای خلیج فارس یک دریاچه‌ مصنوعی در شمال غرب تهران و منطقه ۲۲ شهرداری تهران است که با مساحت ۱۳۰ هکتار چند سالی است که تبدیل به مامن پرندگان مهاجری شده که همه ساله از اروپای شرقی و شمال سیبری به ایران می‌آیند و قصد مهاجرت به عرض‌های جنوبی‌تر را دارند، اما هنگام مواجه شدن با این دریاچه در همین مکان فرود می‌آیند.

اخبار اجتماعی-مرتضی احمدی مدیر عامل شرکت بهره برداری دریاچه شهدای خلیج فارس با اشاره به شروع فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به سمت عرض‌های جنوبی از جمله ایران از حضور این پرندگان در دریاچه خلیج فارس خبر داد و گفت: اوج حضور این پرنده‌های زیبا در اواخر زمستان است.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری دریاچه شهدای خلیج فارس با اشاره به شکل‌گیری یک زیستگاه مصنوعی در این دریاچه از زیست 8 گونه ماهی از جمله ماهی کپور و اردک ماهی در آن خبر داد و گفت: مرغ‌های دریایی و قره غازها از جمله پرندگان پرتعداد این روزهای دریاچه هستند.

وی با اشاره به اینکه دریاچه خلیج فارس از جمله مقاصد گردشگری این شهر ده میلیونی محسوب می‌شود، ابراز داشت: بسیاری از بازدید‌کنندگان دریاچه اقدام به غذادهی به پرندگان و ماهی‌ها می‌کنند اما این اقدام باعث کوتاه شدن عمر این حیوانات می‌شود.

احمدی توضیح داد: همه حیوانات از جمله پرندگان عادات خاص غذایی خود را دارند و باید خودشان به تامین نیاز غذایی خود بپردازند، غذادهی دستی باعث برهم خوردن سیستم گوارشی آنها می شود.

وی افزود: غذا دادن تفننی ما خیانت در حق این پرندگان است.ضمن اینکه باعث آلوده شدن آب دریاچه می‌شود.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری دریاچه شهدای خلیج فارس با تاکید بر اینکه اکوسیستم این دریاچه مصنوعی بسته است، گفت: هر آنچه مردم به صورت دستی برای غذا دادن به ماهی‌ها و پرندگان در این دریاچه می‌ریزند در کف دریاچه جمع شده و باعث آلوده شدن آب آن می‌شود.

وی با اشاره به همکاری پژوهشکده شیلات، محیط زیست شهرداری و اداره محیط زیست استان تهران در پایش این دریاچه اظهار داشت: در جریان پایش‌های دوره‌ای این دریاچه گونه‌ای از لاکپشت و حتی میگو هم دیده شده است.